Eksperthjælp: Amning igen efter ammestop

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

791 visninger
0 svar
0 synes godt om
2. november 2015

Catrine Hansen

Hejsa. Jeg er mor til en pige på snart 3 måneder...Fra graviditeten var jeg indstillet på amning.. dog det har fungeret kun 2 uge efter fødsel og så har jeg suppleret med en flaske. Grunden var at mig og min mand har tænkt at den bette er sulten og jeg har ikke mælk nok.. som nu ved jeg at var en sludre...alle omkring mig har sagt at det kan ikke passe at jeg skal sidde med brystene fremme i 24 fordi at amme tage kun 10 min..men ja det tager 10 min men efter måske 1 måned forsøg.. nu ved jeg det..og fortryder så meget den flaske... nu min pige vil selvfølgelig ikke sutte bryste ser ud at hun har glemt til hvad bruge man dem. Jeg har læst alt muligt om etablering af amning og snakket med SP... og det vigtigste er at barnet vil sutte.... har prøvet hud mod hud men så kan hun ligge så et par minutter og gider hun ikke...Er her en elle kender en som har etableret amning efter næste 2 måneder flaske? Nu fik jeg et forslag far fb ammegruppen at jeg kan måske prøve med ammebriker og sns system for at hun får lyst til at være interesseret i bryster?... Og hvis ja så starte med at mælke ud med elektrisk pumpen?.. mvh Magdalena

Catrines svar

Hej Magdalena

Du er selv inde på nogle af de rigtige ting, hvis man skal forsøge at få amningen op at stå igen efter så lang tid med flaske. Men først vil jeg sige, at du måske skal sænke dit succeskriterie lidt. Måske er det ok at tænke på delvist at amme din datter. Så bliver du ikke alt for skuffet, hvis det ikke lykkes med fuld amning igen.

Hvis det er lang tid siden at du har ammet, så kræver det meget arbejde. Du er nødt til at starte med at malke ud - gerne med dobbeltpumpe, og det skal gøres 6-8 gange i døgnet. Du kan også skifte sutteflasken ud med en Calma sutteflaske (fra firmaet Medela), som efterligner måden at spise på ved brystet. Problemet er nemlig, at ved almindelige sutteflasker, er det en helt anden sutteteknik barnet bruger end ved brystet. Calma flasken efterligner teknikkerne ved brystet.

Herefter vil jeg varmt anbefale lact-aid (hjælpebryst, også fra Medela), så din datter igen oplever at blive mæt ved brystet. Hvis din datter vil dette, er det jo langt bedre end flasken. Så vil hun stimulere dit bryst samtidig med at hun får mælk - og får en god oplevelse ved brystet.

Jeg vil desuden anbefale dig at ringe til en af Forældre og Fødsels ammerådgivere for en mere uddybende snak/vejledning.

Mange hilsner og rigtig meget held og lykke fra Catrine

Forældre og Fødsel er Danmarks eneste brugerforening der varetager de gravides, fødendes og småbørnsforældres vilkår. Forældre og Fødsel tilbyder desuden rådgivning inden for emner som slynger, søvn, vandfødsler, abort, søskende, samsovning, tvillinger, efterfødselsreaktioner med videre.

Forældre og Fødsel: fogf.dk

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.