Eksperthjælp: Indkøb til spædbarn

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.109 visninger
0 svar
1 synes godt om
30. oktober 2015

Linda Stæhr

Hej
Min kæreste og jeg planlægger at skulle have en lille baby.
Vi bor sammen i min 2 værelses andelslejlighed, hvor længe ville i kunne sige man kan bor der med en lille en? Vi vil selvfølgelig gerne have noget større, men tænker at man ligeså godt kan spare pengene til baby er lidt ældre og har brug for sit eget værelse. Da vi har en husleje på 2300 som er utrolig billigt.
Derudover, hvilke ting vil man stille og roligt inden man er blevet gravid og kender kønnet kunne begynde købe?

Jeg arbejder som handicaphjælper, med et lille deltidsjob i en butik og min kæreste er pædagogmedhjælper og professionel ishockey spiller. Så vores økonomi er helt stabil. Men tænker det alligevel er en god ide at kunne forberede sig stille og roligt så man ikke lige pludselig skal af med en masse penge. Har i nogle forslag til billigt men godt baby udstyr?

Håber på at få en masse gode råd :-)

De bedste hilsner
Sheena

Lindas svar

Kære Sheena og kæreste

Stort tillykke med beslutningen om at familieforøge. Det giver god mening lige at vurdere omstændighederne omkring det at få en baby, før man går i gang. Jeg tror det er rigtig tænkt at baby ikke har brug for meget plads i starten. Fra omkring 2 år, når baby kan løbe omkring kan det dog være I genovervejer pladsforholdene.

Start først når I ER gravide

Mit råd er dog at I STARTER med at blive gravide, før I indkøber særligt meget. Simpelthen af den grund at par som af den ene eller den anden grund ikke bliver gravide i første forsøg, bliver mere nervøse og stressede af at have indkøbt til de først 1,5 år MED en baby… hvis de stadig ikke kan blive gravide. En tom vugge i hjørnet er fx en grim hån at kigge på, hvis barnet lader vente på sig. Den slags stress påvirker også de hormonelle forhold i jeres kroppe negativt, så graviditet rent fysisk bliver sværere at opnå. Så koldt vand i blodet. Der er en grund til baby først kommer efter ca 9 måneder! Brug de 9 måneder til virkelig at købe ind og bygge rede.

Tænk praktisk

Når det så er sagt, har jeg herunder forsøgt at tømme hjernen for babys behov det første års tid. PS. Jeg modtager ingen ydelser for de produkter jeg her måtte komme til at nævne… de er kun udtryk for mine personlige præferencer.

En lille baby har nogle grundlæggende behov, som lettest inddeles efter område:

Baby skal have et sted at sove. Alt lige fra en stor kasse til en fin vugge er fint. Hvis baby skal sove mellem mor og far, skal der være tydelig afskærmning, så I ikke kommer til at rulle hen over baby eller pakke den ind i en stor voksendyne. En barnevogn er rar at komme rundt i og en lift indeni gør det let at have spædbarnet med overalt. Køb vogn efter hvordan I kommer rundt. En stor 90 cm Odder-vogn er fantastisk at gå med og holder længe… men den fylder meget i bilen og i Netto, her er en lille klapvogn med 180 graders drejbare hjul mere oplagt og kan let komme i bilen. Elsker du til gengæld at gå lange ture, skal vognen være mere robust. En lille let dyne, tæppe og evt. en sovepose (fx voksi-pose) er rigtig rare, når det er koldt. Sele er først nødvendig, når barnet selv kan sætte sig op. Husk lagner og rullemadras, der passer i størrelsen.

Overvej en formpude fra Tempur til spædbarn, der beskytter mod fladt baghoved, de er dyre, men pengene værd efter min mening. Læs evt. mere her om sovepladsen. Børn under 3 år må ikke bruge en pude, der bukker nakken, men puder til beskyttelse af flat baghoved undgår dette.

En baby-alarm giver ro og tryghed, men husk stadig at se på barnet indimellem, spædbørn kan ikke altid sige til og fra.

Baby skal have mad: Amning kræver en del ting til mor: Klude til svineriet, ammeindlæg til opsugning af restmælk i bh’en, evt. uldomslag til vinterkolde bryster, evt. ammebrik til beskyttelse af mors brystvorte, når hun ammer, brystvorte creme – gerne lanolin til sprukne bryster, evt. ammepude eller en god gammel hovedpude.

Flaskebørn har lidt anderledes behov. Det er stadig rart med en ammepude og klude til at tørre op med, men ellers skal der være nok flasker og nok mælkepulver til at der ikke skal vaskes og indkøbes konstant. Køb et simpelt flaskesystem, som virker (spørg andre mødre) for det skal bruges meget. Husk ikke at skifte mælkemærke for ofte, da maven skal vænne sig til det produkt der introduceres. Børn der får modermælkserstatning skal have jerntilskud, fordi mælken er baseret på komælk og derfor faktisk lidt skrap for en babymave. En flaskevarmer kan være en rar associé til turer ud af huset, men er ofte unødvendig, fordi man ofte møder en microbølgeovn eller tilsvarende på sine udflugter.

Køb evt. allerede fra fødslen nogle smække til baby, så du har til når det pludselig bliver tid til den første grød/mos (ps. Småbørn kan sagtens spise af en metalske… de lærer lynhurtigt ikke at bide i den og du undgår en masse plastik-tilsætningsstoffer).

Børn skal holdes rene: Spædbørn skal kun i bad meget sjældent, da de stort set kun får det ind i kroppen der skal bruges, så producerer de ikke en masse hudaffald og affaldsstoffer som voksne. Her er en balje med lige sider rarest, fordi man kan komme tættest på baby. En baby-indsats til badet er rart for nogle… jeg syntes personligt den var træls. Et badetermometer giver ro til mor, så hun ikke er i tvivl om temperaturen af badevandet, men kan let måles med hånden (pulsvarm) uden termometer. Når baljen er fuld, skal du kunne hælde vand over din underarm (ved pulsen) uden at kunne mærke vandets temperatur.

Køb klude i mængder, for numse og hudfolder skal renses hver dag for afføring, skidt og fedt (bort set fra fødselsfedtet – det er det rene wellness at lade sidde). Enten kan du vælge engangsskumklude til den daglige vask hjemme (og vådservietter til turer ud af huset), eller du kan tage et stort badehåndklæde og klippe i 50 stykker og bruge dem. Det mindsker affaldet i hjemmet men kræver vask og tørretumbler.

Vatpinde fås til baby-er så de kun lige tager fugten fra badevandet og ikke generer øret generelt.

Negleklippesæt til baby fås fra 30 kr. og er faktisk rart, fordi de små negle stikker frygteligt.

Håndklæder – ja babyer er søde i formgivne håndklæder men langt hen af vejen er et normalt voksenhåndklæde rigeligt!

Børn skal have tøj på: Køb evt. unisex tøj i creme, gul, hvid eller sort til baby, hvis du ikke kender kønnet. Ellers anbefaler jeg altid at låne tøj af andre i vid udstrækning, fordi tøjet kun bruges så få gange, før det bliver for småt. Og mødre der ikke længere har spædbørn ELSKER at dele ud (som regel). Baby skal fra en str. 56 til 62, til 67, til 72, til 80, til 92 på ca et år, hvilket er rigtig mange slags af rigtig meget tøj. Personligt har jeg lånt det meste og købt de få ting jeg ikke selv kunne stå for eller som jeg manglede.

Spædbørn skal bruge ca 5-7 sæt: Sokker, bodystockings, strømpebukser/bukser, heldragter og trøjer. Det letteste er ikke at have tøj der deler på midten, når børnene ligger så meget indtil 6 måneder. Men de ser nu søde ud med ”rigtigt” tøj og ikke bare heldragter. Husk at sokker kan foldes ned lige over anklen, så de ikke så let falder af.

Overtøj/udetøj: En bamsedragt (tykkere heldragt) er rigtig god til turer ud af huset og findes i både neutral og typisk drenge og pige farver. Husk bløde futter (ikke sko) før barnet kan stå selv!

Huer: Nyfødte mister meget kropsvarme fra hovedet og må gerne bruge en lille stofhue i starten, og børns ører skal op til 3 års alderen altid beskyttes mod vind og kulde, for at undgå mellemøres betændelse.

Legetøj: Legetøj har jeg et ambivalent forhold til. Et spædbarn bliver ofte fra fødslen af pakket ind i sære farvestålende ting, som dytter, glitrer og lyser op. Men min erfaring er, at børnene oftest foretrækker langt simplere ting; for der er nok at opleve i verden foruden legetøj: En klods barnet kan gribe om (2-3 mnd) en sut at lege med, en lille babykop at slå med (4 mnd), en skrællet tyk gulerod (FØR tænderne kan bide stumper af) at smage på, en tom og renset læbepomade (6 mnd) et piskeris fra køkkenet at larme med, bøtter at åbne og lukke og klodser at stable (8 mnd), et lommespejl (af plastic). Hvis du ønsker at have legetøj til dit spædbarn, så vælg kemifrit fx Lamaze i sort og hvid (godt blikfang til de små) eller Brio træting. Men aldrig for store ting, da små børn ofte har svært ved at håndtere dem (løfte, flytte, bevæge).

Baby skal transporteres

Jeg er personligt fortaler for slynger og vikler. At kunne binde sin baby tæt til kroppen giver ro og handlefrihed for mor og tryghed for baby. Husk at få benene helt op i frøstilling, så baby ikke hænger på en tynd strop på bagen… benene skal hjælpe med at bære vægten. Se evt. denne pdf, der giver en fin gennemgang. Husk at vikler og slynger skal introduceres tidligt (gerne inden 3. måned), hvis baby skal kunne acceptere og nyde at være fastspændt til mor.

Autostol: Vælg en godkendt autostol, gerne en testvinder fra Tænk, da der er stor kvalitetsforskel på dem. Her skal pengepungen altså frem efter min mening. Vælg genre en der let kan klikkes ud og tages med, men husk at spædbørn ikke må bukke på midten i særlig lang tid af gangen og fx en tur i Bilka på 3 timer er for lang tid at sidde i en autostol, hvis det sker ofte.

Nu har jeg skrevet mange mange ting og indflettet nogle personlige og hørte erfaringer. Hvis nogen med-læsere er nået så langt og synes jeg mangler noget, må I meget gerne give jeres besyv med.

Jeg ønsker jer alt det bedste.

Venlig hilsen Linda Stæhr

Familierådgiver ved Trivsel i familien.dk

Linda Stæhr tilbyder foredrag og rådgivning af småbørnsforældre. Omdrejningspunktet er at give konkrete her-og-nu løsninger til hverdagen, og give forældrene styrke til at imødegå fremtidige udfordringer i familien med kærlighed, handleparathed og stor autoritet.

Se Lindas hjemmeside: Trivselifamilien.dk

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.