"Svar til Snk"
Hej Trine
jeg er en pige på 20 år og for omkring 3 måneder siden, begyndte jeg at få det skidt, jeg havde kvalme, ondt i hovedet og var træt hele tiden. for omkring 2 måneder siden tog jeg en graviditetstest, den var positiv. jeg havde forventet dette resultat da jeg ikke var i tvivl om hvorfor jeg havde det som jeg havde, ved ikke hvad det var der gjorde det, men vidste hurtigt at jeg var gravid også inden jeg tog testen. jeg tog dog et ekstra test for at være sikker. efter at min menstruation var udblevet 3 gange, begyndte jeg pludselig at bløde ret kræftigt. efter omkring en uge tog jeg en test igen som denne gang vidste negativ.
jeg har en kæreste jeg har været sammen med i 4 år, vi bor sammen og har det rigtigt godt sammen. dog skuffede hans reaktion mig voldsomt. det er svært at forklare hvordan han reagerede da der nærmest ikke var nogen reaktion.
det var på ingen måde planlægt at jeg skulle blive gravid og jeg havde meget svært ved at fortælle min kæreste det. nu er mit problem så at jeg ikke kan lade være at tænke på hvordan det ville have været at få et barn. jeg ved godt det er tidligt at få børn som 20-21 årig, men der er ikke noget jeg ønsker mig mere. jeg har altid være glad for at være sammen med børn og efter denne oplevelse er jeg slet ikke i tvivl om at jeg gerne vil have børn og helst så hurtigt som det kan lade sig gøre.
mit problem er dog et min kæreste slet ikke har denne lyst til at få børn endnu, han vil gerne vente til han er over de 25 år, hvilket nok også er en passende alder, men kan bare ikke se mig selv vente så lang tid på det. jeg vil på ingen måde tvinge min kæreste til at få et barn som han egentlig ikke ønsker sig. men er så frustreret og ked af hvad der er sket og kan på ingen måde se mig selv vente 5 år mere. hvordan finder vi en løsning der er rimelig for begge, og som er til at leve med.?
hilsen Snk
Trines svar
Kære SNK
Noget af det sværeste i livet med andre mennesker er når vi "skuffes" i vores forventninger til dem , eller vi ikke får afstemt, hvilke forventninger vi har til hinanden. Du blev glad og ville gerne have barnet, og føler efterfølgende en sorg og en skuffelse over at det ikke blev til noget i denne omgang - og for din kæreste går livet videre, måske er han oveni købet lettet?!
Det er to følelser som begge er forståelige og berettede, og det er følelser og tanker, der ikke vil det samme lige nu.
Jeg foreslår dig, at du fortæller din kæreste, at du ville ønske, at han reagerede anderledes - og at du respekterer ham for at han vil noget andet, og du har brug for at han lytter til, hvad du kunne ønske dig. Det er nemlig sådan med ønsker, at de nogle gange går i opfyldese, andre gange gør de ikke - vi kan sagtens ønske noget fortsat også selvom vi ved ikke får det lige nu eller nogensinde. Og jeg tror, du vil opleve at luftet renses, hvis han ved, hvordan du har det, og at du respekterer at han har det anderledes.
På den måde kan I efterfølgende finde ud af, hvornår jeg ønsker kan falde sammen. Hvis han ved han ikke vil have børn om lang tid, så er det sådna det er. Og du må så omvendt spørge dig selv om du kan vente så længe eller om dit ønske om børn snart er højere end at være sammen med en mand der først ønsker børn om ca. 5 år. Der er desværre ikke andre muligheder der. Det er rigtigt hårdt, når man så brændende ønsker sig et barn, og det er sådan din virkelighed er - og den virkelighed er du nødt til at forholde dig til - der hjælper det ikke at gå og håbe på, at presses han længe nok, så giver han sig nok - det er ikke kærlighed.
Jeg tror I finder løsningen på det ved at tale åbent om jeres øsnker for fremtiden, ved ikke at gå rundt om hinanden og ikke turde være ærlige, også selvom sandheden er ilde hørt - det er det sats du må tage.
Du skriver det var svært for dig at fortælle ham at du var gravid, derfor tænker jeg at denne snak som du må have med ham også kan være svær for dig at tage hul på - derfor foreslår jeg dig at du tager brodden af det ved at fortælle ham at du gerne vil tale om noget OG at du er smadder bange for at tage emnet op fordi du er bange for, hvordan han opfatter det, og bange for at presse ham - så hører han allerede at du ikke kører med en skjult dagsorden og vil lytte.
Jeg ønsker dig held og lykke med det hele.
kærligst Trine
Trine tilbyder individuel terapi, parterapi - sorgbearbejdelse. Supervision samt coaching.
Se Trines hjemmeside: TrineDahl.dk