Jeg har lige fået konstateret urinsyregigt...
til de nysgerrige for hvad det er - link til gigtforeningens hjemmeside med beskrivelsen:
https://www.gigtforeningen.dk/viden-om-gigt/diagnoser/urinsyregigt-og-podagra/
Jeg har lidt svært ved at finde ud af hvad jeg skal mene om det...
Jeg er ikke i tvivl om at det er det jeg har fået...
MEN det er bare lidt svært at forholde sig til...
Jeg ved ikke om jeg vil få flere anfald, eller hvor de vil sidde henne, hvor længe de vil vare fra gang til gang...
det er altsammen så svært at kalkulere...
jeg hader den uforudsigelighed...
mest af alt pga det også er uforudsigelighed overfor mit arbejde...
jeg kan ikke garantere at jeg ikke får flere anfald... jeg kan ikke sige andet end at det mindst varer 2 dage førend jeg kan overveje arbejde men det kan også sagtens vare op til 7 dage...
Mit første anfald var meget klassiskt i forhold til beskrivelsen af sygdommen med at min ene storetå hævede, blev rød og bare gjorde ondt uanset hvad jeg gjorde eller ikke gjorde...
Det startede fredag aften for alvor og idag mandag var det stadig svært at få skoen på, men det er ikke så hævet mere og er ikke længere rødt.. Jeg har ikke ondt konstant men kan mærke det hvis jeg har gået bare en enkelt tur rundt i lejligheden...
Min chef var ikke ligefrem positiv da jeg måtte ringe imorges og sygemelde mig...
Men det må jeg tage med ham onsdag når jeg skal på arbejde igen...
hvis de vil have det på skrift fra lægen kan de sagtens få det på deres egen regning...
Jeg har lidt svært ved at overskue hvad der skal ske nu...
Jeg kan godt begynde at lave lidt forebyggende selv ved at holde øje med kosten, drikke mere vand (er jeg i forvejen ret elendig til at huske at gøre), og sørge for at lave strækøvelser inden sengetid...
Men så længe jeg ikke har anfald konstant så synes lægen det ville være synd at jeg skulle begynde at spise piller og igennem en større mølle med analyser af mad og aktivitetsniveau osv...
jeg havde bare brug for et neutralt sted at skrive tankerne ud..
tak for at I læste med...
Hvis nogen har erfaringer med sygdommen er I meget velkommen til at skrive til mig... Alle gode råd modtages med kyshånd lige nu...