Hej, Min søn er 10 måneder gammel (født 24.12.14), han har altid ligget i den lave ende af vægtskalaen 7,6-7,8 kg (mor og far er også lidt små i str), men han udvikler sig fint etc. Nu har han pådraget sig en mavevirus med diarré og feber, og han fik feberkramper i mandags, vi var indlagt i et døgn. Min søn er feberfri nu, men har stadig tynd mave 3-4 gange dagl. og han har ca 3 små våde bleer dagl. hans appetit er sparsom og vi nøder så godt vi kan. vores læge er ikke bekymret og siger han nok skal komme sig. Han har tabt sig lidt i den her uge og han er svær at få til at spise / drikke ret meget, han vil helst bare have bryst.
Har du nogle gode råd til at fremme appetitten og til ekstra rig kost, som ikke skader maven
?
Jeg ser frem til dit svar.
Mvh Ane.
Lisbeths svar
Sikke en forskrækkelse med et lille barn som bliver så syg at i må indklægges.
Godt at han er i bedring, selvom han er mat og træt, og stadig har diarrhoer.Tog de prøver fra hans afføring ?
Han tisser det han skal, så det fint. Heldigvis ammer du stadig og du skal amme ham så meget, som han har lyst til.
Maden kommer når han får lidt flere kræfter.
Du kan lave en blanding: 1 liter kogt vand, tilsat 55 gram sukker, ca 4,5 spiseskefuld, og 9 gr salt, 1,5 strøget teskefuld.
Det kan opbevares 1 døgn i køleslab og du kan blande det op med sød saft. det kan være han kan lide at få noget af det.
Det regulerer sukker saltbalancen i kroppen. kan også købes på Apoteket, der hedder det revolyt.
Tynd havregrød, evt med lidt saft udover. moset banan , nærmest flydende.lidt lyst brød,lidt moset kartoffel.
Tilbyd ham,uden pres.Han har sikkert madlede, så der kommer ikke meget ned.
Håber han i løbet af week enden får lidt flere kræfter og langsomt
begynder at tage lidt mad til sig.
Rigtig god bedring med ham. Håber I får en rolig week end.
Varem Hilsner
Lisbeth Jess
Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.
Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk