Graviditetssukkersyge - øv!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.441 visninger
6 svar
0 synes godt om
27. oktober 2015

CH2012

Jeg har i dag efter glukosebelastningstest fået konstateret graviditetssukkersyge. Øv!  

Det kommer ikk helt bag på mig (det ligger familien med diabetes 2, og fik inden graviditeten konstateret for højt insulinniveau). Men det har alligevel slået mig lidt ud i dag 

Ved godt at man kan gøre noget ved ændret kost og motion. Jeg får i forvejen metformin - men skal måske op i dosis. Skal snakke med sygehuset.

Jer der også har fået konstateret graviditetssukkersyge - hvordan har jeres graviditet forløbet sig? Hvordan med fødslen? Fik I bugt med sukkersygen undervejs i graviditeten? 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

27. oktober 2015

FrkC

Jeg fik graviditetsbetinget diabetes efter Glukosebelastning i uge 30, med et bls på 9,7 efter de 2 timer  Jeg drak inden belastningen en del sodavand med sukker og var generelt en sukkergris Lige så snart jeg fik svaret droppede jeg stort set alt sukker og har siden kunnet kostregulere det - også selv om jeg indimellem spiser lidt snask  Jeg blev tjekket pga bmi omkring 30 da jeg blev gravid .. Jeg har været til kontrol med scanning x 2 og skal 2 dage i ugen måle mit bls x 7 .. Jeg har endnu ikke født (39+4) så ifht fødslen kan jeg ikke snakke med om endnu  

Anmeld Citér

28. oktober 2015

CH2012

FrkC skriver:

Jeg fik graviditetsbetinget diabetes efter Glukosebelastning i uge 30, med et bls på 9,7 efter de 2 timer  Jeg drak inden belastningen en del sodavand med sukker og var generelt en sukkergris Lige så snart jeg fik svaret droppede jeg stort set alt sukker og har siden kunnet kostregulere det - også selv om jeg indimellem spiser lidt snask  Jeg blev tjekket pga bmi omkring 30 da jeg blev gravid .. Jeg har været til kontrol med scanning x 2 og skal 2 dage i ugen måle mit bls x 7 .. Jeg har endnu ikke født (39+4) så ifht fødslen kan jeg ikke snakke med om endnu  

Mange tak for svar. Jeg er i uge 18, og fik målt mit tal til 10,4 

Venter på indkaldelse fra sygehuset. Har lyst til at ændre kosten men lige nu føles det lidt uoverskueligt,  og jeg ved ikk helt hvor jeg skal starte. Selvom jeg egentlig spiste mere blodsukkerstabiliserende og sundere inden graviditeten... Men under graviditeten har jeg døjet meget med kvalme og følelsen af lavt blodsukker, hvilket har ændret min kost 

Jeg er spændt på det videre forløb og hvad de vil sige til mig... 

Anmeld Citér

29. oktober 2015

missy P

Jeg fik konstateret graviditetsdiabetes i sidste uge ved sukkerbelastning. Holdt straks op med at drikke for meget sukkersødet saft, sodavand eller juice, da jeg ellers havde skiftet til dette da jeg blev gravid, for at undgå for meget sødemiddel.

Var til samtale med diabetessygeplejerske og diætist i går. Dels for at lære at måle mit blodsukker, som jeg den næste uge skal måle 4 gange dagligt.

Diætisten spurgte ind til min nuværende kost, og kom med generelle råd, men ikke nogen konkret kostplan endnu.

Så nu er det bare at være utrolig obs på alt hvad jeg spiser. Så er spændt på at se hvordan det går.

Jeg er kun i uge 13 +2 så det er opdaget tidligt.

Håber folk der har haft det længere vil dele gode råd, for jeg er meget i tvivl om hvad der er plads til når man har fået diabetes.

Frygter især julemåneden, hvor jeg tænker det kan blive svært at styre blodsukkeret.

Anmeld Citér

30. oktober 2015

CH2012

missy P skriver:

Jeg fik konstateret graviditetsdiabetes i sidste uge ved sukkerbelastning. Holdt straks op med at drikke for meget sukkersødet saft, sodavand eller juice, da jeg ellers havde skiftet til dette da jeg blev gravid, for at undgå for meget sødemiddel.

Var til samtale med diabetessygeplejerske og diætist i går. Dels for at lære at måle mit blodsukker, som jeg den næste uge skal måle 4 gange dagligt.

Diætisten spurgte ind til min nuværende kost, og kom med generelle råd, men ikke nogen konkret kostplan endnu.

Så nu er det bare at være utrolig obs på alt hvad jeg spiser. Så er spændt på at se hvordan det går.

Jeg er kun i uge 13 +2 så det er opdaget tidligt.

Håber folk der har haft det længere vil dele gode råd, for jeg er meget i tvivl om hvad der er plads til når man har fået diabetes.

Frygter især julemåneden, hvor jeg tænker det kan blive svært at styre blodsukkeret.

Jeg har i de første 3,5md drukket mere saftevand end normalt og det er også en mere kulhydratholdig end jeg plejer - simpelthen fordi mit blodsukker faldt for hurtigt der. Og det hjalp sol noget af det eneste på min kvalme.

Men har ikk drukket det så meget i et stykke tid. Så langt så godt. Har drukket en smule cola - men faktisk heller ikk så meget, da jeg ved at koffein er dårligt for baby.

Men noget af det som jeg tilgengæld har spist en del af (i forhold til ar jeg førhen stortset ikk har spist det) har været toastbrød og hvidt brød generelt. Igen pga. kvalme 

Og så har jeg ikk fået ligeså mange grøntsager som jeg plejer...

Alt dette har jeg selvfølgelig også lavet om på...

Men venter og venter på en indkaldelse til sygehuset. Troede jeg havde fået den på nuværende tidspunkt

Og ja... Tænker også; at julemåneden kan blive lidt svær 

Anmeld Citér

30. oktober 2015

Snevejr84

Jeg har i dag efter glukosebelastningstest fået konstateret graviditetssukkersyge. Øv!  

Det kommer ikk helt bag på mig (det ligger familien med diabetes 2, og fik inden graviditeten konstateret for højt insulinniveau). Men det har alligevel slået mig lidt ud i dag 

Ved godt at man kan gøre noget ved ændret kost og motion. Jeg får i forvejen metformin - men skal måske op i dosis. Skal snakke med sygehuset.

Jer der også har fået konstateret graviditetssukkersyge - hvordan har jeres graviditet forløbet sig? Hvordan med fødslen? Fik I bugt med sukkersygen undervejs i graviditeten? 

Jeg fik det uge 19 sidst. Jeg skulle måle bls og ellers kunne jeg holde det nede med kost.

Jeg blev scannet og fik taget blodprøver hver måned.

der var ingen problemer med min søn eller fødslen. Jeg måtte føde som jeg ønskede det Jeg levede egentlig meget normalt men er også god til at spise grønt og flere gange dagligt.

Anmeld Citér

1. november 2015

Chellie

Jeg fik konstateret sukkersyge for fire uger siden, da jeg var 17+.. Jeg fik prøvesvaret telefonisk, mens jeg stod med min kæreste på stationen, og ventede på det tog, der skulle køre os i lufthavnen, så vi kunne komme på vores drømmeferie til Japan.

I starten var jeg noget panisk, for jeg spurgte jo, "hvad så nu", hvor de sagde, at jeg bl.a. skulle undgå hvide ris. I Japan. Dem, der har været der, vil vide, at det kan altså ikke lade sig gøre. Japanerne gør sig overhovedet ikke i fuldkorn, og vi havde ikke noget køkken, så vi spiste kun ude.

Efter et par dage hvor valget stod mellem sult eller dårlig samvittighed, ringede jeg hjem igen, for at forklare at jeg havde brug for mere vejledning, da jeg ikke kunne finde hverken grøntsager eller fuldkorn i de mængder, der skulle til for at jeg ikke sultede. Vi fik en rigtig god snak, og jeg fik bl.a. at vide, at jeg egentlig ikke behøvede at være bekymret. Mit blodsukker var på 9,2 efter testen, så kun svagt over grænsen. Samtidig kunne jeg motionere det væk, som jeg ikke kunne spise mig ud af - Så hvis jeg bare prøvede at vælge grøntsager og kød først, og så fyldte efter med ris, så ville en rask gå-tur efter måltidet sørge for resten.

Vi var i Japan i fire uger, jeg er lige landet i torsdags. I de fire uger har jeg kun drukket vand og mælk (før drak jeg meget saft) men ellers spist næsten hvad jeg følte for (pånær desserter og kager - Det er no-go i min bog) - men altid startet med en salat, hvis jeg kunne få det. En japansk ven, som er læge, anbefalede mig desuden at spise min mad i en bestemt rækkefølge, fordi det angiveligt skulle hjælpe med at blodsukkeret stiger langsommere under måltidet, og heller ikke bliver så højt. Så, grøntsager først, så kød, og til sidst kulhydraterne.

Selvom vi var væk i en periode, hvor man normalt tager en del på i graviditeten, og selvom jeg elsker japansk mad, kunne jeg alligevel konstatere, at de små justeringer har gjort, at jeg faktisk slet ikke har taget på i de fire uger.  Baby har spist sit, mens jeg selv kan mærke på maven, at fedtet er svundet rigtig meget ind. Jordemoder var meget tilfreds, da jeg ringede med en opdatering. 

Jeg venter nu på konsultationer med hhv. diabetes-jordemoder og diætist, så jeg kan lære at måle blodsukker osv, men jeg er meget mere optimistisk nu, end jeg var, da jeg lige havde fået beskeden.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.