Eksperthjælp: Hvor længe jeg rejse fra mit barn?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.176 visninger
0 svar
0 synes godt om
5. november 2015

Linda Stæhr

Kære familierådgiver
Min søster skal på konference i NYC og har tilbudt mig at tage med. Min datter er 3 år, men min søn er til den til (marts) 10,5 måneder. Jeg starter med at arbejde 1.februar så han er vant til at jeg er lidt væk. Min mand er på barsel og vil selvfølgelig passe begge unger. Jeg vil være væk fra torsdag til søndag. Hvad tænker du om det? Er det for længe? Vil meget gerne afsted, men mine børns behov kommer selvfølgelig først. Håber du kan hjælpe mig.

Med venlig hilsen Mathilde

Lindas svar

Kære Mathilde

Du overvejer at være væk fra din mindste på 10, 5 måneder og min ældste på 3 år i alt 3 dage, mens far bliver hjemme?!

Jeg har tre retningslinier i sådan en vurdering:

1. Børn kan undvære deres primære omsorgsperson det antal dage, som barnet er gammelt, altså 1 overnatning væk ved 1 år, 2 ved 2 år osv. Det er en fin tommelfingerregel, som dog skal tilpasses barnets unikke personlighed. På den konto kan du sagtens rejse fra din 3-årige tre dage, hvis barnet er normalt tillidsfuldt.
  2. Børn kan have flere primære omsorgspersoner. Som regel far OG mor. Hvis begge kan udfylde barnets vigtige behov for nær omsorg, intenst samvær og tryghed, så betyder det ikke så meget om den ene af omsorgspersonerne er væk nogle dage. Det handler bare om, at barnet har tryghed og nærhed uanset hvad.
  3. Fravær vil altid skabe en eller anden reaktion – men er ikke nødvendigvis skadelig. Læs evt. mere her om børns indbyggede modstandskraft. Forbered dig derfor på evt. at blive omklamret, ignoreret eller på anden vis straffet, når du kommer tilbage – reaktionen bør kun vare et par dage.

Dermed er det eneste du skal forholde dig til: Har far nok betydning som primær omsorgsperson for mine børn? Og er de normaltvist trygge i mit fravær?

Hvis du tilnærmelsesvist kan svare ja til disse to spørgsmål, så vurderer jeg, du trygt du kan rejse til NYC med god samvittighed og NYDE turen! Husk nu at nyde det – de små pauser vi forældre har, giver os luft ikke bare til os selv men også til vores familieliv.

Jeg ønsker jer alt godt.

Venlig hilsen Linda Stæhr

Familierådgiver ved Trivsel i familien

Linda Stæhr tilbyder foredrag og rådgivning af småbørnsforældre. Omdrejningspunktet er at give konkrete her-og-nu løsninger til hverdagen, og give forældrene styrke til at imødegå fremtidige udfordringer i familien med kærlighed, handleparathed og stor autoritet.

Se Lindas hjemmeside: Trivselifamilien.dk

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.