Hej.
Jeg står i den situation, at min søn på 8 mdr fra den ene dag til den snden nægter at blive ammet .. Han får tre måltider med ske og er blevet ammet ca 2 gange og har fået flaske en gang om dagen, for at sikre han fik mælk nok .. Han har altid været glad for at blive ammet, men har den seneste tid været meget ufokuseret under amningerne .. Selv den mindste lyd har distraheret ham ..
Hvad kan dette pludselige ammestop skyldes ? Og vil det være en ide at bruge malkemaskine , for at stimulere eller er det en fin alder at stoppe amningen ?
På forhånd tak ..
Mvh Kristina
Catrines svar
Hej Kristina
Somme tider stopper en amning fordi barnet ikke vil mere, og sommetider er det moren der stopper det. Din søn er endnu ikke så gammel, så han vil fortsat have stor glæde af din mælk. Måske skal du prøve at amme ham uden forstyrrelser, dvs i et stille, måske lidt mørkt rum. Han har en alder hvor han gerne vil følge med i alt hvad der sker, og det kan sommetider gå ud over koncentrationen ved amningen. Hvis det ikke hjælper, så vil jeg da synes at det er en god ide at malke ud, så han fortsat får din mælk, og så kan det jo også være, at han på et tidspunkt igen ønsker at blive ammet. Sundhedsstyrelsen anbefaler fuld amning til 6 mdr og delvis amning til 1 år. Hvis du derfor orker at malke ud, vil det være super godt for din søn. Hvis ikke, har han fået din mælk indtil nu, og det er også rigtig godt.
Held og lykke fremover
Mange hilsner Catrine
Forældre og Fødsel er Danmarks eneste brugerforening der varetager de gravides, fødendes og småbørnsforældres vilkår. Forældre og Fødsel tilbyder desuden rådgivning inden for emner som slynger, søvn, vandfødsler, abort, søskende, samsovning, tvillinger, efterfødselsreaktioner med videre.
Forældre og Fødsel: fogf.dk
Anmeld
Citér