Hej Lisbeth,
Jeg er ikke sikker på om du er den rette at skrive til med here goes:
Jeg er en ung kvinde og mor til et barn på 17 mdr. Jeg har efter fødslen har flere problemer med hensyn til prævention.
Jeg blev gravid på trods af p-piller der blev taget korrekt, så dem ville jeg ikke tilbage på selvom jeg ellers var rigtig glad for det.
9 uger efter fødslen fik jeg sat en hormonspiral op som slet ikke fungerede for mig. Jeg blødte konstant med maks 2 dages pause og fik efter 3½ mdr så store smerter at jeg måtte indlægges og fik morfin før det blev besluttet at den skulle ud. Så brugte jeg ikke noget prævention andet end kondom i næsten et år for lige at give min krop lidt ro til at finde sig selv igen.
I september i år fik jeg så en p-stav både for at beskytte mod graviditet, men også for at kontrollere mine blødninger da jeg bløder meget kraftigt og lider af store menstruation smerter. - Fik derfor også tilskud til betaling af staven. Nu er der så gået 3 måneder med den og jeg bliver ved med at bløde! Meget.. Jeg har ca 1 uges pause mellem hver blødning, men ofte mindre. De er lidt mindre kraftige end før jeg fik p-stav men varer 5-7 dage og er ledsaget forholdsvis kraftige smerter. 1-2 dage per blødning har jeg så ondt at jeg knap kan hænge sammen på trods af smertestillende.
(Uden prævention har jeg så ondt at jeg er nødt til at blive hjemme 2-3 dage pr blødning. Men har til gengæld en mere præcis og regelmæssig cyklus)
Er det normalt at blive ved med at bløde så meget? Kan jeg gøre noget? Skal jeg bare se tiden an eller bør jeg foretage mig noget?
Lisbeths svar
Hej !
Det lyder meget generende den cyklus du beskriver samt dine uheldige præventionsformer.
Spiraler giver ofte længere og mere blødning. Den er du heldigvis sluppet af med.
Du blev gravid på P piller det er der ca 0,01 procent der gør, og det var uheldigt for dig når du var glad for dem..
Inden jeg vil anbefaler en præventionsform mene jeg du skal ses af en gynækolog. Der kan være en årsag i livmoderens slimhinde til de langvarige blødninger. Der kan tages blodprøver som viser om dit hormonniveau er normalt.
Bed din læge om en henvisning og bliv ordentligt udredt.
Held og lykke fremover.
Varm hilsner
Lisbeth Jess
Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.
Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk
Anmeld
Citér