Abracadabra skriver:
Jeg bekymres over din romantisering af en alvor genetisk sygdom medførende svær psykomotorisk retardering som elskværdig "anderledes/skæv/uden for normen".
Det er vel bl.a. en konsekvens af de - absolut vidunderlige - programmer om Morten og Peter samt de piger med Downs, TV fulgte i en periode. Det blev aldrig rigtigt tydeliggjort, at disse dejlige, unge mennesker groft sagt udgør "cremen" af personer med Downs, og ydermere så man stort set kun opturene.
Jeg er dobbeltmoralsk på dette område. Jeg ville ikke selv, tror jeg da, have turdet sætte et barn med Downs i verden, men min ressourcestærke overskudsnabo synes jeg godt, kunne have klaret sådan en udfordring med bravour. Altså, hvor grimt, det end må lyde, hvis det havde været "en god af slagsen" - en Morten/Peter.
Jeg kender til en del med Downs, som har et godt liv, og som beriger deres omgivelser. Og oftest er det jo dem, man ser i bybilledet og medierne. Og jeg BLIVER lidt trist om hjertet, når jeg på Sølundfestivalen ser mig omkring og tænker, at om nogle generationer er dén del af menneskevariationen næsten væk. Men igen, det er blot en flig af virkeligheden.
Anmeld
Citér