Hvordan vil vi blive ramt af ny reform?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

564 visninger
12 svar
3 synes godt om
25. november 2015

Anonym trådstarter

Min mand er på kontanthjælp, under 30 år (men han får kontanthjælp, ikke uddannelseshjælp da han har psykiske diagnoser og vanskeligheder)

jeg er på elevløn (så altså ikke på kh) 

vi har 2 børn. 

Vi er gift. 

Min mand har 10300 udbetalt og jeg har 6900 udbetalt. Og vi får boligstøtte til vores lejebolig ...

hvordan vil vi blive ramt med den nye kontanthjælpsreform? 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

25. november 2015

Julemusen

Anonym skriver:

Min mand er på kontanthjælp, under 30 år (men han får kontanthjælp, ikke uddannelseshjælp da han har psykiske diagnoser og vanskeligheder)

jeg er på elevløn (så altså ikke på kh) 

vi har 2 børn. 

Vi er gift. 

Min mand har 10300 udbetalt og jeg har 6900 udbetalt. Og vi får boligstøtte til vores lejebolig ...

hvordan vil vi blive ramt med den nye kontanthjælpsreform? 

Sådan som jeg forstår det, ligger der en grænse for offentlige ydelse (kontanthjælp og boligydelse)  på i alt ca. 15000 kr.  Så i vil kunne modtage boligydelse op til det beløb altså Maks 4500 kr set i lyset af din mands kontanthjælp på 10500. Men synes reformen er rodet sat op, så er godt nok i tvivl da du jo ikke er på offentlig forsørgelse... 

Anmeld Citér

25. november 2015

Elgaard73

Julemusen skriver:

Sådan som jeg forstår det, ligger der en grænse for offentlige ydelse (kontanthjælp og boligydelse)  på i alt ca. 15000 kr.  Så i vil kunne modtage boligydelse op til det beløb altså Maks 4500 kr set i lyset af din mands kontanthjælp på 10500. Men synes reformen er rodet sat op, så er godt nok i tvivl da du jo ikke er på offentlig forsørgelse... 

Vil bare lige rette dig. Det er op til de omkring 15.500 før skat. Så hvis manden har 10.500 udbetalt, vil jeg gætte på at han får omkring 14.400 før skat og vil altså kun kunne få omkring 900 i boligstøtte.

Men hvordan det hænger når det gælder et par hvor den ene er på offentlig forsørgelse og den anden ikke er, ved jeg så ikke lige hvordan de går ind og beregner loftet.

Anmeld Citér

25. november 2015

Julemusen

Elgaard73 skriver:

Vil bare lige rette dig. Det er op til de omkring 15.500 før skat. Så hvis manden har 10.500 udbetalt, vil jeg gætte på at han får omkring 14.400 før skat og vil altså kun kunne få omkring 900 i boligstøtte.

Men hvordan det hænger når det gælder et par hvor den ene er på offentlig forsørgelse og den anden ikke er, ved jeg så ikke lige hvordan de går ind og beregner loftet.

Uf havde overset at det var udbetalt og ikke kontanthjælpssatsen. Tak for rettelsen. 

Anmeld Citér

25. november 2015

Anonym trådstarter

Hmm ja jeg kan nemlig helelr ikke finde noget om når det kun er den ene ægtefælde der får kh 

Anmeld Citér

25. november 2015

lineog4

En voksensats er loftet for en samlevende elle gift med 2 børn 14.416 kr

på ungesats er det 12.187 kr

hvad de så gør med boligstøtten som jo lige så godt kan være dig der får og ikke din mand forstår jeg ikke. Nok en af de ting de ikke har tænkt igennem, da alle i deres virkelighed (hvor himlen også er lyserød), der er på kontanthjælp selvsagt også er gift med en på kontanthjælp...

Anmeld Citér

25. november 2015

SandraXOXO

I må få op til 15xxx i offentlig forsørgelse. Og det er før skat. Så hvis din mand feks får 14xxx i kh, så må i max få 1xxx i boligstøtte. Synes det er så dumt et sted at spare. Godt nok er vi ikke selv på kh herhjemme, men folk kan da ikke leve for så lidt? Slet ikke imens vores politikere jo absolut ikke skære i deres egen løn.  Dobbelt moralske tyveknægte! Nå det var lige et sidespring. Men jeg er så skuffet over de nye tiltag!

Anmeld Citér

25. november 2015

lineog4

SandraXOXO skriver:

I må få op til 15xxx i offentlig forsørgelse. Og det er før skat. Så hvis din mand feks får 14xxx i kh, så må i max få 1xxx i boligstøtte. Synes det er så dumt et sted at spare. Godt nok er vi ikke selv på kh herhjemme, men folk kan da ikke leve for så lidt? Slet ikke imens vores politikere jo absolut ikke skære i deres egen løn.  Dobbelt moralske tyveknægte! Nå det var lige et sidespring. Men jeg er så skuffet over de nye tiltag!

Forstår så bare ikke i denne situation hvor partner er på elevløn og dermed selv er berettiget til boligstøtten alene, hvorfor så hele støtten trækkes fra den enes kontanthjælp. Burde den så ikke i det mindste deles i to, så det kun var halvdelen af støtten der blev modregnet?

Anmeld Citér

25. november 2015

Anonym trådstarter

SandraXOXO skriver:

Så vi vil miste i runde tal, 2000 kr? 

Anmeld Citér

26. november 2015

SandraXOXO

Anonym skriver:

Så vi vil miste i runde tal, 2000 kr? 

Ja præcis. Jeg kan simpelthen ikke se hvordan de kan forsvare at ta fra landets fattigste - og for hvad? Det er ikke fordi staten egentlig kan mærke de der 'småpenge' der pludselig er frigjorte. Det kan de mennesker der mister dem derimod. Hvis jeg var dig ville jeg ringe til kommunen og hører om der ikke er nogle særregler nu hvor din mand rent faktisk er syg, og du er på en meget lav elevløn. Man kan jo håbe. Alt andet er da umenneskeligt! 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.