Eksperthjælp: Svangerskabsforgiftning, øget risiko i 2 graviditet ?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.175 visninger
3 svar
0 synes godt om
16. november 2015

Lisbeth Jess

Hej Lisbeth,

Jeg ved ikke om du er den rette at skrive til, men umiddelbart kunne jeg ikke se at der var andre er passede bedre til mit spørgsmål.

På nettet kan jeg læse mig frem til at hvis man har haft svangerskabsforgiftning i første graviditet er der øget risiko for at få det i næste graviditet også. Gælder det også hvis man "kun" har haft begyndende svangerskabsforgiftning?

Med mit første barn blev jeg sat gang 41+3 pga begyndende ssf. Nu snakker vi om at lave en lillebror/søster men jeg er lidt nervøs for det der ssf...
Jeg var jo godt nok meget langt henne da jeg fik det konstateret og ville være blevet sat igang inden for et par dage alligevel.
Jeg havde længe haft symptomer som forhøjet blodtryk, meget væske i kroppen (rundt regnet næsten 15 kg ren væske), hovedpine og kvalme, men det var først 41+3 at de også fandt æggehvide stoffer i min urin.

Skal jeg regne med at have øget risiko for at få ssf i næste graviditet? Hvis ja, kan jeg gøre noget for at undgå det?

På forhånd tak for svar.

Lisbeths svar

Hej !

Forstår din bekymring. Det lyder, som om du fik lov at gå et stykke tid med forhøjet Bt og væske i kroppen.førend du til sidst fik protein i urinen.Deter ikke trygt.

Du har læst, der er øget risiko 2 gang. Jeg har læst, det oftest er førstegangsfødende.

Uanset hvad skal du tage din bekymring alvorligt. Når du bliver gravid, få en grundig snak med jordemoderen. Fortælle hende,om din bekymring, og du har brug for sikkerhed  for, der bliver holdt godt øje med dig i graviditeten.

Jeg håber hun anbefaler en lægesnak på fødestedet.

Hvis hun ikke gør, så kan du bede om en samtale .for at sikre din tryghed.

Deter vigtigt du kan nyde graviditeten og ikke gå og være bekymret

Du skal heller ikke gå over tiden, siger de formentlig.

Held og lykke med projekt baby.

Varme hilsner

Lisbeth Jess

Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.

Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

17. november 2015

NGV

Hej TS,

Jeg udviklede ligesom dig begyndende ssf i slutningen af min første graviditet, plus forhøjet blodtryk, de valgte at sætte mig igang 38+6, da de fandt æggehvide stoffer.

Derfor var jeg ligesom dig meget nervøs for næste graviditet. I løbet af min anden graviditet gik jeg til ekstra kontroller og målte jævnligt blodtryk (købte selv en måler), men jeg gik tiden helt ud og fik lov selv at gå i fødsel, og der var ingen spor af ssf. Men det er svært ikke at tænke på, jeg forventede nærmest at det ville komme. Men istedet skal man måske bare slappe af og nyde sin graviditet, i mit tilfælde kom det aldrig i anden graviditet

Men det hjalp mig meget at tale med min JM om det, som tog mig seriøst.

Mvh. mor til Anemone og Aksel

Anmeld Citér

17. november 2015

Ms.Momo

Profilbillede for Ms.Momo
så fik jeg to fredagsbørn; Victor 11.01.08 og Elise 11.04.14
lisbeth jess skriver:

Hej Lisbeth,

Jeg ved ikke om du er den rette at skrive til, men umiddelbart kunne jeg ikke se at der var andre er passede bedre til mit spørgsmål.

På nettet kan jeg læse mig frem til at hvis man har haft svangerskabsforgiftning i første graviditet er der øget risiko for at få det i næste graviditet også. Gælder det også hvis man "kun" har haft begyndende svangerskabsforgiftning?

Med mit første barn blev jeg sat gang 41+3 pga begyndende ssf. Nu snakker vi om at lave en lillebror/søster men jeg er lidt nervøs for det der ssf...
Jeg var jo godt nok meget langt henne da jeg fik det konstateret og ville være blevet sat igang inden for et par dage alligevel.
Jeg havde længe haft symptomer som forhøjet blodtryk, meget væske i kroppen (rundt regnet næsten 15 kg ren væske), hovedpine og kvalme, men det var først 41+3 at de også fandt æggehvide stoffer i min urin.

Skal jeg regne med at have øget risiko for at få ssf i næste graviditet? Hvis ja, kan jeg gøre noget for at undgå det?

På forhånd tak for svar.

Lisbeths svar

Hej !

Forstår din bekymring. Det lyder, som om du fik lov at gå et stykke tid med forhøjet Bt og væske i kroppen.førend du til sidst fik protein i urinen.Deter ikke trygt.

Du har læst, der er øget risiko 2 gang. Jeg har læst, det oftest er førstegangsfødende.

Uanset hvad skal du tage din bekymring alvorligt. Når du bliver gravid, få en grundig snak med jordemoderen. Fortælle hende,om din bekymring, og du har brug for sikkerhed  for, der bliver holdt godt øje med dig i graviditeten.

Jeg håber hun anbefaler en lægesnak på fødestedet.

Hvis hun ikke gør, så kan du bede om en samtale .for at sikre din tryghed.

Deter vigtigt du kan nyde graviditeten og ikke gå og være bekymret

Du skal heller ikke gå over tiden, siger de formentlig.

Held og lykke med projekt baby.

Varme hilsner

Lisbeth Jess

Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.

Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk

jeg havde en slem svangerskabsforgiftning i min første graviditet, der endte med akut kejsersnit 39+0, pga. kramper.

da jeg blev gravid igen, var jeg også bange for at det skulle blive sådan igen, men jeg fik flere scanninger og samtaler med jordemor - og da vi nåede 36+0 gik jeg til ugentlig samtaler indtil jeg var 41+1 og blev sat igang (efter en uge med veer). Jeg fik at vide at hvis mit blodtryk blev for højt ville de give mig epi da det kunne hjælpe.

Anmeld Citér

19. november 2015

babyMark

Jeg havde slem svangerskabsforgiftning som udviklede sig til Hellp i første graviditet - sandsynligvis udviklede det sig først omkring fødslen til termin, det blev først opdaget efter pga mangel på symptomer. Og det var AKS. Efterfølgelende har jeg haft to graviditeter som har forløbet helt problemfrit og uden det mindste SSF. Og født vaginalt begge de to efterfølgende gange. Jeg blev også tilbudt ekstra kontrol og scanninger som jeg tog imod ved 2. Graviditet og her ved 3. Graviditet tog jeg det helt afslappet og fødte en sund og rask pige 12 dage over tid ved spontan fødsel. Så det kan sagtens gå godt...mærk efter hvad du har brug for at føle dig tryg - nogle gange kan ekstra samtaler med en jordemoder der beroliger måske være bedre end ekstra scanninger som blot er et øjebliksbillede..pøj pøj

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.