Eksperthjælp: Førstegangsmor ,overvældet af en masse forebyggelse.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

942 visninger
1 svar
0 synes godt om
18. december 2015

Lisbeth Jess

Hej. Jeg vil lige fortælle kort om mig selv: jeg er 21 år, i fast forhold,socialrådgiverstuderende og gravid. Jeg har i dag været til en veloverstået Md- scanning og efterfølgende en samtale ved en fødselslæge. Sagen er den at jeg har haft en god barndom ved min mor, men i de sene teenageår kom min alkoholiserede far ind i mit liv og jeg blev fra hans side udsat for et seksuelt overgreb. Dette fik jeg fortalt og jeg blev kortvarigt indlagt med en belastnings reaktion derefter udskrevet og gik igennem et psykolog forløb, hvor jeg fik det hele bearbejdet. Det er efterhånden 4 år siden og jeg er nu gravid og har haft det rigtig godt. Der er selvfølgelig fokus på om min fortid skulle medføre komplikationer i forhold til det at blive mor, hvilket er betryggende, men jeg synes det fylder lidt for meget. Lægebesøg, Jordemoder besøg har alle haft udgangspunkt i det og nu også en ekstra ordinær samtale efter scanning hvor jeg blev opfodret til at tage imod tilbud om besøg af sundhedsplejerske inden fødslen samt foreslag om et par dages ekstra indlæggelse på enten barselsafsnit eller patienthotel. Jeg forstår godt at alt dette gøres for at sikre min trivsel og babys første tid som god og tryg, men jeg er så ked af, at det skal fylde så meget, nu hvor det er så godt bearbejdet. Jeg har følelsen af ikke at få lov til at være en normal førstegangsfødende mor, som glæder sig til den første tid.. Min familie og min mands familie er jeg meget tæt med og jeg ved at jeg har en masse støtte i dem den første tid. Jeg har også et godt forhold til min læge og kan henvende mig, hvis jeg skulle få det dårligt. Vil det blive opfattet negativt hvis jeg evt. siger at jeg er glad for tilbuddet og jeg vil tage imod det hvis jeg efter fødslen mærker behov for det, og omvendt hvis jeg har det godt så tager hjem efter 1-2 dage? Min mand har også understreget over for læge, jordemoder osv at jeg jo ikke kommer hjem og står alene med det hele, han er der i lige så høj grad til at passe vores barn og observere om jeg mod forventning skulle få det dårligt.. Det fylder rigtig meget i denne ellers så glædes fyldte tid. Specielt fordi jeg faktisk blev rigtig overrasket da jeg efter MD - scanning kom ind og snakke med en fødselslæge som havde en masse oplysninger om min fortid, som min læge slet ikke havde fortalt mig hun ville give videre.

Lisbeths svar

Hej !

Det lyder som du er blvet rendt over ende på flere områder, specielt af din egen læge.

Klart du bliver frustreret  og sikkert både skuffet og vred over du ikke er blevet inddraget  førend hele makskineriet gik i gang..

Det havde været ønskeligt hvis din egen læge havde fortalt dig at hun ville nævne din traumatiske oplevelse i de unge år.Den som du har fået hjælp til ,og selv mener du er ude på den anden side, og kan håndtere det.

Deter almindeligt at tidligere traumatiske oplevelser kan aktiveres i forbindelse med en fødsel, derfor er man obs på dette og tilbyder snak med sundhedsplejersken før fødslen.Man kan etablere et trygt forhold som sikrer en god relation efter fødslen.

Det kan være ,trods du har mange resourcer både hos dig, din mand og dit netværk, at du har brug for lidt mere hjælp. Det kan du sagtens få uden at være indlagt med baby. Du kan få et jordemoderbesøg og et tidligt sundhedsplejerskebesøg, så du oplever et sikkerhedsnet under dig og ikke et overgreb. 

Jeg vil anbefale dig og din mand at få en snak både med egen læge og fortælle om oplevelsen og hvad I har brug for fremover.

Samt få en snak med lægen på fødestedet. fortælle om oplevelsen og bede om at blive respekteret som en almindelig fødende. Bliver der brug for hjælp så tager i imod, hvis og når det er aktuelt.

Du er jo en ung kvinde som er i lykkelige omstændigheder, du glæder dig og har ikke lyst til at have en etiket på ryggen.: Tidligere traume , alle tropper skal inddrages.

Som sundhedsplejerske vil jeg fortælle dig, at de besøg førend barnet var født var meget givende både for mor og for mig. Vi havde en relation og jeg kunne støtte ved behov.

Jeg ønsker dig alt det bedste. skriv hvis du vil have mere uddybning.

Varme Hilsner og Glædelig Jul

Lisbeth Jess

Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.

Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. december 2015

Ms.Momo

Profilbillede for Ms.Momo
så fik jeg to fredagsbørn; Victor 11.01.08 og Elise 11.04.14

jeg vil bare lige sige at jeg fik et besøg af sundhedsplejersken inden fødslen af min søn, og det var jeg glad for, for der sker så mange nye ting når man får et barn, at det er rart at vide hvem sundhedsplejersken er inden hun pludselig kommer og skal se på din baby...

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.