Vi har lige købt hus i august og overtaget det d. 1.oktober 2015
undskyld jeg skærer det ud i pap. Det gjorde jeg også for banken, så de tydeligt kunne se alle vores udgifter. også det som hører til i rådighedsbeløbet, for hvis man nu kun bruger 5600 på de ting som hører til i rådighedsbeløbet og man kun har 15000kr som rådighedsbeløb, så vil de af og til gå med til at låne en pengene alligevel, fordi man har så meget ekstra
så sørg endelig for at vise den del også
min fætter og hans kone har 2 børn og havde kun 11000kr i rådighedsbeløb, og skulle have haft 15500, de fik alligevel lånet (i en sparekasse)
vi er 2 voksne 3 børn (på 13,10 og 6år)
Vi fik at vide vi skulle have 17500kr i rådighedsbeløb
7000kr for første voksen
4000kr for voksen nr 2
2500kr for det første barn
2000kr for barn nr 2
2000kr for barn nr 3
men at de var villige til at gå ned til 15000kr. Vi endte med at have godt 19000kr i rådighedsbeløb
Jeg er på førtidspension pga ehlers-danlos syndrom, indkomst 8200kr
børnepenge hver 3.mdr 8400kr
børnebidrag fra eksmand 3900kr hver mdr (igennem udbetaling Danmark)
min mand er automatiktekniker lærling og får godt 14000kr udbetalt han kommer til at få mere end dobbelt når han er færdig.
husk på der er kørselsfradrag og andre fradrag jeg ikke lige kan huske.
vi planlagde at bevise for banken hvordan vi lever i et helt år inden vi ville søge om huslån. Men vi vidste at vi ville blive nødt til også at låne til udbetalingen, for vi havde planlagt og sparet op til vores bryllup i august 2015 til 70000kr
egentlig besluttede vi os for at købe et hus, 2 dage efter vi var flyttet ind i en ny lejebolig, hvor vi fandt ud af at vi var blevet grundigt snydt! Dem som boede der før, kom forbi og fortalte om det enorme skimmelsvamp problem der gemte sig bag malingen.. Så havde vi fået nok af udlejere!! Men på det tidspunkt havde vi inviteret til bryllup og købt brudekjolen osv. Så nu stod den på at spare alt det vi kunne og leve på den måde længe nok til at bevise for banken at det gør vi normalt. Vi lever stadig sådan (; det er sgu dejligt at spare penge. Vi mangler ikke noget, vi nægter bare feks. at betale 800kr til tv der konstant er genudsendelser
vi afmeldte tv og har kun internet og Netflix og licens.
vi køber sko og tøj og andet brugt på nettet (så lidt brugt som muligt) eller billigt på eBay og lign hjemmesider. Det kunne de jo selv se på kontoen
vi bruger ca 400 pr måned her.
vi skrev alt ned hvad vi købte fast af mad, rengøringsmidler og priserne og hvor vi køber det. Vi bruger ca 2500-4000kr her. Vi bor ved den tyske grænse så vi kan købe lidt billigere ind i Tyskland. Men det er faktisk ikke den store besparelse.
vi skrev spejder og gaver ned husk skole fødselsdage og arrangementer. her er det 400kr pr måned i gennemsnit
vi sparer meget på vand og brugte 58 kubikmeter sidste år.
Vi rejser ikke rigtigt, jeg er i kørestol eller bruger krykker på korte ture. Børnene vil helst være hjemme, hos vennerne og vores hund og marsvin. De er dog vilde med at komme i Legoland.
Vi tog i sommerhus i 4 dage, fordi min svigermor insisterede på at betale. Hun syntes jo det var mega genialt at få sommerhuset billigt fordi det var i april..Jeg sagde pænt nej tak 4 gange, men hun blev ved.. Det var koldt og man kunne ligesom ikke tage børnene til stranden i april. Jeg sagde at det jo også koster at spise og underholde børnene og vi var 3 måneder fra brylluppet.. hun sagde at der ville være alt muligt for børnene, så tænkte vi at så ville det være iorden. men der var intet.. vi endte med at måtte finde på noget hver dag, fordi det var SÅ kedeligt og koldt og evigt blæsevejr. den tur kostede os 4000kr og ungerne snakkede heletiden om hvornår vi skulle hjem til venner og kæledyr. Det eneste de hyggede sig med var at møde en vikinge smed. Vi har aldrig fortrudt noget så meget som den tur. Så når vi snakker om at tage nogen steder hen, så er det kun endags ture ungerne vil være med til. Vi vil gerne på sommerferie sydpå engang, så må vi se hvordan det kommer til at gå.
Tilbage til huskøb
Når man køber hus er det ikke kun brutto/netto men også ejerudgifterne som skal lægges oveni.
Vi fandt så drømmehuset efter 10 måneder og tog i banken. Det var lige før vores bryllup i august. Vi skrev under på købskontrakten dagen før brylluppet 
Man skal huske at have penge lagt fra til hus/brand og indbo forsikring og diverse livsforsikringer, igennem banken, som forsikrer banken i det tilfælde en af jer dør, at de får deres penge for huset og den som står tilbage ikke står med et huslån, de måske ikke kan klare. Alle de forskellige forsikringer kostede os omkring 9500kr. Det er kun ejerskifteforsikringen som betales gennem huslånet.
Nu er der jo også den nye lov, som trådte i kraft D.1. November 2015 at huskøbere selv skal have pengene til udbetalingen på 5%.
Vores bankrådgiver sagde at hun jo godt kunne se at vi ville have haft hele udbetalingen, hvis vi ikke havde brugt 70000kr på vores bryllup. Men det var før loven trådte i kraft. Nu skal man selv have pengene til udbetalingen.
Har man allerede det rigtige rådighedsbeløb eller mere, burde det være muligt at kunne lægge fra til udbetalingen i løbet af 6-12 måneder afhængig af hvilken pris huset har fx et hus til 1 mio. Er udbetalingen 50000kr fordelt på fx 10 mdr 5000kr pr måned.
Det lyder så let, men hvis man opbruger hele sit rådighedsbeløb (hvis det er stort nok til at kvalificere en til huslån) hver måned, er det tid til at se på hvor man kan spare og ofre sig lidt, så man kan realisere sin husejer drøm.
Det lykkedes for os, en lærling og førtidspensionist. Vores hus kostede i alt 1.070.000
Har du evt flere spørgsmål, må du gerne skrive en pb. Jeg har jo lige været inde i kampen