Mange "niv-smerter" i underlivet - normalt?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

535 visninger
6 svar
5 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
18. december 2015

EnNyVerden

Jeg er nygravid for første gang, så jeg har ikke megen erfaring med, hvad der er indenfor normalen... Kan læse, at det er normalt med ligamentsmerter allerede i 5. Uge (hvor jeg er nu...) - men ved ikke, om det er det, jeg mærker? Smerten varierer og kommer ikke nødvendigvis i forbindelse med aktivitet... Vågnede i nat, da det rev meget i mit underliv!  Når der snakkes om ligamentsmerter forstår jeg, at det er i lysken ("langs trussekanten")? Men mine smerter sidder mere centralt og kommer nærmere fra det område, hvor jeg tror livmoderen sidder... Kender I den følelse? Og er det ok? 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. december 2015

Spiloppi

EnNyVerden skriver:

Jeg er nygravid for første gang, så jeg har ikke megen erfaring med, hvad der er indenfor normalen... Kan læse, at det er normalt med ligamentsmerter allerede i 5. Uge (hvor jeg er nu...) - men ved ikke, om det er det, jeg mærker? Smerten varierer og kommer ikke nødvendigvis i forbindelse med aktivitet... Vågnede i nat, da det rev meget i mit underliv!  Når der snakkes om ligamentsmerter forstår jeg, at det er i lysken ("langs trussekanten")? Men mine smerter sidder mere centralt og kommer nærmere fra det område, hvor jeg tror livmoderen sidder... Kender I den følelse? Og er det ok? 

Jeg havde i starten af graviditeten gevaldigt meget niven og murren og buldren i underlivet det er fuldstændig normalt! Det er særligt i den side dit æg er blevet frigivet og befrugtet fra sagde min JM, så jeg var ikke i tvivl om at det var højre side men al aktivitet af den slags er fuldstændig normalt i starten! Har fået forklaret at det skyldes det forhøjede niveau at progesteron som er det hormon der skal holde på spiren! Min hænger der da i hvert fald endnu og skal føde om 7 ugers tid og tillykke med graviditeten! 

Anmeld Citér

18. december 2015

EnNyVerden

Spiloppi skriver:

Jeg havde i starten af graviditeten gevaldigt meget niven og murren og buldren i underlivet det er fuldstændig normalt! Det er særligt i den side dit æg er blevet frigivet og befrugtet fra sagde min JM, så jeg var ikke i tvivl om at det var højre side men al aktivitet af den slags er fuldstændig normalt i starten! Har fået forklaret at det skyldes det forhøjede niveau at progesteron som er det hormon der skal holde på spiren! Min hænger der da i hvert fald endnu og skal føde om 7 ugers tid og tillykke med graviditeten! 

Tak for beskeden!  Godt at høre, at der ikke umiddelbart er nogen grund til bekymring 

.. Det er en spændende tid og det er svært at undgå at blive lidt nervøs for, om man skulle risikere at "tabe" den lille sag... Der er mange steder, hvor der står, at man skal blive bekymret, hvis der er smerter i maven... Lidt forvirrende altså! 

Anmeld Citér

18. december 2015

Spiloppi

EnNyVerden skriver:

Tak for beskeden!  Godt at høre, at der ikke umiddelbart er nogen grund til bekymring 

.. Det er en spændende tid og det er svært at undgå at blive lidt nervøs for, om man skulle risikere at "tabe" den lille sag... Der er mange steder, hvor der står, at man skal blive bekymret, hvis der er smerter i maven... Lidt forvirrende altså! 

Det er det nemlig, men med smerter i maven, mener man virkelig også smerter i maven - i øvrigt ledsaget af blødning. Jeg i fx hørt at de slet ikke vil se dig på akutmodtagelsen hvis der ikke er blødning men kun smerter, da de så ikke mener det er igangværende abort. Så jeg ville slet ikke være bekymret! Det er HELT normalt med en masse rumsteren, niv og jag i starten Jeg havde sågar nætter hvor jeg ikke kunne sove fordi det var så kraftigt, hvor jeg bare tænkte, nå okay så er løbet kørt - nu kommer min mens, hehe... Det gjorde den bare ikke, heldigvis  

Anmeld Citér

18. december 2015

SDD

Profilbillede for SDD
Mor til to piger, fra ‘14 og ‘20

Ligamenterne dernede holder netop på livmoderen. De giver sig og kan godt smerte lidt. Det kan komme jævnligt eller i ryk. Ikke nødvendigvis ved aktivitet da det jo er fordi de giver plads til at livmoderen kan vokse. Hvilket den jo allerede er begyndt på

tillykke med graviditeten

Anmeld Citér

19. december 2015

EnNyVerden

SDD skriver:

Ligamenterne dernede holder netop på livmoderen. De giver sig og kan godt smerte lidt. Det kan komme jævnligt eller i ryk. Ikke nødvendigvis ved aktivitet da det jo er fordi de giver plads til at livmoderen kan vokse. Hvilket den jo allerede er begyndt på

tillykke med graviditeten

Tak for det!!

Det er utroligt som det varierer - i foregårs buldrede det vældigt... i går var der en smule, og i dag har der slet ikke været noget Håber det er normalt nok... 

Lyder godt, at det vist bare er ligamentsmerter- jeg troede de skulle sidde mere i lysken eller lænden.. 

Anmeld Citér

19. december 2015

SDD

Profilbillede for SDD
Mor til to piger, fra ‘14 og ‘20
EnNyVerden skriver:

Tak for det!!

Det er utroligt som det varierer - i foregårs buldrede det vældigt... i går var der en smule, og i dag har der slet ikke været noget Håber det er normalt nok... 

Lyder godt, at det vist bare er ligamentsmerter- jeg troede de skulle sidde mere i lysken eller lænden.. 

Det er meget normalt. Du kan også "risikere" ikke at mærke mere. Eller være plaget her fra og så til fødslen -samt i en god rum tid efter. 

I forhold til placering følger det jo livmoderens ekspansion, ergo vil det på et tidspunkt være ved lysken men så tidligt er det meget normalt at det er centreret lige derved. 

Du kan evt få stixet din urin i forhold til hvis det skulle være en urinvejsinfektion. Det kan sygeplejersken hos din læge gøre.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.