Elevplads og gravid?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

583 visninger
9 svar
3 synes godt om
11. december 2015

Anonym trådstarter

Hej alle sammen.

Jeg står i den fantastiske situation at jeg er færdig med min skole midt i januar og har forhåbentlig fået elevplads der når jeg er slut.

Men men men - hvis alt går som vi håber også så vil jeg også være igang midt i februar i vores første IVF forsøg. 

Hvordan bør jeg gøre mht elevplads?
Bør jeg fortælle noget eller skal jeg holde det hemmeligt og prøve og ligge det hele så jeg mindst muligt skal ligge vagter om?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

11. december 2015

esioul

Anonym skriver:

Hej alle sammen.

Jeg står i den fantastiske situation at jeg er færdig med min skole midt i januar og har forhåbentlig fået elevplads der når jeg er slut.

Men men men - hvis alt går som vi håber også så vil jeg også være igang midt i februar i vores første IVF forsøg. 

Hvordan bør jeg gøre mht elevplads?
Bør jeg fortælle noget eller skal jeg holde det hemmeligt og prøve og ligge det hele så jeg mindst muligt skal ligge vagter om?

Jeg har de bedste erfaringer med at sige det som det er. Jeg synes det var hårdt at finde på undskyldninger for hvorfor jeg skulle gå. Nogle gange kunne det jo være flere gange på en uge. 

Anmeld Citér

11. december 2015

alenemor42

Du kan faktisk fyres og din kontrakt være ugyldig hvis du tilbageholder oplysninger der kan indflydelse på dit arbejde og du ikke har oplyst det . 

Anmeld Citér

11. december 2015

Sedigfor

Sige det som det er.

det vil være noget andet hvis du blev narturlig gravid og ikke vidste du var gravid da du fik pladsen, da de ikke kan fyre dig så, af den grund hvertfald, men sig det som det er, det kommer man os længst med (:

Anmeld Citér

12. december 2015

Jegkiggerpåfugle

Havde elevpladsen, men skulle et nyt sted hen og der var jeg blevet insermineret i okt og skulle starte det nye sted i december - jeg valgte at sige det da jeg var 3 mdr henne - om det er planlagt eller en ups'er så har du altså ikke ret til at sige noget før du rammer 12. Uge - da graviditeten jo kan gå til grunde før og du så står uden både elevplads og graviditet

Anmeld Citér

12. december 2015

Babs12

Lige præcis graviditet er man ikke forpligtet til at oplyse noget om (altså udover, at arbejdsgiveren skal vide det 3 mdr før termin). I teorien kan du sidde højgravid til en jobsamtale og sige du ikke vil have børn uden at de må konfrontere dig din mave. Bliver du spurgt om det og får du ikke jobbet er det diskrimination af gravide hvilket er ulovligt. 

Når det så er sagt, så er man mere beskyttet end en almindelig ansat det øjeblik arbejdsgiveren ved du er gravid/planlæggeret barn. Så det kan være strategisk smart at sige det så tidligt i forløbet (efter ansættelse) som muligt. Opsiges du nemlig i perioden, er det arbejdsgivers ansvar at løfte bevisbyrde for,  at det Ikke har noget med din graviditet/planer om børn at gøre. 

Altså: snak med din fagforening om hvordan du skal forholde dig. Og rent ikke juridisk har du måske en samvittighed ;-)

Alle andre ting der har betydning for dit praktik forløb at gøre,  er du selvfølgelig forpligtet til at sige. Graviditet er du IKKE.

Anmeld Citér

12. december 2015

MarianneRubi

Spørger du en fagforening ville de sige 

de har ikke ret til at få at vide du er i behandling !!! Og ville råde dig til at holde det for dig selv 

jeg har til jobsamtaler udtalt jeg var i gang med det, ingen ansættelse. Ja det en elevplads og det noget andet 

da jeg i juli startede på SSH uddannelse sagde jeg heller ikk noget til min arbejdsgiver for jeg vidste jeg var gravid, blev jeg lige efter kontrakt underskrivelse 

jeg ventede til jeg skulle til tryghedsscanning i uge 7, ikke fordi hun blev glad for det, men nu fanger bordet og hun ka intet gøre ved det. Jeg havde nemlig til en samtale spurgt om hvad hvis man bliver gravid under uddannelsen, svaret var at de så helst at det blev man ikke 

så jeg tier!!! Og har min fagforening i ryggen

Anmeld Citér

12. december 2015

Anonym trådstarter

MarianneRubi skriver:

Spørger du en fagforening ville de sige 

de har ikke ret til at få at vide du er i behandling !!! Og ville råde dig til at holde det for dig selv 

jeg har til jobsamtaler udtalt jeg var i gang med det, ingen ansættelse. Ja det en elevplads og det noget andet 

da jeg i juli startede på SSH uddannelse sagde jeg heller ikk noget til min arbejdsgiver for jeg vidste jeg var gravid, blev jeg lige efter kontrakt underskrivelse 

jeg ventede til jeg skulle til tryghedsscanning i uge 7, ikke fordi hun blev glad for det, men nu fanger bordet og hun ka intet gøre ved det. Jeg havde nemlig til en samtale spurgt om hvad hvis man bliver gravid under uddannelsen, svaret var at de så helst at det blev man ikke 

så jeg tier!!! Og har min fagforening i ryggen

Jeg har bare sagt jeg ønsker børn men ved ikke hvornår eller hvordan og hvorledes  

Og så må vi tage den derfra , heldigvis blev der sagt af chefen selv at det intet gjorde noget hvis det skulle ske for så forlængede vi bare kontrakten så det var SÅ fedt  

Anmeld Citér

12. december 2015

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.
alenemor42 skriver:

Du kan faktisk fyres og din kontrakt være ugyldig hvis du tilbageholder oplysninger der kan indflydelse på dit arbejde og du ikke har oplyst det . 

Kan man så også fyres hvis man planlægger geaviditet naturligt? 

Og hvordan kan det så være man ikke behøver fortælle om en graviditet før 3 måneder før termin? 

Anmeld Citér

12. december 2015

Anonym trådstarter

mor:) skriver:

Kan man så også fyres hvis man planlægger geaviditet naturligt? 

Og hvordan kan det så være man ikke behøver fortælle om en graviditet før 3 måneder før termin? 

fordi det er privat og ikke noget de må afgøre en evt. stilling pga en graviditet eller fremtidig graviditets ønske - det må de ikke afgøre ved det .. 

Men nej man kan ikke fyres pga man planlægger graviditet. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.