Eksperthjælp: Kan jeg få julehjælp?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.482 visninger
0 svar
0 synes godt om
10. november 2015

Linda Stæhr

Kan man søge julehjælp jeg er enlig mor med tre børn

Lindas svar

Kære mor.

Det mest oplagte er at gå på: http://julehjaelpen.dk/ og søge hos dem - de vurdere individuelt mener jeg.

Men mange forskellige organisationer tilbyder også julehjælp fx

Julehjælpen: Som er en frivillig forening der fordeler gaver fra donorer til trængende familier. Man kan ansøge om specifikke ting og måske få det.

Røde kors: Der får hjælp af den lokale kommune for at fordele hjælpen bedst muligt. Hjælpen består af et gavekort til Rema 1000 på 800 kr eller en julekurv.

Mødrehjælpen: Giver kun til familier der omkring 2000-3000 tilbage hver måned efter faste udgifter er betalt. Ansøgerne skal have hjemmeboende børn under 18 år. Derudover skal de have været ude for en særlig hændelse, der gør hverdagen og økonomien svær at overskue. Mødrehjælpen giver 400 kroner pr. barn til julegave, og derudover får familien et beløb til mad på 300 kr. + 100 kr. for hvert ekstra barn. Det vil sige, at en familie med to børn får (400 + 400 + 300 + 100 ) 1.200 kr. Familierne skal ikke betale skat af beløbet, jf. ligningsloven §7 stk. 22.

Dansk folkehjælp: Der også får hjælp af de sociale myndigheder til at tilbyde hjælpen bedst muligt. Her er kriterierne: Enlige forsørgere med børn under 18 år. Igen med begrænset indkomst. Hjælpen er her specifikt en julekurv, gavekort til legetøj og gavekort til en sportsbutik.

Lokale kirker: Uddeler ofte målrettet julehjælp til trængende familier i sognet. Her kan man søge på denne hjemmeside og finde ud af hvilket sogn man tilhører og derefter ringe til det lokale kirkekontor og spørge.

Der er sandsynligvis endnu flere steder at søge, men her er allerede nok at gå i gang med. Jeg anbefaler at du afsætter en del tid til lige at printe udfylde og sende papirerne i god tid, så det kan nås inden uddelingerne sluttes.

Der er så vidt vides ingen kontrol eller skriftlige regler for om man må søge flere steder på en gang (dog måske undtaget dem der samarbejder med kommunen). Det er helt op til egen samvittighed eller eget behov.

Jeg ønsker dig og din familie alt det bedste... og en velsignet jul!

Venlig hilsen Linda Stæhr

Familierådgiver ved Trivsel i familien

Linda Stæhr tilbyder foredrag og rådgivning af småbørnsforældre. Omdrejningspunktet er at give konkrete her-og-nu løsninger til hverdagen, og give forældrene styrke til at imødegå fremtidige udfordringer i familien med kærlighed, handleparathed og stor autoritet.

Se Lindas hjemmeside: Trivselifamilien.dk

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.