Det lyder rigtig hårdt at være i. Det er ikke rart at høre sig barn talt om på den måde. Normerne ændrer sig jo fra generation til generation. Min mormor er nogle gange kommet med bemærkninger om sine børn eller børnebørn, som jeg synes er ret hårde. Men de er også udtryk for hvordan normerne var da hun var barn, ung og forældre til små børn. Fx er min onkel ordblind og da han var barn blev det af skolen simpelthen udlagt som at han var dum som en dør. Han er en meget begavet mand, der har knoklet sig til en videregående uddannelse, men min mormor sidder fast i skammen og den manglende forståelse for ordblindhed og synes nok mest af alt, at han skulle have 'tager sig sammen' som barn.
Jeg tror, jeg ville prøve at gøre to ting.
Jeg ville prøve at lægge lidt distance til det, de siger, ved at 'lege' antropolog og analysere det, de siger ud fra den tid og kultur, som de taler ud fra. Det kan hjælpe en til at rumme det, de siger og trække på skuldrene. Fremfor at de er de stærke, der tiltager sig retten til at definere, fx at drenge er bedre end piger, er de bare 'ofre' for deres baggrund. De plaprer løs, som de har lært, og magter ikke at omstille sig. Det er lidt sørgeligt, men det skal ikke tillægges nogen særlig betydning.
Det andet, jeg ville gøre, er at gøre lidt grin med det, din mor siger, overfor din datter. Sig fx til din datter - foran din mor - 'sikke mormor vrøvler, hva? Sådan noget troede folk på i gamle dage. Men vi to ved heldigvis, at det er fedt at være piger, ik.' Når din mor siger, at det er godt, at din datter ikke ligner dig mere end hun gør, så sig 'Men det bedste er da, at du ikke ligner din mormor. Så ville du virkelig have været uheldig. Uha da da'. Lad være med at diskutere med din mor - så tager du det, hun siger, alvorligt. Bare gør lidt grin med det. Så er det ikke så farligt. Og fortæl din kæreste om det, så I kan grine af det sammen. Hvis din mor bliver vred, kan du jo sige, at så snart hun holder op med at sige sådan noget vås, skal du nok holde op med at gøre grin med det, hun siger.
Når din datter hører dig reagere sådan, så ved hun, at hun ikke behøver tage det, mormor siger alvorligt.