Eksperthjælp: Hvis prik på brystvorte

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

824 visninger
0 svar
0 synes godt om
2. november 2015

Catrine Hansen

Jeg ammer mit andet barn som er ca fem måneder. Denne gang som sidst har jeg haft flere perioder med mælkestase. Det er lykkedes hver gang at få løsnet "proppen" i brystvorten. Jeg har kunnet se en hvid plet på brystvorten de sidste gange og brystvorten gør meget ondt lige der og det gør ondt at lægge til. Denne gang løber mælken atter frit fra stedet med den hvide plet men pletten er der endnu og det bliver ved med at gøre ondt. Det er mindst to uger siden sidste stase. De første mange gange troede jeg det hvide var en prop af mælk/proteiner men denne gang kan jeg se det mere er en slags vabel. Ved du hvad de hvide pletter består af og hvordan jeg får normaliseret forholdene igen?

Catrines svar

Det lyder som om du har det man kalder et "white spot", som er en tilstoppet udførselsgang. En suttevabel vil nærmere være klar med lidt væske i, så det lyder ikke som det. 

Begge dele bør man prikke hul på/gnubbe væk. 

Jeg vil anbefale dig at få det undersøgt - enten af sundhedsplejerske eller af din læge. Hvis der er infektion, bør du nemlig også behandles med fx fucidin.

Mange hilsner Catrine

Forældre og Fødsel er Danmarks eneste brugerforening der varetager de gravides, fødendes og småbørnsforældres vilkår. Forældre og Fødsel tilbyder desuden rådgivning inden for emner som slynger, søvn, vandfødsler, abort, søskende, samsovning, tvillinger, efterfødselsreaktioner med videre.

Forældre og Fødsel: fogf.dk

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.