Hej Lisbeth.
Jeg har en lille dreng på 19 dage, og spørgsmålene presser sig allerede på.
Han bliver vækket hver 3 time om dagen og hver 4 time om natten for at spise- det siger lægerne på OUH at vi skal. Jeg synes dog det er synd, for sommetider er han vågen måske halvanden time efter et måltid og når dermed ikke at sove særlig meget før jeg vækker ham igen, men det er måske bare sådan det er? Han vågner ikke af sig selv før efter 4-5 timer.
Jeg ved godt at man ikke kan forvente en rytme når de er så små, og så alligevel... Det er som om at han vender en smule om på nat og dag.. Typisk er han mest vågen fra 15-24 og sover ellers resten af dagen. Vi står op kl 6, fordi storebror skal i dagpleje. Lige nu er far hjemme så lillebror behøver ikke køre med ned og aflevere storebror med det skal han efter juleferien. Når vi står op kl 6, får lillebror en flaske, og ligger sig så til at sove igen og har så ofte først en rigtig vågenperiode igen en på eftermiddagen, hvor han så er en del vågen inellem flaskerne indtil midnat. Jeg ville dog hellere at han var vågen i dagtimerne og måske kunne puttes til nat ved 19-20 tiden og sø var klar til at skulle op kl 6.. Det er jo også lidt synd at skulle slæbe en sovende baby med hen og aflevere storebror efter juleferien. Men kan man på nogen måde ændre dette eller skal vi bare lade tiden arbejde for os?
Lisbeths svar
Hej !
Tillykke med ham, husker godt i var indlagt lige efter fødslen. Håber han er frisk igen.
Jeg kender ikke hans vægt. I har været indlagt og du er blevet bedt at vække ham og give mad. .Det vil jeg indtrængende sige du skal gøre. Der en grund til de har sagt det.
Ved godt det er hårdt især når¨derer en storebror som ikke er særlig gammel. Håber i finder jeres rytme din mand og dig, så i får sovet på skift.
.Han er så lille så nogen rytme kan du ikke forvente. Han skal have mad, omsorg , søvn og være i favn.
Ring til din sundhedsplejerske og få hende til at komme og hjælpe og støtte dig.
Varm Hilsner og held og lykke med ham
.
Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.
Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk
Anmeld
Citér