Ja, du har grundlæggende ret.
Men når anonyme donorer er eftertragtede, så skyldes det, at man som recipient ikke behøver at indblande en tredje person i sit liv. Og donoren kan være tryg ved, at det ikke får konsekvenser for ham. Den svære beslutning bliver derfor lidt nemmere for begge parter.
Jeg må indrømme at jeg ikke synes at de grunde er gode nok. En evt donor vil ikke blive blandet ind i jeres liv før tidligst 18 år efter barnets fødsel. Og mht konsekvenser for donoren, har han jo taget det valg da han valgte at være åben.
At en ikke-biologisk far til et donorbarn er nervøs for barnets/sin egen tilknytning, eller at det er ubelejligt med en tredjepart, er egoistiske årsager til at fravælge kendt donor. Det handler ikke om barnets tarv.
Jeg har arbejdet med adoptivbørn og kan fortælle at det efterlader et stort hul i sjælen på mange af de her børn, ikke at kende deres biologiske ophav. Og jeg er overbevist om at en anonym donor vil være meget større risiko for konflikt og splittelse i jeres kommende familie på sigt, end det modsatte. Forestil dig når jeres barn kommer og siger at det gerne vil kende sin biologiske far, og I må fortælle barnet at I aktivt har fravalgt den mulighed. Hvad vil I svare når barnet spørger "hvorfor"?
Hårde ord, jeg ved det godt, men det er også et vigtigt emne.
PS: Anonyme donorer er ikke "så eftertragtede". Der er få af dem efterhånden (hvorfor mon, kan man spørge sig selv om) så derfor er der run på de få der er. Men ikke anonyme donorer er væsentligt mere eftertragtede og brugt, fordi folk bliver mere og mere klar over at det i det lange løb er bedst at tænke på barnets tarv fremfor egen frygt.
Anmeld
Citér