Eksperthjælp: Stoppe amningen

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

687 visninger
0 svar
0 synes godt om
15. november 2015

Catrine Hansen

Stoppe amningen.
Min skønne datter er 13 mdr. Går i vuggestue, trives og spiser alt det vi spiser.
Fra ca. 11 mdr. var vi nede på 1 amning som hun brugte til at falde i søvn på.

Her den sidste måned søger hun ofte brystet når hun er hos mig (f.eks. i weekender når hun ikke er i vuggestue) og hun har fået det. For 1 uge siden kom hun til skade (fik varmt vand over sig og blev forbrændt på hagen) derefter søgte hun bryst mere og mere og spiser mindre og mindre rigtig mad. Det vil jeg gerne have lavet om på. Jeg kan slet ikke få hende til at sove uden at give bryst. Både til middagslur og til natten. Hun vågner også gerne 1 gang i løbet af natten og får bryst.

Jeg vil gerne snart stoppe med at amme, da jeg synes hun er ved at være for stor og begynder at have smerter i brysterne.

Jeg ved bare ikke hvordan! Om dagen afleder jeg hende med mad og leg. Men når hun skal sove skriger hun indtil hun får bryst. Så sutter hun lidt og falder hurtigt i søvn. Om natten når hun vågner og får bryst, sutter hun ret meget og vil mene at hun her faktisk nærmest får et måltid.

Det skal siges at jeg er alene med hende og hendes storesøster på 3 år. Når lillesøster skriger efter bryst er det svært at lade være at give efter, da jeg er bange for at storesøster skal vågne. (For så starter hun også et skrigeri)

Så lige nu ved jeg ikke hvordan jeg griber situationen an. Vi har en travl hverdag, hvor vi står rigtig tidligt op, så der er også hårdt brug for nattesøvn, hvilket også er med til at jeg også giver efter og lader hende få bryst.

Tror vi nogle dage har 5 amninger i døgnet . Er intet problem når hun er i vuggestue. Der får hun kun til natten. Men i weekenderne vil hun nærmest ammes hele tiden

Catrines svar

Tak for dit spørgsmål.

Du efterspørger en måde til at stoppe med at amme. 

Jeg tror, som du selv er inde på, at din datter har søgt brystet som trøst ifm at hun blev forbrændt. Denne umiddelbare trøst er nu blevet til en vane med at amme hyppigere. Måske har din datter stadig lidt ondt? Jeg tænker, at det kan være lidt hårdt for hende at skulle stoppe amningen lige nu - men hvis du vurderer at hun er kommet sig helt, så kan du godt forsøge med ammestop.

Nogle børn kan godt finde ud af kun at få en godnattår, mens man hos andre børn må stoppe fuldstændigt, hvis ikke man vil amme mere end det.

Har du mulighed for at få hjælp af en ven/et familiemedlem? Jeg vil nemlig anbefale at du i et par nætter sover uden din datter. Det kræver selvfølgelig hjælp af en person som din datter er meget tryg ved. Ofte er det mest effektive nemlig at barnet ikke kan se/høre/lugte moren. Så kan din hjælper give din datter vand og trøst. Hun skal selvfølgelig have omsorg og trøst - det er jo en stor del af hendes liv hun pludselig skal slippe. Det gør hende selvfølgelig ked af det og måske gal. Men ofte tager det kortere tid end man frygter. 

Hvis ovenstående ikke er en mulighed for dig, så må du nok forvente at det tager lidt længere tid for din datter at acceptere at amningerne er slut. Måske kan du få passet din ældste datter i et par dage? Og så må du fortælle din yngste datter at fra nu af er det slut med at amme. Hvis du har meget mælk, så kan du få piller til at stoppe mælkeproduktionen, og ellers kan det være at du i en periode må malke lidt ud hvis brysterne bliver meget spændte. Men det er ikke sikkert at du vil opleve det. Når først du har beslutte at det er slut, så er du nødt til at holde fast i det, også når din datter skriger og græder. Fortæl hende at du godt kan forstå at det er svært, men at du har besluttet at der ikke er mere mælk. Tag gerne en ekstra stor/tyk trøje på, så brysterne bliver gemt lidt væk. Og giv så en masse opmærksomhed til din datter. Leg en masse med hende, giv hende noget hun er glad for at spise og giv hende en masse kram og kys, så hun stadig føler sig elsket og får en masse nærhed.

Jeg håber det lykkes for dig uden for mange udfordringer.

Mange hilsner Catrine

Forældre og Fødsel er Danmarks eneste brugerforening der varetager de gravides, fødendes og småbørnsforældres vilkår. Forældre og Fødsel tilbyder desuden rådgivning inden for emner som slynger, søvn, vandfødsler, abort, søskende, samsovning, tvillinger, efterfødselsreaktioner med videre.

Forældre og Fødsel: fogf.dk

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.