Både godt og skidt...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

469 visninger
4 svar
0 synes godt om
23. november 2015

Wampires

Profilbillede for Wampires
Erik sept. '11, Magnus juli '18, Viktor Juli '20

Jeg har lige fået konstateret urinsyregigt...

til de nysgerrige for hvad det er - link til gigtforeningens hjemmeside med beskrivelsen:

https://www.gigtforeningen.dk/viden-om-gigt/diagnoser/urinsyregigt-og-podagra/

Jeg har lidt svært ved at finde ud af hvad jeg skal mene om det...

Jeg er ikke i tvivl om at det er det jeg har fået...

MEN det er bare lidt svært at forholde sig til...

Jeg ved ikke om jeg vil få flere anfald, eller hvor de vil sidde henne, hvor længe de vil vare fra gang til gang...

det er altsammen så svært at kalkulere...

jeg hader den uforudsigelighed...

mest af alt pga det også er uforudsigelighed overfor mit arbejde...

jeg kan ikke garantere at jeg ikke får flere anfald... jeg kan ikke sige andet end at det mindst varer 2 dage førend jeg kan overveje arbejde men det kan også sagtens vare op til 7 dage...

Mit første anfald var meget klassiskt i forhold til beskrivelsen af sygdommen med at min ene storetå hævede, blev rød og bare gjorde ondt uanset hvad jeg gjorde eller ikke gjorde...

Det startede fredag aften for alvor og idag mandag var det stadig svært at få skoen på, men det er ikke så hævet mere og er ikke længere rødt.. Jeg har ikke ondt konstant men kan mærke det hvis jeg har gået bare en enkelt tur rundt i lejligheden...

Min chef var ikke ligefrem positiv da jeg måtte ringe imorges og sygemelde mig...

Men det må jeg tage med ham onsdag når jeg skal på arbejde igen...

hvis de vil have det på skrift fra lægen kan de sagtens få det på deres egen regning...

Jeg har lidt svært ved at overskue hvad der skal ske nu...

Jeg kan godt begynde at lave lidt forebyggende selv ved at holde øje med kosten, drikke mere vand (er jeg i forvejen ret elendig til at huske at gøre), og sørge for at lave strækøvelser inden sengetid...

Men så længe jeg ikke har anfald konstant så synes lægen det ville være synd at jeg skulle begynde at spise piller og igennem en større mølle med analyser af mad og aktivitetsniveau osv...

jeg havde bare brug for et neutralt sted at skrive tankerne ud..

tak for at I læste med...

Hvis nogen har erfaringer med sygdommen er I meget velkommen til at skrive til mig... Alle gode råd modtages med kyshånd lige nu...

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

23. november 2015

helle85

Wampires skriver:

Jeg har lige fået konstateret urinsyregigt...

til de nysgerrige for hvad det er - link til gigtforeningens hjemmeside med beskrivelsen:

https://www.gigtforeningen.dk/viden-om-gigt/diagnoser/urinsyregigt-og-podagra/

Jeg har lidt svært ved at finde ud af hvad jeg skal mene om det...

Jeg er ikke i tvivl om at det er det jeg har fået...

MEN det er bare lidt svært at forholde sig til...

Jeg ved ikke om jeg vil få flere anfald, eller hvor de vil sidde henne, hvor længe de vil vare fra gang til gang...

det er altsammen så svært at kalkulere...

jeg hader den uforudsigelighed...

mest af alt pga det også er uforudsigelighed overfor mit arbejde...

jeg kan ikke garantere at jeg ikke får flere anfald... jeg kan ikke sige andet end at det mindst varer 2 dage førend jeg kan overveje arbejde men det kan også sagtens vare op til 7 dage...

Mit første anfald var meget klassiskt i forhold til beskrivelsen af sygdommen med at min ene storetå hævede, blev rød og bare gjorde ondt uanset hvad jeg gjorde eller ikke gjorde...

Det startede fredag aften for alvor og idag mandag var det stadig svært at få skoen på, men det er ikke så hævet mere og er ikke længere rødt.. Jeg har ikke ondt konstant men kan mærke det hvis jeg har gået bare en enkelt tur rundt i lejligheden...

Min chef var ikke ligefrem positiv da jeg måtte ringe imorges og sygemelde mig...

Men det må jeg tage med ham onsdag når jeg skal på arbejde igen...

hvis de vil have det på skrift fra lægen kan de sagtens få det på deres egen regning...

Jeg har lidt svært ved at overskue hvad der skal ske nu...

Jeg kan godt begynde at lave lidt forebyggende selv ved at holde øje med kosten, drikke mere vand (er jeg i forvejen ret elendig til at huske at gøre), og sørge for at lave strækøvelser inden sengetid...

Men så længe jeg ikke har anfald konstant så synes lægen det ville være synd at jeg skulle begynde at spise piller og igennem en større mølle med analyser af mad og aktivitetsniveau osv...

jeg havde bare brug for et neutralt sted at skrive tankerne ud..

tak for at I læste med...

Hvis nogen har erfaringer med sygdommen er I meget velkommen til at skrive til mig... Alle gode råd modtages med kyshånd lige nu...

min mand har det, og vi fandt ud af at han ikke kan drikke sødmælk i længer tid af gangen,  spise oksekød 2 dage i træk, eller hvis han spiser meget blomkål så gå det i udbrud, 

så det tager vi bare hensyn til det kan også godt gå i udbrud hvis han overbelaster sin fod for meget (han arbejder på forbrik hvor de går meget)

han har nogen piller han kan tage hvis han kan mærke at det er på vej og hvis det er meget slemt så få han nogen stærkere som man kun tager et stykke tid.

men hvis vi tager hensyn til mad osv. så gå der lang tid i mellem, jeg tror faktisk kun han har haft det 1-2 udbrud i år

så jeg tror godt du ville kunne beholde dit arbejde, nå du har fundet frem til hvad der gør sådan så det gå i udbrud 

hov det skal lige siges at han også har fået nogen specielle sikkerhedsko som er bedre at gå i, for også at tage hensyn til det

og det med mad har vi også selv fundet frem til, vi er gået lidt ud fra den liste som man få udleveret, også prøvet nogen af tingene af 

Anmeld Citér

24. november 2015

Wampires

helle85 skriver:

min mand har det, og vi fandt ud af at han ikke kan drikke sødmælk i længer tid af gangen,  spise oksekød 2 dage i træk, eller hvis han spiser meget blomkål så gå det i udbrud, 

så det tager vi bare hensyn til det kan også godt gå i udbrud hvis han overbelaster sin fod for meget (han arbejder på forbrik hvor de går meget)

han har nogen piller han kan tage hvis han kan mærke at det er på vej og hvis det er meget slemt så få han nogen stærkere som man kun tager et stykke tid.

men hvis vi tager hensyn til mad osv. så gå der lang tid i mellem, jeg tror faktisk kun han har haft det 1-2 udbrud i år

så jeg tror godt du ville kunne beholde dit arbejde, nå du har fundet frem til hvad der gør sådan så det gå i udbrud 

hov det skal lige siges at han også har fået nogen specielle sikkerhedsko som er bedre at gå i, for også at tage hensyn til det

og det med mad har vi også selv fundet frem til, vi er gået lidt ud fra den liste som man få udleveret, også prøvet nogen af tingene af 

Jeg har ikke fået nogen liste, men kender en som er diætist og jeg tror jeg vil prøve noget af det hun siger. 

Men jeg er glad for det du skriver for det viser at det kan virke. 

Beklager manglende smileys men skriver fra mobilen og den vil ikke indsætte smileys.

Anmeld Citér

24. november 2015

helle85

Wampires skriver:

Jeg har ikke fået nogen liste, men kender en som er diætist og jeg tror jeg vil prøve noget af det hun siger. 

Men jeg er glad for det du skriver for det viser at det kan virke. 

Beklager manglende smileys men skriver fra mobilen og den vil ikke indsætte smileys.

det er helt i orden med 

jeg har lige lavet en hurtig søgning efter en liste, men kunne ikke lige finde nogen, men det kan også være at de er gået væk fra det, da det snart er mange år siden han fik det konstateret, det er nok omkring 5-6 år siden. men ved at der stod rødvin, oksekød, blomkål og sød mælke også var der en masse andet.

men ja det kunne være en god ide at snakke med diætisten som du kender 

men her er evt et link med nogen af de ting der kan være godt at spise.

http://www.sundhedslex.dk/urinsyregigt-kost.htm

for at det snart løkkes at få styr på det 

Anmeld Citér

24. november 2015

Wampires

helle85 skriver:

det er helt i orden med 

jeg har lige lavet en hurtig søgning efter en liste, men kunne ikke lige finde nogen, men det kan også være at de er gået væk fra det, da det snart er mange år siden han fik det konstateret, det er nok omkring 5-6 år siden. men ved at der stod rødvin, oksekød, blomkål og sød mælke også var der en masse andet.

men ja det kunne være en god ide at snakke med diætisten som du kender 

men her er evt et link med nogen af de ting der kan være godt at spise.

http://www.sundhedslex.dk/urinsyregigt-kost.htm

for at det snart løkkes at få styr på det 

Mange tak :)

Det er netop mest det jeg mangler..

Hvad er der som alternativer...

Jeg arbejder med at lave mad så der er jeg også nødt til at være med til at smage på tingene, men jeg må bare sørge for at det bliver i mindre mængder...

Jeg synes det er svært at skulle igang med at udskifte ting jeg elsker at spise når jeg er kræsen og ikke ved hvad jeg så skulle spise i stedet for...

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.