Sovevaner
Hej, min datter er nu 21 måneder og har for to dage siden haft sin første dag i institution. Da vi bor i udlandet, er det blot på deltid. Tre gange om ugen fra 8-13. Vi har indtil videre ikke haft behov for strikse rammer, da vi ikke har skulle stå op hver morgen. Derfor er min datter som regel faldet i søvn i vores seng ved 22-tiden og vågnet ved 8:30-tiden. Hun sover lur i 1,5 time. For fire dage siden rykkede vi hendes seng ind på eget værelse, fordi vi mente det var bedste måde til nye rammer, men jeg fik kolde fødder, fordi der i forvejen sker meget nyt for hende. Desuden er hun vant til at falde i søvn i mine arme, så det er mærkeligt at sidde på hendes værelse -på gulvet- og læse godnathistorie. Desuden har vi taget siderne af sengen, så hun løber som regel rundt! Ved simpelthen ikke, hvor jeg skal begynde og hvor hård jeg skal være. Hun trænger rytmer og søvn! Hun havde kolik i begyndelsen, så er lidt sårbar overfor hendes gråd. Hvad vil du anbefale?
Skal vi insistere på eget værelse eller lade hende komme på plads i institution først? Hvordan ser en god dagsplan ud, hvid hun skal op klokken 7 og sove lur klokken 13? Hvad er gode aftenrutiner? Hvad gør jeg når hun bare løber rundt og ikke vil lægge sig? På forhånd tak for gode råd!
Lisbeths svar
Hej !
Ja der sker mange ting for jeres lille pige lige nu.
Hun er startet i deltidsinstitution og hun er kommet på eget værelse. deter som du selv siger nok en stor omvæltning for hende.
Som jeg forstår dit sprørgsmål vil du gerne tablere end anderledes struktur for hendes dagsforløb og søvn.
I har haft en herlig tid hvor hendes behov til fulde er blevet opfyldt.
Det kan de stadig blive dog med noget mere forældrestyring.
Jeg vil foreslå at sætte siderne på sengen igen.
Efter aftensmad og god leg er det tid til putning. Gør de samme ting hver aften. God nat læsning ,sang eller havd du/I har mest lyst til.
Virk rolig og overbevisende , vis hende med stemme og kropssprog at nu er det sovetid og hun skal sove en dejlig nattesøvn.
Sæt dig ved sengen, Læg en tung kærlig hånd på hendes bryst og messelyde. Scch nu skal du sove. Hun må gerne brokke lidt. alt er i orden mor er her. bevar roen.
Hun skal mærke trygheden i at du hendes mor eller hendes far kan rumme hun græder lidt, det klarer I.
Er hun trøstelig skal hun i favn og beroliges med blide lyde. Når hun er klar starter i forfra.
Det kan tage et par dage eller mer, førend hun er så tryg at hun overgiver sig til søvnen.Hvis ogf Når hun vågner messer I igen. I kan ligge på en madras ved siden af hende i starten.
I kan også flytte hende tilbage til soveværlset og klare proceduren der.
Held og lykke med hende, det skal nok gå når i som kærlige omsorgfulde forældrebevarer roen.
En sengetid omkring 1930 er passende i hendes alder.
Varme Hilsner
Lisbeth Jess
Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.
Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk