måske skifte skole, hvordan gør jeg?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

970 visninger
7 svar
8 synes godt om
8. december 2015

Anonym trådstarter

Min søn har altid haft det bedst med at lege med få børn, og det har hverken jeg eller min eks sat spørgsmålstegn ved, men nu er han startet i skole og det er blevet mere tydeligt at han ikke er som de andre.

Hvis vi bruger mere en 5 minutter på et emne som han ikke er interesseret i/ikke kender bliver han sur/ked af det, han kan ikke finde ud af det hvis de er mere end én med hans navn - og så kan han ikke følge med.

Min svigermor og jeg har snakket om at det gik meget bedre da han gik i den lille børnehave og at det kunne være han ville få det meget bedre på en anden skole hvor de ikke er så mange i klassen og hvor de har tid til at 'vente' på ham.

Jeg har dog en mistanke om at min eks ikke vil være med til det, for han 'skal nok indhente det' - den holdning har han haft til alle vanskeligheder vores søn har haft, indtil de professionelle har sagt det modsatte. Plus den anden skole ligger i en anden by i modsætning til den nuværende.

 

Kan jeg tillade mig at vende det med hans lærer/skole uden at vende det med min eks først?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. december 2015

jenny4

Anonym skriver:

Min søn har altid haft det bedst med at lege med få børn, og det har hverken jeg eller min eks sat spørgsmålstegn ved, men nu er han startet i skole og det er blevet mere tydeligt at han ikke er som de andre.

Hvis vi bruger mere en 5 minutter på et emne som han ikke er interesseret i/ikke kender bliver han sur/ked af det, han kan ikke finde ud af det hvis de er mere end én med hans navn - og så kan han ikke følge med.

Min svigermor og jeg har snakket om at det gik meget bedre da han gik i den lille børnehave og at det kunne være han ville få det meget bedre på en anden skole hvor de ikke er så mange i klassen og hvor de har tid til at 'vente' på ham.

Jeg har dog en mistanke om at min eks ikke vil være med til det, for han 'skal nok indhente det' - den holdning har han haft til alle vanskeligheder vores søn har haft, indtil de professionelle har sagt det modsatte. Plus den anden skole ligger i en anden by i modsætning til den nuværende.

 

Kan jeg tillade mig at vende det med hans lærer/skole uden at vende det med min eks først?



Jeg synes du skal starte med at tale med skolen om hvordan de oplever ham og om der evt kan gøres noget/mere for at hjælpe din søn på vej. Et skoleskifte er ret dramatisk - især hvis de søn har meget brug for faste rammer og stabilitet. Har han n diagnose eller er det "bare" dine observationer?

Har i haft noget hjælp til ham i børnehaven? Jeg tænker PPR eller andet?

Anmeld Citér

9. december 2015

Anonymor

Anonym skriver:

Min søn har altid haft det bedst med at lege med få børn, og det har hverken jeg eller min eks sat spørgsmålstegn ved, men nu er han startet i skole og det er blevet mere tydeligt at han ikke er som de andre.

Hvis vi bruger mere en 5 minutter på et emne som han ikke er interesseret i/ikke kender bliver han sur/ked af det, han kan ikke finde ud af det hvis de er mere end én med hans navn - og så kan han ikke følge med.

Min svigermor og jeg har snakket om at det gik meget bedre da han gik i den lille børnehave og at det kunne være han ville få det meget bedre på en anden skole hvor de ikke er så mange i klassen og hvor de har tid til at 'vente' på ham.

Jeg har dog en mistanke om at min eks ikke vil være med til det, for han 'skal nok indhente det' - den holdning har han haft til alle vanskeligheder vores søn har haft, indtil de professionelle har sagt det modsatte. Plus den anden skole ligger i en anden by i modsætning til den nuværende.

 

Kan jeg tillade mig at vende det med hans lærer/skole uden at vende det med min eks først?



Jeg tænker også om PPR har været inde over? For det lyder som om, at han kunne have nogle vanskeligheder, der ikke som sådan er relateret til problemer med det sociale. Ofte sker det faktisk, at man tror et barn har problemer på det sociale område, men det så senere viser sig, at de sociale problemer egentlig skyldtes noget andet. Et barn med faglige vanskeligheder kan fx blive frustreret, uroligt og impulsivt, så folk fejlagtigt tror, at han lider af ADHD. Det kunne jo være dit barn har nogle kognitive vanskeligheder, der er skyld i de frustrationer du nævner, og som påvirker hans overskud. I givet fald ville det være at symptombehandle på en uheldig måde, hvis han flytter skole, for det hjælper ikke på det faktiske problem. 

Så jeg ville absolut tale med hans lærere om hans vanskeligheder, hvordan de oplever ham i skolen, og drøfte om det var relevant at få PPR ind over som rådgiver og eventuelt son testere.

Nu kan det være noget af ovenstående er overflødigt, hvis i allerede har haft noget af det sat i værks, nu svarer jeg blot ud fra de informationer du giver. 

Anmeld Citér

9. december 2015

Anonym trådstarter

jenny4 skriver:



Jeg synes du skal starte med at tale med skolen om hvordan de oplever ham og om der evt kan gøres noget/mere for at hjælpe din søn på vej. Et skoleskifte er ret dramatisk - især hvis de søn har meget brug for faste rammer og stabilitet. Har han n diagnose eller er det "bare" dine observationer?

Har i haft noget hjælp til ham i børnehaven? Jeg tænker PPR eller andet?



jeg ved ikke om det var PPR (da jeg ikke er helt sikker på hvad det betyder) men han havde samtaler med talepædagogen hver/hveranden uge mens han gik i børnehave og han ventede et år med at vippe, da han har haft svært ved at høre i perioder.

Anmeld Citér

9. december 2015

Anonym trådstarter

Anonymor skriver:



Jeg tænker også om PPR har været inde over? For det lyder som om, at han kunne have nogle vanskeligheder, der ikke som sådan er relateret til problemer med det sociale. Ofte sker det faktisk, at man tror et barn har problemer på det sociale område, men det så senere viser sig, at de sociale problemer egentlig skyldtes noget andet. Et barn med faglige vanskeligheder kan fx blive frustreret, uroligt og impulsivt, så folk fejlagtigt tror, at han lider af ADHD. Det kunne jo være dit barn har nogle kognitive vanskeligheder, der er skyld i de frustrationer du nævner, og som påvirker hans overskud. I givet fald ville det være at symptombehandle på en uheldig måde, hvis han flytter skole, for det hjælper ikke på det faktiske problem. 

Så jeg ville absolut tale med hans lærere om hans vanskeligheder, hvordan de oplever ham i skolen, og drøfte om det var relevant at få PPR ind over som rådgiver og eventuelt son testere.

Nu kan det være noget af ovenstående er overflødigt, hvis i allerede har haft noget af det sat i værks, nu svarer jeg blot ud fra de informationer du giver. 



vi har lige fået en kopi af talepædagogens rapport. Hun har snakket med alle i klassen og hendes konklussion på min søn var;

[navn] har tidligere haft store udtalevanskeligheder og har trænet meget med talehørekonsulent Else Steffin i børnehaven. Nu er udtalen meget bedre, men kan stadig drille lidt, når [navn] får for meget fart på. Det vil være en hjælp for [navn], at bede han sætte farten lidt ned, når det er svært for ham at nå at artikulere korrekt. Stavelsesopdeling kan også støtte ham, så han bliver opmærksom på hvordan ordet er opbygget. Øvelsen, med at danne sætninger viser en dreng, der er lidt begrænset i sit ordforråd. Derfor kan det blive vanskeligt for ham at udtrykke sig klart, når han både har artikulationsvanskeligheder og et begrænset ordforråd.

skal jeg bare prøve at ringe til hende først og høre hvad hun tror vil være bedst for min dreng?

Anmeld Citér

9. december 2015

Anonymor

Anonym skriver:



vi har lige fået en kopi af talepædagogens rapport. Hun har snakket med alle i klassen og hendes konklussion på min søn var;

[navn] har tidligere haft store udtalevanskeligheder og har trænet meget med talehørekonsulent Else Steffin i børnehaven. Nu er udtalen meget bedre, men kan stadig drille lidt, når [navn] får for meget fart på. Det vil være en hjælp for [navn], at bede han sætte farten lidt ned, når det er svært for ham at nå at artikulere korrekt. Stavelsesopdeling kan også støtte ham, så han bliver opmærksom på hvordan ordet er opbygget. Øvelsen, med at danne sætninger viser en dreng, der er lidt begrænset i sit ordforråd. Derfor kan det blive vanskeligt for ham at udtrykke sig klart, når han både har artikulationsvanskeligheder og et begrænset ordforråd.

skal jeg bare prøve at ringe til hende først og høre hvad hun tror vil være bedst for min dreng?



Det er en del af det, men jeg tænker jeg alligevel ville tale med hans lærere, om der er andre vanskeligheder. Men det er klart, at har han store sproglige vanskeligheder, vil det give frustrationer i ikke at kunne følge med. Jeg får bare tanken, hvad hans sproglige vanskeligheder skyldes? Om der kan være andre ting, som det med sproget udspringer af? Er han tidligere undersøgt for andre ting? For jeg tænker, at hvis der er andre problemområder kan det være, at en PPR psykolog er relevant. De laver jo også observationer, hvor de kommer ud i klassen og observere Hvordan barnet er i undervisningen og socialt, hvilket kan give nogle prej om, om der er grund til at undersøge yderligere. 

Men såfremt man har vurderet, at man med ret stor sikkerhed ved at det hele bunder i sproget, så vil det jo Heller ikke hjælpe at skifte skole. Han har brug for hjælp til sine konkrete problemer, ikke at flytte, for det ændrer jo ikke problemer, som ikke har noget med den specifikke skole at gøre. 

Hvis så han undersøges nærmere, og man finder ud af, at han har nogle problemer der betyder, at han ikke kan følge en almindelig stor skoleklasse, kan man jo så overveje om han skal i en mindre klasse. Men jeg ville først tage hånd om problemerne. Hvis det var mig

Anmeld Citér

9. december 2015

Anonymor

Anonym skriver:



jeg ved ikke om det var PPR (da jeg ikke er helt sikker på hvad det betyder) men han havde samtaler med talepædagogen hver/hveranden uge mens han gik i børnehave og han ventede et år med at vippe, da han har haft svært ved at høre i perioder.



Her er noget om PPR fra Århus kommunes hjemmeside:

 

PPR og Specialpædagogik varetager og understøtter specialpædagogiske opgaver for børn og unge.

PPR og Specialpædagogik (PPR) varetager og understøtter forandringsprocesser, tidlige og forebyggende og inkluderende indsatser samt specialpædagogiske opgaver på 0-18 års området i samarbejde med skoler, institutioner, forældre og børn.

 

I institutioner og skoler arbejder PPR kontinuerligt med rådgivning, vejledning og supervision af de professionelle voksne omkring børn og unge med særlige behov, ligesom der arbejdes med at understøtte og videreudvikle inkluderende læringsmiljøer.

 

PPR har til den enkelte institution/skole tilknyttet en psykolog, en talehørekonsulent og en læsekonsulent.

 

Desuden har PPR specialiserede indsatser som Inklusionsteam (afdækning, analyse og tilrettelæggelse af inklusionsindsats lokalt), AKT-team (Adfærd-, Kontakt- og Trivselsproblematikker) og Basis Team (udredning af børn med vedvarende psykiske vanskeligheder og/eller mistrivsel).

 

PPR's opgaver er bla.:

 

  • Rådgivning og vejledning til forældre og pædagogisk personale i skolen.
  • Deltagelse i netværksmøder omkring enkelte børn.
  • Pædagogisk Psykologisk Vurdering af børn med eksempelvis specifikke- og udviklingsmæssige vanskeligheder, læse- og talevanskeligheder.
  • Deltagelse i skolens specialcentermøder.
  • Kompetenceudvikling af det pædagogiske personale gennem faglig sparring og konsultative ydelser og gennem supervisionsforløb.
  • Henvisning til psykiatrisk udredning ved BUC (Børne og Ungdomspsykiatrisk Center), specialpædagogiske undervisningstilbud,  Kompetencecenter for Læsning (KCL), Kompetencecenter for sprog og kommunikation (KSK) m.m.

 

PPR tilbyder desuden sparring til forældre omkring enkeltstående problemstillinger vedrørende deres barn via Åben Rådgivning.

Anmeld Citér

9. december 2015

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.


Min søn har altid haft det bedst med at lege med få børn, og det har hverken jeg eller min eks sat spørgsmålstegn ved, men nu er han startet i skole og det er blevet mere tydeligt at han ikke er som de andre.

Hvis vi bruger mere en 5 minutter på et emne som han ikke er interesseret i/ikke kender bliver han sur/ked af det, han kan ikke finde ud af det hvis de er mere end én med hans navn - og så kan han ikke følge med.

Min svigermor og jeg har snakket om at det gik meget bedre da han gik i den lille børnehave og at det kunne være han ville få det meget bedre på en anden skole hvor de ikke er så mange i klassen og hvor de har tid til at 'vente' på ham.

Jeg har dog en mistanke om at min eks ikke vil være med til det, for han 'skal nok indhente det' - den holdning har han haft til alle vanskeligheder vores søn har haft, indtil de professionelle har sagt det modsatte. Plus den anden skole ligger i en anden by i modsætning til den nuværende.

 

Kan jeg tillade mig at vende det med hans lærer/skole uden at vende det med min eks først?



Har du talt med lærene om hvordan de oplever din søn og om dine observationer?

synes det er lige drastisk nok at flytte ham og en flytning kan jo have en negativ effekt på din dreng. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.