Eksperthjælp: Er mit barn normalt?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.184 visninger
1 svar
2 synes godt om
7. december 2015

Linda Stæhr

Hej Linda ?? Nu kunne jeg godt bruge et (eller flere) af dine gode råd igen ! Vores dejlige dreng på 3,5år har de seneste par måneder haft nogle lidt spøjse reaktionsmønstre. Vil høre om det bare er normalt for hans alder eller om det er noget vi gør helt forkert? Her er tre eksempler : I weekenderne vil han ikke ud. Når vi efter en lang hyggelig morgen siger til ham at nu skal vi ned og købe ind og måske en tur på legeplads bagefter, så siger han " vil gerne blive hjemme" og kan blive ret ked over at vi jo er nødt til at gå ud for at købe ind. Nr.2: Når vi skal hjem til nogen så stopper han op ved døren og vil ikke med ind(på trods af at vi forbereder ved at fortælle dagen før hvad vi skal og han har givet udtryk for at glæde sig), et par gange har vi så valgt at gå ind uden ham ( og ladet døren stå på klrm) hvoefter han begynder at græde, men ikke følger med?. Nr.3: Han er begyndt på at hvis han vil prøve en hat eller en maske eller lignende så siger han " I må ikke grine ad mig" ...vi har aldrig grinet ad ham eller drillet ham...hmmm håber det gav mening, og håber jeg bare er lidt pylret!? Mvh den overbekymrede ??

Lindas svar

Kære "overbekymrede"

Du spørger om der er noget at bekymre sig for, ved de 3 historier du gengiver.

Umiddelbart er der intet foruroligende. Jeg hører dog en sårbarhed i denne periode i dit barn liv: "I må ikke grine af mig" og "vil ikke med ind". Dette er en sårbarhed du skal værne om.

Dit barn er som 3, knap 4-årig ved at definere hvem han er og hvad hans plads er i livet ("jeg er dreng", "jeg er søn"...). Han stiller spørgsmålstegn ved, hvad der er rigtigt og forkert i livet og har måske i en periode brug for lidt ekstra kærlighed, ro og tryghed til at finde rundt i sine nye perspektiver.

Det er helt normalt at børn reagere sådan i perioder. Faktisk ville det være bekymrende, hvis de aldrig havde sårbare perioder... det har voksne også. Det vidner bare om fortsat udvikling og udfordringer i hans liv.

Jeg anbefaler dig at vende din søns nuværende liv med pædagogerne eller andre nære omkring ham. Enhver bekymring inden i os forældre, har vi pligt til at handle på (som du jo også gør) - ved at vende overvejelserne med andre i barnets liv. For alene stirrer vi os blinde og mister let jordforbindelsen i bekymring, der går over gevind.- men vend lige situationen med andre der kender dit barn godt.

Du kan evt. læse dette indlæg om forældre-intuition på min hjemmeside.

Jeg ønsker jer alt det bedste.

Venlig hilsen Linda Stæhr

Familierådgiver ved Trivsel i familien

Linda Stæhr tilbyder foredrag og rådgivning af småbørnsforældre. Omdrejningspunktet er at give konkrete her-og-nu løsninger til hverdagen, og give forældrene styrke til at imødegå fremtidige udfordringer i familien med kærlighed, handleparathed og stor autoritet.

Se Lindas hjemmeside: Trivselifamilien.dk

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

7. december 2015

Sørens

Hej Linda. Igen tusind tak for dit velovervejede svar. Det giver god mening! Jeg har i lang tid været helt overbevist om at vores søn er en følsom (lidt mere end gennemsnittet) lille gut! Han observerer meget og kaster sig aldrig hovedkulds ud i noget. Jeg er selv meget følsom og er blevet lidt "ødelagt" af samfundet og mine forældres syn på det at være ekstra følsom. Så desværre fanger jeg mig selv i at "lytte" og reagere efter det jeg selv er opdraget med....og det er ikke altid godt...for ham! Men nu skal det være slut! Han skal have lov til at være følsom,observerende,forsigtig osv. Han er nemlig intet mindre end fantastisk som han er! Tak for at du vækkede mig!!!

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.