Hej Lisbeth.
Jeg har en datter på snart 4 måneder.
Frem til nu ammer jeg hende fuldt ud.
Problemet er at hun ikke længere bliver helt mæt af min mælk. Hun bliver urolig og sover dårligt. Lige nu ammer jeg hende 12-15 gange i døgnet.
Dette kan klares med en flaske. Hvor det store problem opstår for har næsten købt en slags sutteflaske af den der findes for at få hende til at tage imod den. Men hun nægter. Skal luge siges hun heller ikke vil tage en sut.
Uanset hvornår jeg forsøger at give dem om hun er sulten eller ej så nægter hun.
Har forsøgt flere gange at give den og holde på at det er sådan hun skal spise. Men intet hjælper.
Hvad kan jeg gøre for at få hende mæt og glad igen som hun plejer at være.
Hun er 3 barn så at skulle amme så mange gange i døgnet tager tiden fra de store. Og intet hjælper det.
Har stået på de sidste 10 dage.
Catrines svar
Hej og tak for dit spørgsmål, som Lisbeth har sendt videre til mig.
Når jeg hører dig beskrive din datter, så lyder det som et klassisk eksempel på en baby på 4 mdr. Du fortæller at hun sover dårligt - altså vågner oftere op og virker urolig. Jeg er slet ikke sikker på at hun er sulten når hun er urolig. Når du har ammet ekstra hyppigt i ca 10 dage, så burde din mælkeproduktion være øget så det passer til hendes behov.
I stedet tænker jeg, at hun vågner da hun nu er nået en alder hvor hun er blevet mere bevidst, hun er i en rivende udvikling, både mentalt og fysisk, hvilket kan give urolige nætter i en periode. Når hun så vågner, så er hun nødt til at have bryst for at falde i søvn. Ikke pga sult (ikke hver gang i hvert fald), men pga trygheden og nærheden.
Har du fået hende vejet for nylig? Jeg tænker nemlig, at hun sikkert tager fint på.
Hvis ikke hun tager helt nok på, så kan det være ok i en lille periode. Og så kan det være at hun så småt skal starte skemad når hun er fyldt 4 mdr. Det er bedre at amme imens man giver skemad end imens man giver flaske. Jeg vil derfor anbefale amning+skemad frem for amning+flaske. I hvert fald når barnet er over 4 mdr.
Jeg håber mit svar kan hjælpe dig lidt. Hvis du trænger til en mere uddybende snak, så kontakt en ammerådgiver fra Forældre og Fødsel.
Mange hilsner Catrine
Forældre og Fødsel er Danmarks eneste brugerforening der varetager de gravides, fødendes og småbørnsforældres vilkår. Forældre og Fødsel tilbyder desuden rådgivning inden for emner som slynger, søvn, vandfødsler, abort, søskende, samsovning, tvillinger, efterfødselsreaktioner med videre.
Forældre og Fødsel: fogf.dk
Anmeld
Citér