mund motorik

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

574 visninger
5 svar
1 synes godt om
4. december 2015

hannetheis

Profilbillede for hannetheis

min søn på 4,5 har problemer med sin mundmotorik flere bogstaver kan han ikke sige rigtig.

vi skal til foråret starte talepædagogen men vil gerne allerede nu kunne lave nogle øvelser så de styrker sproget.

er der nogle som har nogle øvelser eller ved hvor man evt kan finde nogle.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

4. december 2015

B&J

hannetheis skriver:

min søn på 4,5 har problemer med sin mundmotorik flere bogstaver kan han ikke sige rigtig.

vi skal til foråret starte talepædagogen men vil gerne allerede nu kunne lave nogle øvelser så de styrker sproget.

Det vi fik at vide var man skal hele tiden sige de ting der er svære som vores søn har svært ved L og S 

Sssslange

Lllllama 

og vise hvordan man gør det med tungen 

finde små billeder på nettet og printe dem ud med de ord dit barn har svært ved.

tage et viskestykke gem nogle ting undet det så dit barn skal huske nogle af de ting og vil være super med nogle af de ord som barnet har været ved igen. 

Anmeld Citér

4. december 2015

hekran

Min venindes søn på snart 6 har samme problem. De laver forskellige øvelser med ham.

- de smører Nutella rundt om munden, som han skal slikke af, men hans kigger på et spejl.

- de puster balloner op og puster dem imellem sig.

- de gurgler med vand.

osv. Det har hjulpet lidt, men de har også været i gang i halvandet år

Anmeld Citér

4. december 2015

Julemusen

Min niece fik anbefalet at tygge tyggegummi dagligt da det styrker mundmotorikken. 

Ellers smørre honning rundt om barnets mund hvorefter barnet skal stikke det af. Det strækker tungen og gør den mere mobil.  bruger de i vores dagpleje :-) 

Og ellers øvelse øvelse øvelse af de svære ord uden at irettesætte men ved at gentage hvad barnet sagde, men korrekt.

Anmeld Citér

4. december 2015

quindelist

hannetheis skriver:

Min datter (hun er fra aug 2011)har verbal og oralmotorisk Dyspraksi og vi følger et ret fast tilrettelagt program som vi har fået fra talepædagog/oralmotorisk team

se evt på dyspraksiforeningens hjemmeside www.dyspraksi.dk der linker de til forskellige steder

Anmeld Citér

4. december 2015

EnGodMor

Hvis du Google træning til mund motorik, så kommer en masse billeder frem, med forklaringer til hvordan I kan træne munden. 

Men ellers så  er det super godt at, 

Puste til fjer 

Pusle til bordtennisbold 

Drikke med sugerør

Bruge et sugerør til at puste til fx et blad, en fjer 

Lave  øvelser som at smile og bagefter spise munden mange gange i træk

Spise de der små runde is 

Sutte på slikkepind

Smører lidt chokolade rundt om manden, tungen skal slikke af igen

Åbne munden munden højt op og bagefter spidse munden, hurtigt mange gange i træk 

Puste i en fløjte 

Osv

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.