V vil straffe forældre på pengepungen, hvis børnene pjækker

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

891 visninger
7 svar
7 synes godt om
21. december 2015

Baby.dk

Fra Avisen.dk

Flere ugers fravær i løbet af et skoleår er bekymrende, mener Venstre.

Derfor skal skolerne hurtigere tage kontakt til forældrene.

Og fortsætter barnet alligevel med at udeblive, så bør kommunen gøre brug af muligheden for at trække i familiens sociale ydelser - et såkaldt forældrepålæg, siger partiets socialordfører, Jan E. Jørgensen.

Læs resten

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

21. december 2015

Mom

Profilbillede for Mom
Baby.dk skriver:

Fra Avisen.dk

Flere ugers fravær i løbet af et skoleår er bekymrende, mener Venstre.

Derfor skal skolerne hurtigere tage kontakt til forældrene.

Og fortsætter barnet alligevel med at udeblive, så bør kommunen gøre brug af muligheden for at trække i familiens sociale ydelser - et såkaldt forældrepålæg, siger partiets socialordfører, Jan E. Jørgensen.

Læs resten

Hmm, bob bob.... I og for sig er det et fint tiltag, dog håber jeg at kommunerne vil i den paragraf 50 undersøgelse de skal lave, så tage den alvorligt!

Vi har en dreng med autisme, og som er teenager, som lider af skole"træthed" og det ses rigtig meget hos børn med autisme når de rammer teenageårene, også prioritere vi som forældre at de dage han er i skole (som heldigvis er de fleste dage), at han kan rumme det, og det betyder altså ekstra fridage, og sådan må det være.

Anmeld Citér

21. december 2015

esiuol22

Uha syntes ikke det er ligetil, har en søn med asperger og det harmonerer ikke med inklusion store klasser og lange skoledage, ville ikke syntes det var retfærdigt at blive straffet.

Så nej syntes ikke det er i orden at skærer alle med samme kam, for der kan ligge forskellige grunde til grund for fraværd.  

Anmeld Citér

21. december 2015

Mami

Syntes det er tosset, sociale og privat forhold spiller en alt for stor rolle til sanktioner vil have ønsket effekt. Nærmest tværtimod vil jeg mene 

Anmeld Citér

21. december 2015

SofiaMik

Kan slet ikke forestille mig, at de vil anvende det på familier med børn med en diagnose. De siger jo også i artiklen, at de skal afdække det med en paragraf 50 undersøgelse - sådan læser jeg det. 

Ellers er det da ganske fornuftigt, hvis der er tale om børn, der "bare" pjækker og derved ødelægger deres fremtidige muligheder. 

Anmeld Citér

21. december 2015

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere

Besynderlig tankegang, der rammer økonomisk dårligt stillede familier hårdest. Jeg har en elev i 8., der pjækker. Hans mor - og vi - gør, hvad vi kan, men man kan ikke bære en 14-årig i skole, og hans mor kan ikke tage fri fra arbejde hver dag for at sikre sig, han kommer afsted - og ikke kommer hjem i utide. Hvordan skal det dog hjælpe på situationen at give hans arme mor en "bøde"? 

Vi har indført en meget, meget bogligt fokuseret skole med dage fra 8-15. Når man - som flertallet af de pjækkende elever, jeg kender til - oplever skoledagen som nederlag på nederlag, konstante påmindelser om, at man ikke er god til det faglige og ikke har interesse for litteraturhistorie og andengradsligninger, så er det, uanset afvekslende undervisningsaktiviteter, hårdt at være dømt til fuldtids"arbejde". Hvor længe ville vi andre holde til at være på en arbejdsplads, hvor vi konstant oplevede ikke at slå til, selvom kolleger og chefer var flinke? 

Det støder mig, at økonomisk velstillede forældre i yderste konsekvens vil kunne regne de økonomiske konsekvenser af deres børns fravær med som en ubetydelig merudgift i feriebudgettet, når de skal på årets tredje rejse, mens den dårligt stillede enlige mor, hvis barn trives skidt i skolen, kommer til at mærke det, så det OGSÅ gør ondt på pengepungen. 

Anmeld Citér

21. december 2015

Mom

Profilbillede for Mom
SofiaMik skriver:

Kan slet ikke forestille mig, at de vil anvende det på familier med børn med en diagnose. De siger jo også i artiklen, at de skal afdække det med en paragraf 50 undersøgelse - sådan læser jeg det. 

Ellers er det da ganske fornuftigt, hvis der er tale om børn, der "bare" pjækker og derved ødelægger deres fremtidige muligheder. 

Mja, det kommer nok an på hvor de vil lægge vægten på den paragraf 50, for de kan vælge at se at vi er ressource stærke, og burde kunne få vores søn i skole, eller de kan vælge at kigge på hans diagnose...

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.