Eksperthjælp: Bekymring over mit barns vægt. 2,5 år gammel

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

685 visninger
0 svar
0 synes godt om
29. december 2015

Lisbeth Jess

Hej Lisbeth
Jeg skriver til dig ang min mindste søns vægt. Da han blev født vejede han 3070 g og var 52 cm lang., han tabte sig til 2860 og var knap 14 dage om at komme op på fødselsvægt igen, til fem ugers undersøgelsen vejede han knap 3450 og til 1 års tjek var han 8450 g tung og 74 cm lang .. Til to år var han 11 kg og 88 cm og nu et halvt år senere vejer han 11,3 og er ca 92-94 cm vil jeg tro.., han spiser ikke ret meget af gangen og har aldrig gjort det. Han er altid glad og smilende , snakker som et vandfald er rigtig godt med motorisk og sover fantastisk og er altid udhvilet så der er i gen tvivl om at han trives lige bortset fra vægten. Han er meget slang og passer en str 74 i livet men skal have 86 for at de passer i længden så han er svær at finde busker til som sidder ordentligt ., kan der være noget galt med ham siden han ikke tager ret meget på eller er jeg bekymret uden grund? Tænker bare at det jo ikke dur at han vokser i højden men vægten ikke følger med... Har tit tænkt på at få lægen til at kigge på ham men synes alligevel at det måske er fjollet når han jo trives på alle andre punkter og jo ikke er syg., har tænkt om det kan være stofdkiftet eller noget andet der er skyld i hans manglende vægtøgning .. Hvad mener du? Skal jeg gå til læge eller droppe Mine bekymringer?

Lisbeths svar

Hej !

Vi forældre bliver altid bekymrede når vi oplever vore børn ikke spiser så meget.

Jeg hæfter mig ved, han er glad og aktiv, snakker, sover godt og er rask.

Jeg har  set på hans kurve, og han følger den, næst nederste i vægt og den næsthøjeste i højde.

Når han følger sin kurve er det fint.

Han er sikkert i gang med at drøne rundt, har ikke tid til at spise og gider nok heller ikke.

Det du kan gøre er at sørge for han får de fedtstoffer, kulhydrat og protein samt vitaminer,som er vigtige. Put en ekstra smørklat på hans grød hvis han spiser det. sørg for han får sødmælk og ikke minimælk.

Han skal ikke drikke sig mæt i mælk, men et glas når I kommer hjem , sammen med noget brød er en god ting.

Tilbyd evt brød og eller banan inden sengetid.

Jeg mener ikke han fejler noget med sit stofskifte. han lyder som en sund og rask dreng.

Hvis du fortsat er bekymret skal du selvfølgelig snakke med din læge.

Tøj kan være svært til høje slanke børn. Joggingbukser der er lette at tage af ved wc besøg er en dejlig ting når man går i vuggestue eller børnehave.

Fortsat held og lykke med ham.

Ønsker dig et godt nyt år.

Varme Hilsner

Lisbeth Jess

Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.

Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.