Vil kun ha drengebørn!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.116 visninger
4 svar
9 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
22. december 2015

Anonym trådstarter

Hej 

Ja øh sagenser det, at jeg er fra Irak af og er sammen med min  kæreste er danskeret og vi har en pige sammen. Slevom jeg er fra Irak følger jeg mig 100%dansk. Nu er vi hjemme ved min mor til jul ellers er vi det om weekenden når vi har tid. Vi bor 4 timer væk. Og nu kommer sagen, næsten hver gang min mor ser min datter siger hun uhhh hvor du li en dreng... (også hvis hun har kjole på) jeg har sagt til hende at jeg synes det er træls da min datter er en pige og det er mærkeligt. I starten var det okay men nu er det bare for meget... også er der li det med at når jeg Skyperinger med min bedste forældre eller andre fra familien... Siger de det sammen " ih hvor hun li en dreng. Og det næste du får skal nok være en dreng.) eller hun li dig ikke. Det er godt nok. Hendes far er meget smukkere end dig.  jeg har sagt det at jeg synes det er mærkeligt og jeg synes det ikke er passende at sige sådan noget.  Men det gentages gang på gang. 

Min kæreste og jeg er meget glad for vores datter hun er vores kærlighed. Det er kun min mor og hendes familie da siger det med... der er ingen jeg har mødt der har sagt noget lignende. Vil ønske jeg kunne ligge et billede så i kunne se at det passer ikke. 

Det jeg vil hører om er. Nogle til hvordan jeg får det ind igennem det ene ører og ud af det andet. For det gør mig ked af det. (Når min mor ser det. Siger hun endnu mere. For at være træls.  Sådan er hun og hendes søster ) vores datter har fået brune øjne og de er bare smukkesynes alle andre end min mor og hendes familie.... de li mine og min kæreste elsker dem ogsåde taler tit ned om det og siger godt hun ikke har andet fra dig.... 

Alt det de siger er på vores sporg. Så min kæreste forstår det ikke og jeg siger det ikke til ham. Synes nemlig at de er onde og forkert af dem og sige sådan noget. 

Min mor siger det en gang imellem på dansk. 

Hjælp mig hvad skal jeg gør. For det gør mig så ked af det. Li nu ligger ved min datter og glæder. Jeg har indset at jeg KAN ikke ændre på. Udrenset hvor meget jeg ønsker det. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

22. december 2015

L-mor

Det lyder rigtig hårdt at være i. Det er ikke rart at høre sig barn talt om på den måde. Normerne ændrer sig jo fra generation til generation. Min mormor er nogle gange kommet med bemærkninger om sine børn eller børnebørn, som jeg synes er ret hårde. Men de er også udtryk for hvordan normerne var da hun var barn, ung og forældre til små børn. Fx er min onkel ordblind og da han var barn blev det af skolen simpelthen udlagt som at han var dum som en dør. Han er en meget begavet mand, der har knoklet sig til en videregående uddannelse, men min mormor sidder fast i skammen og den manglende forståelse for ordblindhed og synes nok mest af alt, at han skulle have 'tager sig sammen' som barn.

Jeg tror, jeg ville prøve at gøre to ting.

Jeg ville prøve at lægge lidt distance til det, de siger, ved at 'lege' antropolog og analysere det, de siger ud fra den tid og kultur, som de taler ud fra. Det kan hjælpe en til at rumme det, de siger og trække på skuldrene. Fremfor at de er de stærke, der tiltager sig retten til at definere, fx at drenge er bedre end piger, er de bare 'ofre' for deres baggrund. De plaprer løs, som de har lært, og magter ikke at omstille sig. Det er lidt sørgeligt, men det skal ikke tillægges nogen særlig betydning.

Det andet, jeg ville gøre, er at gøre lidt grin med det, din mor siger, overfor din datter. Sig fx til din datter - foran din mor - 'sikke mormor vrøvler, hva? Sådan noget troede folk på i gamle dage. Men vi to ved heldigvis, at det er fedt at være piger, ik.'  Når din mor siger, at det er godt, at din datter ikke ligner dig mere end hun gør, så sig 'Men det bedste er da, at du ikke ligner din mormor. Så ville du virkelig have været uheldig. Uha da da'. Lad være med at diskutere med din mor - så tager du det, hun siger, alvorligt. Bare gør lidt grin med det. Så er det ikke så farligt. Og fortæl din kæreste om det, så I kan grine af det sammen. Hvis din mor bliver vred, kan du jo sige, at så snart hun holder op med at sige sådan noget vås, skal du nok holde op med at gøre grin med det, hun siger.

Når din datter hører dig reagere sådan, så ved hun, at hun ikke behøver tage det, mormor siger alvorligt. 

Anmeld Citér

22. december 2015

Anonym

Kort og godt: TAG AFSTAND fra din familie. Hvis de ikke kan forstå atdu bliver ked af det, hvis de ikke se det på dig, så kan det være at en kold skulder kan få dem til at forstå det. 

Er selv fra et andet land, hvor man ønsker drengebørn, så jeg ved udmærket hvordan det er. 

De skal ikke ødelægge dit (eller andres) syn på din datter. Hun er din guldklump og skide være med hvad de tænker. Tag afstand og nyd din lille familie. Det er den der betyder mest.

Livet er for kort til negativ stemning. 

Knus 

Anmeld Citér

23. december 2015

Roselil

Profilbillede for Roselil
Anonym skriver:

Hej 

Ja øh sagenser det, at jeg er fra Irak af og er sammen med min  kæreste er danskeret og vi har en pige sammen. Slevom jeg er fra Irak følger jeg mig 100%dansk. Nu er vi hjemme ved min mor til jul ellers er vi det om weekenden når vi har tid. Vi bor 4 timer væk. Og nu kommer sagen, næsten hver gang min mor ser min datter siger hun uhhh hvor du li en dreng... (også hvis hun har kjole på) jeg har sagt til hende at jeg synes det er træls da min datter er en pige og det er mærkeligt. I starten var det okay men nu er det bare for meget... også er der li det med at når jeg Skyperinger med min bedste forældre eller andre fra familien... Siger de det sammen " ih hvor hun li en dreng. Og det næste du får skal nok være en dreng.) eller hun li dig ikke. Det er godt nok. Hendes far er meget smukkere end dig.  jeg har sagt det at jeg synes det er mærkeligt og jeg synes det ikke er passende at sige sådan noget.  Men det gentages gang på gang. 

Min kæreste og jeg er meget glad for vores datter hun er vores kærlighed. Det er kun min mor og hendes familie da siger det med... der er ingen jeg har mødt der har sagt noget lignende. Vil ønske jeg kunne ligge et billede så i kunne se at det passer ikke. 

Det jeg vil hører om er. Nogle til hvordan jeg får det ind igennem det ene ører og ud af det andet. For det gør mig ked af det. (Når min mor ser det. Siger hun endnu mere. For at være træls.  Sådan er hun og hendes søster ) vores datter har fået brune øjne og de er bare smukkesynes alle andre end min mor og hendes familie.... de li mine og min kæreste elsker dem ogsåde taler tit ned om det og siger godt hun ikke har andet fra dig.... 

Alt det de siger er på vores sporg. Så min kæreste forstår det ikke og jeg siger det ikke til ham. Synes nemlig at de er onde og forkert af dem og sige sådan noget. 

Min mor siger det en gang imellem på dansk. 

Hjælp mig hvad skal jeg gør. For det gør mig så ked af det. Li nu ligger ved min datter og glæder. Jeg har indset at jeg KAN ikke ændre på. Udrenset hvor meget jeg ønsker det. 

Er de religiøse kunne det måske være en mulighed for at bruge religionen som argument, altså at piger er lige så meget værd og Guds skabninger som drenge? Det med at hun har brune øjne, er det fordi de hellere vil have at hun er så lys og europæisk som muligt? Der er jo mange "brune" mennesker der faktisk ser lidt ned på det at være mørk nogle gange skal folk virkelig have skåret tingene ud i pap, så måske du skal sige det endnu mere tydeligt til dem, at det bare ikke er okay. Du kan også svare at du kun ønsker dig piger, når de begynder på det med drenge, bare for at være lidt barnlig

Anmeld Citér

23. december 2015

Sedigfor

Jeg vil tage afstand fra dem kort og godt. 

Det påvirker ikke bare dig men din dejlige familie. Fortæl din mand/kæreste om det, så han os er mere ind over det og muligvis kan komme med forslag til hvad du skal gøre eller sige til din mor (: 

men jeg vil tage afstand. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.