miljøvenlig i hverdagen?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

719 visninger
11 svar
3 synes godt om
3. januar 2016

Fru Hansen

Jeg har en målsætning om at leve mere miljøvenlig og bruge færre ressourcer i hverdagen. 

Men jeg ved ikke hvor jeg kan gå hen for at få mere viden om de små ting i hverdagen ?

Jeg kan ikke f.eks. bygge nyt lav-energi hus eller udskifte/undvære bilen. Men jeg kan f.eks. undgå mikroplast, bruge mindre strøm osv.

Findes der måske en facebook gruppe med fokus på hverdagen?  Eller en hjemmeside?  Jeg kan ikke finde noget. 

Hvad Gør du i hverdagen for at passe på miljøet? 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

3. januar 2016

Mor i Aarhus

Fru Hansen skriver:

Jeg har en målsætning om at leve mere miljøvenlig og bruge færre ressourcer i hverdagen. 

Men jeg ved ikke hvor jeg kan gå hen for at få mere viden om de små ting i hverdagen ?

Jeg kan ikke f.eks. bygge nyt lav-energi hus eller udskifte/undvære bilen. Men jeg kan f.eks. undgå mikroplast, bruge mindre strøm osv.

Findes der måske en facebook gruppe med fokus på hverdagen?  Eller en hjemmeside?  Jeg kan ikke finde noget. 

Hvad Gør du i hverdagen for at passe på miljøet? 

Jeg har for fire måneder stoppet med at bruge hår- og hudprodukter og har erstattet dem med kokosolie. Det eneste jeg bruger er shampoo, deo og tandpasta. Når jeg gider, bruger jeg marrokansk ler i stedet for shampoo, men det tager så lang tid at skylle ud af min tykke, krøllede, lange manke. 

Det synes jeg er et stykke ad vejen. 

Og hvad der må ses som en kæmpe bonus er, at jeg aldrig har brugt så lidt tid og penge på mig selv og jeg har aldrig haft så pæn hud og lækkert hår som nu. 

Anmeld Citér

3. januar 2016

Lenchick

Mor i Aarhus skriver:

Jeg har for fire måneder stoppet med at bruge hår- og hudprodukter og har erstattet dem med kokosolie. Det eneste jeg bruger er shampoo, deo og tandpasta. Når jeg gider, bruger jeg marrokansk ler i stedet for shampoo, men det tager så lang tid at skylle ud af min tykke, krøllede, lange manke. 

Det synes jeg er et stykke ad vejen. 

Og hvad der må ses som en kæmpe bonus er, at jeg aldrig har brugt så lidt tid og penge på mig selv og jeg har aldrig haft så pæn hud og lækkert hår som nu. 

Må jeg høre hvilken shampoo du bruger til dit krøllede hår oh hvordan du bruger kokosolien til ansigtet og håret?

Anmeld Citér

4. januar 2016

Mor i Aarhus

Lenchick skriver:

Må jeg høre hvilken shampoo du bruger til dit krøllede hår oh hvordan du bruger kokosolien til ansigtet og håret?

Jeg bruger ikke nogen bestemt shampoo, men vælger den der er på tilbud, som har de rigtige mærker - svanemærket, astma-allergimærket osv. Det gør alligevel ingen forskel længere efter kokosolien er kommet ind i mit liv 

Efter bad, når mit hår er håndklædetørt redder jeg det (og det kan jeg også pludelig godt uden balsam) og smører det i. Hvis jeg redder det efter det er kommet i, bliver det fordelt helt op til hovedbunden og ligner at jeg burde gå omgående i bad. Hvor meget og hvor lidt, har jeg brugt nogle gange på at finde frem til. 

Til ansigtet, hænder osv. smører jeg det bare på. Hvis jeg skal fjerne mascara, putter jeg lidt på vat ligesom alm. øjenmakeupfjerner. 

Jeg har valgt en duft- og smagsløs variant. Bruger den i øvrigt også til at stege i. Kokosolien kan tåle de helt høje temperaturer. 

Anmeld Citér

4. januar 2016

Lenchick

Mor i Aarhus skriver:

Jeg bruger ikke nogen bestemt shampoo, men vælger den der er på tilbud, som har de rigtige mærker - svanemærket, astma-allergimærket osv. Det gør alligevel ingen forskel længere efter kokosolien er kommet ind i mit liv 

Efter bad, når mit hår er håndklædetørt redder jeg det (og det kan jeg også pludelig godt uden balsam) og smører det i. Hvis jeg redder det efter det er kommet i, bliver det fordelt helt op til hovedbunden og ligner at jeg burde gå omgående i bad. Hvor meget og hvor lidt, har jeg brugt nogle gange på at finde frem til. 

Til ansigtet, hænder osv. smører jeg det bare på. Hvis jeg skal fjerne mascara, putter jeg lidt på vat ligesom alm. øjenmakeupfjerner. 

Jeg har valgt en duft- og smagsløs variant. Bruger den i øvrigt også til at stege i. Kokosolien kan tåle de helt høje temperaturer. 

Tak for svaret

Jeg bruger allerede kokosolie til at stege i (Urtekram), så jeg må bare kaste mig ud i det

Anmeld Citér

4. januar 2016

Mor i Aarhus

Lenchick skriver:

Tak for svaret

Jeg bruger allerede kokosolie til at stege i (Urtekram), så jeg må bare kaste mig ud i det

Det er aldrig værre end det kan vaskes ud igen :-)

Anmeld Citér

4. januar 2016

Lenchick

Mor i Aarhus skriver:

Det er aldrig værre end det kan vaskes ud igen :-)

Hvad gør du i forhold til ansigtspleje? Renser du slet ikke eller renser du blot med olien?

Jeg spørger fordi jeg har i mange år brugt formuer på Clinique og bruger 6 produkter dagligt 

Det kunne altså være fedt at komme ned til minimum

Anmeld Citér

4. januar 2016

ErDuHerIkkeSnart

Tænke, tænke, tænke... jeg synes egentlig at vi gør mange ting efterhånden, men mange af dem er blevet så meget en vane, at man tager dem for givet som naturlige

Alle produkter - rengøring og personlig pleje er miljømærkede - jeg bruger kun et minimum makeup/cremer og det meste neutralt.

Vaske, opvaskemaskine mv. er på miljøprogrammer (de tager længere tid, men kan fx sættes over når man tager på arbejde). De hårde hvidevarer at miljømærkede.

Vi cykler i stedet for at købe en bil. Når en bil er nødvendig låner vi én igennem en deleordning. Når jeg pendler mellem København go Nordjylland er det i tog (fremfor med fly eller bil). Vi har intet fjernsyn. Slukker for standby-strømmen på vores andre apparater. Slukker varmen når vi er væk mere en én dag. Lufter ud og stiller alle radiatorer på samme niveau.

Vi forsøger at spise produkter der er producerede under nogle ordentlige forhold... spiser ikke voldsomt meget kød.

Genbruger mange ting - syr selv, bygger selv (efter bedste evne), køber brugte varer til os selv og baby. Et gammel håndklæde blev fx i går forvandlet til en stak hagesmække og et baby-badehåndklæde.

Det var vist hvad jeg sådan kunne grave frem... 

Anmeld Citér

4. januar 2016

SofiaMik

Prøv okologi.dk de har en god guide

Prøv gaardbutiklisten.dk

Vi køber primært økologisk, parfumefrit, certificeret af allergiforeningen, lokalt dvs dansk. Køber kun kødprodukter med lokal oprindelse og helst økologisk eller fra friland. Vi køber i store mængder under udsalg og dyrker feks selv løg og kartofler som vi opbevarer i kasse hele året. Derudover laver vi selv juice af vores æbletræer, som vi pasteuriserer eller fryser ned. Laver også selv saft og syltetøj. Vi spiser sæsonvarer og har kødfrie dage. Bilen kan vi dog ikke undvære, men ville ønske vi havde råd til elbil

Anmeld Citér

4. januar 2016

Mor i Aarhus

Lenchick skriver:

Hvad gør du i forhold til ansigtspleje? Renser du slet ikke eller renser du blot med olien?

Jeg spørger fordi jeg har i mange år brugt formuer på Clinique og bruger 6 produkter dagligt 

Det kunne altså være fedt at komme ned til minimum

Jeg vasker mig i badet med det samme ler, som jeg bruger til håret. Hvis jeg har mascara på, fjerner jeg det med kokosolien, som var det alm. makeupfjerner. 

Jeg er også gået fra rens, tonic, serum, creme, øjencreme og så til et enkelt produkt. Har aldrig haft pænere hud, og det er en lettelse at bruge så lidt tid - og spare så mange penge  

Leret bruger jeg også som ansigtsmaske, og til peeling blander jeg kaffegrums sammen med kokosolien. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.