Hvem der skal have børnene?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

722 visninger
12 svar
11 synes godt om
9. november 2015

Anonym trådstarter

God aften de damer. 

Hvis nu man skulle være så uheldig at begge forældre dør på samme tid, så ville gudmor/gudfar jo skulle have børnene uden testamente. 

Men SKAL det være et testamente? Kan man ikke nøjes med et dokument? Et testamente er jo meget dyrt. 

Vi har ikke samme gudmor/gudfar til nogen af børnene. Og vi vil for det første ikke skille børnene ad, men vi vil også helst nogen andre får børnene. 

Er der evt en uddannet advokat der kan svare på det? 

På forhånd tak.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

9. november 2015

ninibadini

Gudmor og gudfar har ingen juridiske pligter, kun religiøse. Det vil være en vurdering fra myndighederne, hvem der er bedst egnet til at få forældremyndigheden hvis begge dør. Jeg ved ikke noget om testamente

Anmeld Citér

9. november 2015

Anonym trådstarter

ninibadini skriver:

Gudmor og gudfar har ingen juridiske pligter, kun religiøse. Det vil være en vurdering fra myndighederne, hvem der er bedst egnet til at få forældremyndigheden hvis begge dør. Jeg ved ikke noget om testamente

Okay. 

Vi ville helst undgå at komme derud hvor de forskellige skulle "kæmpe" for at få dem. Vi ved jo hvem vi synes de skal være hos, dem som bedst muligt kan tage sige af dem og har mest at tilbyde dem. 

Anmeld Citér

9. november 2015

Panther

Profilbillede for Panther

At være gudmor/gudfar er en spirituel forpligtelse. Det har intet med eventuelle værgemål at gøre.

I kan oprette et børnetestamente selv og enten få det notariseret for et mindre beløb eller blot opbevare det i to kopier hhv hos Jer og hos de eventuelle værger.

Ved Jeres eventuelle bortgang vil kommunen hensyn til Jeres børnetestamente, hvis de ellers synes det er et rimeligt arrangement

Anmeld Citér

9. november 2015

StineW79

Profilbillede for StineW79

Vi har spurt min søster og svoger om de vil tage sig af vores børn, hvis der sku ske noget med os. Godt nok har vi ik fået lavet parpir på det endnu, men det er planen at vi ska ha det gjort. Vh stine

Anmeld Citér

9. november 2015

MyLove E

Anonym skriver:

God aften de damer. 

Hvis nu man skulle være så uheldig at begge forældre dør på samme tid, så ville gudmor/gudfar jo skulle have børnene uden testamente. 

Men SKAL det være et testamente? Kan man ikke nøjes med et dokument? Et testamente er jo meget dyrt. 

Vi har ikke samme gudmor/gudfar til nogen af børnene. Og vi vil for det første ikke skille børnene ad, men vi vil også helst nogen andre får børnene. 

På forhånd tak.

Det er en misforståelse, at Gudforældre får forældre myndigheden over børnene. Det gør de ikke! De siger i kirken ja at påtage sig ansvaret for opvokse børnene i den kristne tro.

Men hvordan det juridiske hænger sammen ved jeg ikke, desværre.

Anmeld Citér

9. november 2015

Fremad

I kan lave børn testamente med ønske, eller i kan skrive og give eller ligge papir et sted hvor i skriver hvem i ønsker....

Det er et ønske, som det ikke er med sikkerhed kan i indfries... Da man skal igennem statsamtet...

Anmeld Citér

9. november 2015

TNBC

Anonym skriver:

God aften de damer. 

På forhånd tak.

Jeg mener bare at min far havde et dokument om hvem der skulle have os, hvis han døde. (vi har ikke gudfar/mor)

Så jeg gætter på at I kan få skrevet det ned, hvem I vil have der skal have børnene, hvis der sker, ingen håber sker.

Men snak med en advokat eller noget.
Jeg ville vælge dem, i mener der kan opdrage børnene bedst og så først snakke med dem, før I skriver noget ned.

Anmeld Citér

9. november 2015

Anonym trådstarter

Yurie skriver:

Jeg mener bare at min far havde et dokument om hvem der skulle have os, hvis han døde. (vi har ikke gudfar/mor)

Så jeg gætter på at I kan få skrevet det ned, hvem I vil have der skal have børnene, hvis der sker, ingen håber sker.

Men snak med en advokat eller noget.
Jeg ville vælge dem, i mener der kan opdrage børnene bedst og så først snakke med dem, før I skriver noget ned.

Dem har vi snakket med, og de tager med glæde børnene hvis nu der skulle ske noget. 

Jeg vil bare gerne have noget på skrift, i frygt for at den anden del af familien vil kæmpe i mod den beslutning.

Anmeld Citér

9. november 2015

L-mor

Anonym skriver:

Dem har vi snakket med, og de tager med glæde børnene hvis nu der skulle ske noget. 

Jeg vil bare gerne have noget på skrift, i frygt for at den anden del af familien vil kæmpe i mod den beslutning.

Statsforvaltningen træffer afgørelse. Hvis der foreligger et børnetestamente, vil de medtage det i deres overvejelser. Børnene skal, afhængigt af deres alder, også høres. 

Tal med dem, I gerne vil have, at jeres børn skal vokse op hos. Og med dem, der måske vil anmode om forældremyndigheden, som I ikke ønsker skal have den.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.