Hej Lisbeth.
Jeg er stolt mor til 2 helt igennem perfekte tøser, de er smukke og dejlige, og ja elsker dem jo enormt højt, selvfølgelig.
MEN jeg har den lille på 1,5 år som trækker tænder ud på mig, ved puttetid.
Jeg vil gerne indlede det hele med hendes forhistorie. Asta begyndte at få svamp i munden da hun var 3 uger, men ingen ville høre på os og de mente at det var fordi jeg ammede non stop ( og det skulle jeg også komme til at gøre ). Men vi blev ved at gå til lægen og Asta blev mere og mere "krævende". Først D hun var 9 måneder og jeg forlangte at blive sendt videre skete der noget, på dette tidspunkt var hendes tunge så hævet og nærmest helt brun og mug farvet, tungen hang altid ud af hendes mund.og hun havde hvide prikker rundt om hele munden. Vi blev undersøgt og vi var i behandling i 10 uger med svamp i mund, spiserør og mave/tarm.
Under forløbet har jeg ammet Asta minimum en gang i timen i dagtimerne, og KONSTANT hver nat. Hvilket jo hr gjort at det jo nærmest blev et helt besættelses/ nød forhold hun fik til mig, og andre har slet ikke kunne have hende.
Hun har på intet tidspunkt kunne bruge en sut eller sutteflaske.
Da hun blev 10 mdr tog vi en kold tyrker aim min mand klarede, hun kom på flaske ( det har aldrig været hensigten hun skulle ammes)
Men i al den tid har hun jo brugt mig som sut og trøst og er faldet i søvn hos en af os, det gør hun også nu men bliver så lagt i seng. Sover overhovedet ikke igennem ( men det gjorde den første heller ikke, så det overlevet jeg ) men jeg ved simpelthen ikke hvordan vi kommer over til at hun falder i søvn i sin egen seng????
Føler selv vi har prøvet alt...
Ligge med hende, ligge ved siden af hendes træne seng og holde i hånd ( hun gider overhoved ikke holde i hånd eller at mb aer hende. At hun nærmest skriger sig i søvne ( hun falder bare ikke i søvn) putte i barnevogn... Intet hjælper, og selvom vi sidder med hende i favnen kan det sagtens tage 2 timer ( hun er jo altså også ved at være tung )
Kan du hjælpe mig med at knække koden??? Jeg føler mig max presset og som sagt amning er ikke mig, heldigvis ammer jeg ikke, men hun synes stadig hun skal "pille" og jeg kan slet ikke have det.... Men jeg føler mug så LÅST fast.
Lisbeths svar
Hej !
Sikke en historie du beretter om. Du må være aldeles udmattet efter alt det I har været igennem.
Det tog så lang tid inden i blev hørt. Hendes første 10 måneder har været en smertefuld oplevelse både for hende og for dig. Du har formået, trods du ikke ville amme, at klare amningen en gang i timen døgnet rundt. Det er jeg fuld af beundring over.
Det er forståeligt du nu er mast, flad og bare ville ønske hun lagde sig ned og sov uden I skal bruge så lang tid.
Hun har stadig brug for den nærhed hun havde med dig, det er som du selv skriver hendes overlevelse.
Hele hendes krop husker smerterne og det kan tage tid at genskabe den tryghed og ro i hende at alt er godt og hun trygt kan sove.
Jeg har nogle forslag til at knække koden på en harmonisk måde for jer alle.
Når hun har fået aftensmad, skal hun i favn rullet ind i en dyne, mens i sidder og vugger. Sæt noget afslappende blid musik på .Her kan du småsnakke med hende. f.eks sige. det har været en hård tid for dig, det har gjort ondt og alligevel skal alt nok blive godt. Brug det toneleje du brugte da hun var lille. Hold hende fast i hånden uden på brystet,(så piller hun ikke ).
Det kan være hun gør modstand, hold ud selvom hun brokker lidt.
Efter vugningen er det tid til en gang massage,. Masser hende godt igennem og slut med et dejligt bad.
Så er det sengetid , vær rolig overbevis hende og dig om det kommer til at gå godt. Lav jeres putteritualer og sæt dig ved sengen, sæt evt blid musik på . Læg en tung kærlig hånd på hendes bryst mens du messer i kærlig tone. Alt er godt nu skal du sove. Hun må gerne brokke lidt. prøv med en flad hånd under hendes rumpe og lav vuggebevægelser, det giver ro i hende.
Græder hun utrøsteligt, ja så skal hun i favn indtil hun er trøstet og I starter forfra. Hav en madras på gulvet, så du er klar med det samme hvis og når hun vågner. Proceduren er det samme.
Hav tålmodighed, hun skal nok lære det,når blot I udviser ro, og styrke, at det skal nok gå. Når hun mærker det får hun trygheden til at overgive sig til søvnen.
Når hun har lært det så er det tiden i kan skiftes til putning .
Det kan være en god ide at besøge en cranio sacral terapeut som er god til børn. Hun kan hjælpe med at skabe balance i hendes krop.
Med alt det du har været igennem har du sikkert også brug for at blive slappet af på en eller anden måde.
Håber du kan bruge dette. er der tvivl så spørg igen.
Ønsker jer rigtig meget held og lykke.
Varme Hilsner
Lisbeth Jess
Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.
Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk