Refluks hjokp

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.402 visninger
11 svar
1 synes godt om
9. november 2015

Anonym trådstarter

Mistænker mit barn har det. 

Han gylper meget. Nogen gange ( ikke så tit ) kan det stå ud i en stråle fra mund og næse, andre gange så kommer der lidt også går der lidt tid også kommer der lidt igen ( ligesom savl ) han spiser ca 60 af gangen hver 3 Time og er 5 uger. Han er enlig ikke utilpas hen af dagen, han skriger heller ikke når han gylper lidt, kun når det står ud af næse mund så græder han bag efter. Han lider også af utrolig meget luft i maven og presser og prutter meget. Han er flaske barn. Om aftenen kan han godt få ture hvor han er sur og græder. Åh synes det svært at vide hvorfor han er sådan 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

9. november 2015

Anonym trådstarter

Slet ingen 

Anmeld Citér

10. november 2015

Meyer

Profilbillede for Meyer

Jeg har også haft sådan en monster gylper. Lægens dom umoden lukning, og hvis det ikke forsvandt når hun blev et år skulle der gøres noget ved det. Det gjorde det heldigvis.

Nu var hun ammebarn, mener man kan få noget mm der er godt til gylpebørn, men prøv at snakke med din sundhedsplejeske.

Anmeld Citér

10. november 2015

MorTil3+

Min dreng har reflux han gylpede også rigtig meget og tog derfor ikke ordentligt på, og han var sådan set heller ikke ked af det. Men man kunne høre det stod i halsen på ham hele tiden. Det var min sp der sagde at vi skulle få en henvisning fra lægen. Han var omkring 3 mdr da han blev undersøgt på sygehuset. Det er blevet meget bedre efter han er begyndt på rigtig mad han gylper ikke mere men man kan stadig høre det står i halsen på ham nogle gange, han er 8 mdr nu. Vi valgte ikke at gi medicin da han fik det meget værre af det.

Anmeld Citér

10. november 2015

Anonym trådstarter

MorTil3+ skriver:

Min dreng har reflux han gylpede også rigtig meget og tog derfor ikke ordentligt på, og han var sådan set heller ikke ked af det. Men man kunne høre det stod i halsen på ham hele tiden. Det var min sp der sagde at vi skulle få en henvisning fra lægen. Han var omkring 3 mdr da han blev undersøgt på sygehuset. Det er blevet meget bedre efter han er begyndt på rigtig mad han gylper ikke mere men man kan stadig høre det står i halsen på ham nogle gange, han er 8 mdr nu. Vi valgte ikke at gi medicin da han fik det meget værre af det.

Fik det værre af medicin ? Det lyder ikke godt.  Hvor længe går der før man får en tid til at få barnet undersøgt ? Tænker jo han ikke spiser som han skal og der bekymrer mig. Skal jeg kontakte sp eller læge ? 

Anmeld Citér

10. november 2015

Anonym trådstarter

Meyer skriver:

Jeg har også haft sådan en monster gylper. Lægens dom umoden lukning, og hvis det ikke forsvandt når hun blev et år skulle der gøres noget ved det. Det gjorde det heldigvis.

Nu var hun ammebarn, mener man kan få noget mm der er godt til gylpebørn, men prøv at snakke med din sundhedsplejeske.

Er det ikke lægen jeg skal kontakte i dette tilfælde ? 

Anmeld Citér

10. november 2015

Anonym trådstarter

Hvordan tjekker de for refluks ? 

Anmeld Citér

10. november 2015

Lomm

Profilbillede for Lomm

Umiddelbart synes jeg ikke det lyder som refluks som du beskriver det. Men hvis du er i tvivl om han tager på, skal du da bare bede din SP komme forbi hver uge den næste måned, det er da det de er til for.

50% af alle spædbørn gylper, det er helt normalt (også strålegylp) fordi deres lukkemuskel endnu ikke er udviklet. Det bliver bedre hen mod 4-6 mdr og rigtig mad hjælper også. Man kan kalde det refluks (som blot betyder tilbageløb), men hvis barnet trives, dvs tager på og ellers ikke har ubehag ved det, ja så er der ikke noget sygdom over det.

Refluks (-sygdom) er en rigtig ubehagelig ting, og barnet trives bestemt IKKE. Men reluks er ikke bare 1 ting, det er forskelligt fra barn til barn, og kan derfor være svært at diagnosticere. Undersøgelsesmetoden afhænger af hvor i landet du bor - og sikkert også af hvilken type refluks de mistænker barnet kan have.

Hvis din SP konstaterer at vægten stiger som den skal, og det reelt bare er kraftig gylp, så kan du hvis det er et flaskebarn bruge det der hedder Johanneskernebrødsmel for at mindske gylperiet.

Anmeld Citér

10. november 2015

Skouboe

Refluks og gylpning er 2 forskellige ting, selvom de som regel begge skyldes en umoden mavemund.

Gylpning er, som du selv er inde på, at barnet gylper rigtigt meget. Normalt går man ikke ind og gør noget, medmindre det er i en grad, hvor barnet ikke tager nok på eller trives. Med nogle gode vaner kan man komme langt; Hæv hovedgærdet i sengen 10-15 cm, lad være med at lægge barnet fladt ned umiddelbart efter det har spist, og begræns tumle tid til når barnet lige har sovet, så maven er tom.

Hvis det ikke er nok, kan man på Apoteket købe Enfamil MME, der er specielt til gylpebørn, og bliver tykt i maven, ved kontakt med mavesyre. Det koster 1½ jetjager, men hvis lægen er inde over, kan man få en såkaldt grøn recept, der dækker en del af omkostningerne. Vær opmærksom på at Enfamil er kendt for at give hård mave, så der skal sandsynligvis gives lactulose eller lignende sammen med.

Refluks er, når der kommer mavesyre med op i spiserøret, hvilket er meget smertefuldt for barnet og kan bl.a. give syreskader. Det behandles med protonpumpehæmmere, der nedsætter produktionen af mavesyre (samt ofte også Enfamil). Her findes et enkelt præparat, der er granulat, hvilket er det eneste der rigtigt kan bruges til små børn. Jeg kan ikke huske navnet, men det kan lægen nok. Der forelå på et tidspunkt en vejledning fra sundshedsstyrelsen, hvor man anbefalede Omeoprazol, som så skulle opløses i vand - det virker ikke, så hvis lægen foreslår det, så insister på granulatet.

At dit barn gylper meget og samtidigt er meget uroligt om aftenen, behøver ikke at have nogen sammenhæng, og især refluks kan være ret svært at diagnosticere. Prøv at snakke med din SP og evt. din læge om problemet.

Anmeld Citér

10. november 2015

Skouboe

Anonym skriver:

Mistænker mit barn har det. 

Han gylper meget. Nogen gange ( ikke så tit ) kan det stå ud i en stråle fra mund og næse, andre gange så kommer der lidt også går der lidt tid også kommer der lidt igen ( ligesom savl ) han spiser ca 60 af gangen hver 3 Time og er 5 uger. Han er enlig ikke utilpas hen af dagen, han skriger heller ikke når han gylper lidt, kun når det står ud af næse mund så græder han bag efter. Han lider også af utrolig meget luft i maven og presser og prutter meget. Han er flaske barn. Om aftenen kan han godt få ture hvor han er sur og græder. Åh synes det svært at vide hvorfor han er sådan 

I øvrigt, hvis han døjer meget med luft i maven, så prøv at afbryde halvvejs igennem flasken og bøvs ham, og evt. prøv at skifte mærke på din MME.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.