Man kan sige, at det spørgsmål jeg vil stille her, ikke haster. Vi har stadig nogle år til at træffe beslutningen, men det er noget der rumsterer meget i mit hovede, da det jo er en stor ting, og derfor kunne jeg godt bruge jeres tanker på dette.
Mit spørgsmål er, om i - ud fra nedenstående beskrivelse - ville få barn nr. 4? Og her er det vigtigt, at i tager de briller på, at i min verden kan man ikke KUN handle ud fra sit hjerte, når man har en familie, mener jeg, at der også er nogle fornuftsbaserede elementer, man må medtage i sine overvejelser.
Min kæreste og jeg har 3 børn til sammen. Jeg har 2 børn med min x, dem har vi i en 10/4 ordning (de er her 10). Min x har 1 barn med sin x, ham har vi hver 2. weekend, da han bor i den anden ende af landet. Og så har vi også en hund 
Vi har talt meget om, om vi skal have et fælles barn i fremtiden. Hvis vi har haft en hård weekend med alle 3 børn, hvor der måske har været sygdom, eller en af dem har været inde i en tigersprings-agtig periode, så kan vi godt sidde og sige til hinanden "Vi skal IKKE have flere!!!", men andre dage og perioder, er vi mere i tvivl.
Vi er enige om, at det først bliver om minimum 3 år. Da er vi begge færdiguddannede, og vi ønsker også helst at være på job, før det kan komme på tale. Men der er så meget for og imod.. Jeg vil her opstille de tanker jeg har omkring det:
På plussiden
- Jeg har en følelse i maven af, at jeg 'ikke er færdig' med at få børn
- Jeg elsker min kæreste så højt, det er en helt særlig kærlighed og et særligt forhold vi har. Jeg kunne så godt tænke mig at skabe et liv sammen med ham. Han har samme tanker
- Min x var dybt uengageret i både graviditeter og efterfølgende, stod altid med alting selv, fik ikke hjælp, støtte eller følelsesmæssig tilstedeværelse. Det er ikke den vigtigste ting i det, men jeg drømmer om at få lov at prøve et forløb med min kæreste, som er typen, der ville involvere sig dybt, interessere sig, være der for mig - og for baby, når baby blev født
- Min kæreste vidste ikke hans søn var hans, før han var 1 år (det var ikke min kærestes skyld!), så han har også et ønske om at få lov at opleve graviditet, fødsel, den første tid med barnet.
- Jeg får sommerfugle i maven ved tanken om at få lov at skabe et liv mere, og så med manden jeg elsker så højt. Jeg har stadig så meget kærlighed at give, det samme har min kæreste.
På minussiden
- Rent økonomisk set. Er nr. 4 en ekstra stor økonomisk belastning? Ift. vores økonomi? Hvis vi begge får job i vores brancher, vil jeg have en rigtig pæn indtægt, men først når jeg har bevæget mig op af lønstigen. Min kæreste vil have en udmærket indtægt, men ikke noget voldsomt. Nok noget med 25.000 før skat.
- Fx med bil. Vi kan næsten ikke undvære en bil så. Men så skal det jo nærmest være en minibus?
- Optimalt set ville vi selvfølgelig ønske, at vi kunne have alle vores 3 nuværende børn hos os ALTID og ikke skulle dele. Men vi er også typerne der ser på det positive, når nu det ikke kan være anderledes. Og det er en kæmpe styrke for vores forhold, at vi har de her 2 dage hver uge, hvor der er plads og tid til dels at dyrke og pleje vores parforhold, men også plads til den personlige frihed, hvor der er tid til at gøre de ting man selv har lyst til uden at skulle tage hensyn. De 2 dage pr. uge skal vi opgive, hvis vi får fælles barn, og hvordan vil det mon påvirke vores parforhold?
- Hvordan vil vores 3 børn reagere på, at den lille ny har mor el. far HELE tiden, imens de kun har deres mor el. far noget af tiden? Meget jalousi?
- Hvordan vil den lille nye reagere på, at nogen gange er der 2 søskende, nogen gange 3, men andre gange er hen helt alene med far og mor. Godt eller skidt?
- Er aldersforskellen for stor? Vil den lille ny føle sig udenfor? Hvis det er den tidsplan, vil de andre 3 til den tid være fx 6, 7.5 og 10 år gamle. Minimum.
- Er 4 børn så mange, at det vil være svært at give alle børnene hvad de har brug for af nærhed og opmærksomhed? Vil vi komme til at føle, at vi forsømmer nogen?
Som i kan se er der pænt mange faktorer i det her, og det er et rod i mit hoved, derfor kunne jeg godt bruge jeres input.