Eksperthjælp: Tilværelse med nyfødt på sygehus og lillebror på 18 måneder?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.130 visninger
0 svar
1 synes godt om
21. november 2015

Lisbeth Jess

Hej Lisbeth. Jeg skriver til dig da jeg er havnet i en rigtig træls situation og har brug for at få en fagpersons syn på sagen. Jeg har for 3 dage født en lille dreng i uge 37, som er jeg er indlagt med fordi han får c pap og sonde, og vi skal ikke regne med at komme hjem lige foreløbig da han også fejler noget i nyren. Derhjemme har vi så "store"bror på kun 18 mdr. Jeg har vanvittigt dårlig samvittighed overfor ham fordi jeg ikke kan være hos ham. Han er ekstrem mor syg og vi plejer altid at være sammen hele tiden.. Far dur dog altid når mor ikke er i nærheden ??
Jeg ved ikke hvordan vi gør det hele bedst i forhold til ham. Indtil nu har vi taget det fra dag til dag hvor storebror er blevet passet lidt af mormor, så er far kommer hjem, så har de været ude og sige Hej til mig osv, men synes allerede vi har kunnet mærke på ham at det er forvirrende for ham, og jeg er simpelthen så bange for at han føler sig svigtet af mig og vil afvise mig når jeg kommer hjem igen.
Hvad er den bedste løsning i forhold til ham? Tænker vi bliver nødt til at finde en "permanent" løsning indtil vi bliver udskrevet da det er forvirrende at det er noget nyt hver dag. Umiddelbart tænker jeg at han i næste uge skal i dagpleje som han plejer og så kan far komme ud på sygehuset til os i de timer storebror er afsted, men så har han sin normale hverdag bare kun med far.. Er det så bedst for ham at jeg på en måde finder en læsning på at komme hjem nogle timer så ofte som muligt eller er det bedre at jeg kommer sjældnere? Jeg er virkelig i syv sind og ønsker bare at gøre det bedste for begge mine drenge.. Mig og storebror har et meget tæt bånd og ønsker for alt i verden ikke at han skal føle jeg har svigtet ham... Skal jeg være bange for det eller hvad tror du jeg kan forvente og har du nogen forslag til en løsningsmodel som påvirker den store mindst muligt?

Lisbeths svar

Kære Mie !

Tillykke med den lille ny.Sikke tungt at han er indlagt ,har sonde cpap og skal udredes for en nyresygdomme.Det er en hård tid at komme igennem.

Storebror reagerer og det er klart.Det er en utryg situation for ham at du og lillebror er et andet sted.

Han er for lille til at forstå hvad der foregår.Det er vigtigt som du skriver at finde en permanent tryg løsning for ham og for jer alle.

Jeg vil foreslå at hans hverdag bliver så normal som mulig med dagplejen og en af jer forældre.

Du kan tage med ham hjem i morgen eftermiddag, lege, spise og putte ham.Far bliver hos lillebror og giver ham den omsorg og kærlighed han skal have.

Når den store er afleveret tager du på sygehuset hvor I er sammen om lillebror.

om I skal skiftes hver 2 dag eller hver 3 det må I vurdere,uanset hvordan I gør kommer der en reaktion og det er helt ok.det kan løses .

Mormor kan hjælpe med så meget andet,rengøring,vask mad m.m

Jeg håber for jer at den lille hurtigt bliver frisk og I kommer hjem i trygge rammer.

Rigtig god bedring.og god fremgang.

Varme hilsner

Lisbeth Jess

Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.

Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.