debattør-35447 skriver:
Hej.
Vi er en familie på 3, mig, min kæreste og vores søn, som har etmild form for handicap. Han er 4 år, men udviklings mæssigt ligger han på 1 1/2 år.
Vi har snakket om at få en ny i familien, men tænker også meget på hvordan vores søn vil tage det. Måske er det godt for ham at blive storebror. Vi har brug for råd
Mvh os
Jeg kan ikke forestille mig det ville være dårligt for jeres søn at få en søskende - kender både privat og qua mit arbejde børn med handicap og søskende og de er som søskende er flest nogle gange hinandens bedste venner og andre gange er deres søskende de mest irriterende i denne verden.
Dog vil jeg sige, at det er vigtigt at I får talt igennem at det kommende barn kommer ind i en familie hvor rigtig meget er struktureret omkring jeres søn, hvor hverdagen og fridage er præget af et barn med udfordringer og en eventuelt søskende skal også have rum til at være "normal". Hvis fx man har et barn der ikke kan klare store forsamlinger, så er det vigtigt at huske jamen det kan lillebrøster og han/hun har godt af en tur i teatret, biografen, Tivoli hvad ved jeg (bare er eksempel). Nogle familier vælger at splitte op nogle fridage for at tilgodese begge børn, andre familier har aflastning så de måske en weekend om måneden eller en dag hver 14. Dag kan have fokus på det barn uden udfordringer, kan have en dag uden struktur, en dag med max oplevelser osv. Og det synes jeg man bør tale igennem når man skal have et nyt barn i en familie med et barn med udfordringer.
Held og lykke med projektet.
Anmeld
Citér