Vi har en udfordring herhjemme for tiden, sagen er den at vores datter Johanne på 4 år er begyndt at snakke ret meget om døden, hun spørger meget om forskellige ting relateret til døden, f.eks. om hvad der sker når man dør, hvordan man kan være oppe i himlen, hvordan der er plads til alle, kommer hendes kat også i himlen når den engang dør.
Vi fortæller hende det på en ret ligetil måde at når man dør så lever man ikke mere, og trækker ikke mere vejret, så kommer man op i himlen op til hendes oldemor, men samtidig fortæller vi hende at vi og hende selv vil leve i mange mange flere år her i danmark, og hun skal ikke være bekymret overhovedet.
Men det er som om hun vil have flere konkrete oplysninger om døden, hun er en tænksom lille pige og tit siger hun ting jeg vist aldrig har skænket en tanke, og samtidig har jeg især også ret svært ved at tale om døden, det er jo et ret uhåndgribelig emne, Jeg mener hendes spørgsmål begyndte omkring Halloween, og derfor kan jeg ikke lade være med at tænke om hun har set eller hørt noget uhyggeligt, der var for meget for hende.
Ellers er hun en ret normal 4 årig, til tiden en virkelig udfordring men ellers ret sød.
Er der andre der har børn der snakker om døden?
Jeg overvejer at tage en snak med hendes kontaktpædagog i børnehaven for at høre om det også sker derovre.
Anmeld
Citér