Hej - jeg sidder i lidt af et dilemma - jeg har et meget anstrengt forhold til min mor (taler slet ikke med min stedfar) - hun har sendt en hjemmehæklet hue med uglemotiv til min søns to års fødselsdag - den er for lille... Jeg er virkeligt skuffet over gaven - ikke ønsket overhovedet! Nu vil hun have et billede af ham med huen så hun kan lave den om - det har jeg virkeligt ikke lyst til! Min mand vil have lov til at smide den ud, fordi den er så skrækkelig! Hvad skal jeg lige gøre?
Vh ABast
Lindas svar
Kære Abast
Det jeg her hører er, at det handler mest om din relation til din mor, og at det er svært for dig at sige tydeligt, hvad du ønsker og ikke.
Hvor ville det være dejligt, hvis alle hele vores familie bare faldt i hak og bare trivedes sammen som familie, når vi bliver far og mor. Men oftest er det lige modsat: Alle modsætninger og enhver uenighed bliver tydeligere, når der kommer små børn ind i billedet – der er simpelthen mere på spil.
Når vi kvinder bliver mødre, sker der en forandring i relationen mellem vores egen mor og os selv. Vi må så at sige klippe den sidste rest navlesnor af os selv og selvstændigt stå ved, hvem vi er over for vores egen mor. Alt sammen for at kunne tage mor-rollen helt på os og også for at kunne være et godt forbillede for vores barn.
Børn er helt afhængige af forældre de kan stole på, gennemskue og forstå. Men hvis vores handlinger og tanker bliver for meget prægede af vores mor (eller far), så vil vi handle og tænke på en måde, når vi er alene og på en anden måde, når vi er sammen med dem – og sådan bør det ikke være. Hvis vi på den måde skifter rundt, så bliver barnet forvirret og utrygt. Desuden er det svært at vælge en bevidst måde at være mor på ( læs evt. mere om dette her), hvis vi for ofte overvejer, hvad andre synes om tingene. På mange måder kræver det at blive mor altså, at vi bliver mere selvstændige og tillader os selv at hvile i, hvad vi selv synes her i livet.
Så tilbage til din udfordring med huen – beklager hvis dette blev lidt psykologisk-teknisk.
Du har tre selvstændige muligheder:
- Girafsprogs metoden (venlig tilgang): ” Mor, når du giver mig en hue, du har hæklet med en ugle som er for lille [det der konkret er sket uden bebrejdelse]. Så føler jeg mig… [følelsen du specifikt har fx skuffet, ængstelig, vred, overset eller noget helt andet]. Fordi det er vigtigt for mig at... [fx er det vigtigt for dig, at hun respekterer dig, lytter til dig, tager dig alvorligt, ved hvor stor hans hoved er eller noget helt andet]. Så derfor vil jeg bede dig om at… [fx ikke hækle flere ting, eller spørge mig først, eller besøge os mere eller noget helt andet].” På denne måde får du sagt tydeligt, hvad der er vigtigt for dig uden at bebrejde. Og hun har ikke noget modangreb, fordi du alene har udtalt hvad du selv oplever. Denne metode er god, fordi jeres relationer i forvejen ’anstrengt’, som du skriver. Men det er vigtigt, at du stadig står fuldstændig ved dig selv.
- Den korte afvisning: Du ringer og siger nej-tak til at hun laver den om, fordi du ikke ønsker en hue fra hende. Så kort og præcist som muligt. Her kan du dog med sikkerhed forvente, at hun kræver mere viden eller forståelse og sikkert føler sig såret/vred/ked eller noget – fordi du ikke tillader hende at få indsigt i det du mener. Men det er ikke din pligt at tage dig af hvad din mor føler! Det er hendes problem. Du skal dog selv tage ansvar for, hvad du ønsker dig af dit liv og fra hendes side og at du melder tydeligt ud.
- Kompromis: Du tillader hende at hækle den skide hue om, så alle får fred. Du behøver ikke sige ”næ hvor er den fin” eller tilsvarende. Et simpelt ” ” er nok. Og så har hun for resten ikke krav på fotos af barnet med huen på.
Det eneste du i virkeligheden skylder din mor er et svar og en respektfuld behandling. Hun har ikke krav på indsigt i dit liv, dine tanker og følelser og du skal kun udlevere så meget af dig selv, som du har lyst til.
Du er en voksen kvinde. Og som sådan har du lov til at synes, at en hue er hæslig. Du skylder dig selv at sige fra over for at lade dig gå så meget på over en hue. Jeg forstår godt, at huen bare er et symptom på en besværlig relation – men ikke desto mindre.
Jeg ønsker dig alt det bedste. Skriv endelig igen, hvis problemet fortsætter, men tag selv ansvar fra nu af overfor, hvad du vil være med til.
Venlig hilsen
Linda Stæhr – Familierådgiver ved Trivsel i familien.dk
Linda Stæhr tilbyder foredrag og rådgivning af småbørnsforældre. Omdrejningspunktet er at give konkrete her-og-nu løsninger til hverdagen, og give forældrene styrke til at imødegå fremtidige udfordringer i familien med kærlighed, handleparathed og stor autoritet.
Se Lindas hjemmeside: Trivselifamilien.dk