Til det rette vedkommende
Jeg skriver til jer med et stort sår i hjertet efter at min dejlig dreng på 5 måneder er ved at gøre mit og hans liv håbløst.
Han er mit første barn og jeg er den første der får barn i familien og for at det skal blive sværere så bor jeg væk fra min familie og venner på grund af mandens arbejde. Jeg selv er studerende.
Jeg har det indtryk at min søn har et godt sovehjerte. Indtil han var 3 1/2 måneder gammel, sov han 3 gange om dagen og så blev han puttet mellem 18.00-18.30 og sov til kl 7.30-8.00 dagen efter afbrudt af to gange flasker. Min kamp i denne periode var at skubbe hans lur fra 45 minutter til næste søvnfase. Det lykkedes ikke altid, ofte til middagslur hvor jeg eller min mand gik en lang tur med ham i barnevogn.
Han blev flyttet fra vuggen til tremmesengen da han blev 4 måneder gammel fordi han var blevet for en stor dreng.
Mit problem er han er begyndt at stå tidligt op da han blev 4 måneder. Han bliver puttet senest kl 18 for jeg kan simpelthen ikke holde ham længere end det. Så vågner han kl 5-5.30 op, hvilket var fint hvis han var udhvilet men det er han ikke. Han piver og vil puttes allerede senest en time efter hvor han ofte sover 45 min til en time. Dvs vores dage stater meget tidligt (første problem). Han er generelt hele tiden træt. Han gneder øjne allerede 1 time efter han er vågen (andet problem).
Han er også begyndt at græde og pive ved det mindste, men jeg tror det skyldes problem nr 2? Han græd kun én gang da han blev født og ellers var han altid en glad og social dreng (til han blev 4 måneder).
Han spiser mindre end hvad han er vant til. Jeg skal kæmpe med ham for at komme op på de 6 flasker a 180 ml om dagen hvor førhen spiste han meget mere og generelt en madglad dreng. Han græder og piver når han bliver lagt på ammepuden til flasken. (Tredje problem)
Før vuggede jeg ham i søvn og om dagen kørte han én tur med barnevogn til middagsluren. Nu med tremmesengen, har jeg taget barnevognen ind i værelset til dagslurene og tremmesengen til aften. Han faldt i søvn af sig selv efter nattesangen efterfulgt af korte brokkeri men nu græder han ulykkeligt fordi han vil være i min favn.
Jeg har brug for råd til hvordan jeg kan skabe rytme og rutine til ham så han måske bliver mere tryg? Jeg føler mig som en dårlig og ikke tilstrækkelig for ham når jeg føler at jeg intet gør korrekt. Jeg bruger de tider han sover på at læse og læse om hvordan jeg kan give ham et nemt og godt liv. Nogle gange føler jeg at jeg ikke engang kan finde ud af at lege korrekt med ham. Kan du lave et skema til mig om hvad og hvordan jeg kan gøre for ham så han bliver glad og udhvilet igen. Han er 68 cm og ca 9 kilo.
Mange tak på forhånd
Sara
Lisbeths svar
Kære Kære Sara !
Årh sikke en fortælling om en mor som er træt og usikker og et barn som desværre ikke gør, som du ville ønske, han gjorde.
Dagen er en kamp for at få ham til at sove og spise det han skal. Og han vågner tidligt og er hurtigt træt igen. Samtidig læser du en masse ting og deter svært at få det til at virke.
Jeg sender dig først et stort knus. Det er svært at være ny mor og ikke have et erfarent netværk i nærheden, der kan hjælpe og støtte dig omlkrintg det at have en lille baby.
Jeg vil give dig nogle råd , men et skema kan jeg ikke give dig.
Små babyer skal ikke ind i et skema,de skal styre og guide dig til en hverdag.
Når du putter til nat kl 18 er det helt o.k han vågner ved 5 tiden. 11 til 12 timers nattesøvn, mere kan du ikke forlange.
Han er træt efter en times tid, deter også ok. Med den alder han har sover han stadig mellem 11 til 16 timer i døgnet.
Mit forslag er
utte ham lidt senere, det kan være han sover til klokken 6 og det er vel ok.
Efter et par timer er han træt igen.lad ham sove det han kan.Ca 8 til 10 .
Mad og leg et par timer, så søvn igen, lad ham sove det han kan.
Deter vel fra 12 til ca 14.
Mad og leg og en eftermiddagslur måske bare en time. Så er han frisk når far er på banen og kan tage over med leg og nærvær.
Ved ikke om han er startet på anden mad end MME ?
Når I giver ham flaske, vil jeg anbefale jer at smide ammepuden væk, han skal være i jeres arm, mærke og have øjenkontakt med jer. Måltidet skal være en hyggestund med nærvær d.v.s kropskontakt.
Det, du skal blive endnu bedre til ,er at se på dit barn.Hvad gør ham glad, hvad kan han lide, hvordan får du et smil, snak med ham,. pust ham under hagen, leg med ham på gulvet, sæt musik på og få lidt bevægelse ind i legen.
Han kan også ligge lidt selv på et tæppe på gulvet og opleve verden.Han ahr sikkert fået øje på sione fødder og leger med dem.
Lad bøgerne få pause og brug din intuition ved at se sammenspillet mellem dig og ham.
Han skal opleve sig elsket, deter han når han er i favn, have omsorg, nærvær, glæde, mad søvn m.m.
Han skal mærke hans mor er tryg og hun gør sit bedste. For det gør du.Du vil så gerne give ham alt det bedste, og det er jeg sikker på du gør.
Håber du er i en mødregruppe, hvor du kan dele og få vendt nogle ting med de andre nye mødre.Deter vigtigt at få etableret et godt netværk
Jeg tænker du skal ringe til din sundhedsplejerske og bede hende komme på besøg for at støtte dig i du gør det rigtige.
Det kan være en god ting at få delt sorger og bekymringer med en anden end den nærmeste.
Håber du kan bruge lidt af dette. Skriv igen, hvis noget skal uddybes.
Ønsker jer alt det bedste.
Varme Hilsner og Glædelig Jul
Lisbeth Jess
Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.
Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk