Uddannelseshjælp ..

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.185 visninger
5 svar
0 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
15. oktober 2015

Anonym trådstarter

Såkorn tiden hvor min barsel startede! Jeg er under 25 og bor sammen med kæresten - så min UDH er ikke ramt af hans indkomst. Men kommer min uddannelseshjælp til st galde nu i min barsel? Har siddet og googlet mig tynd, og finder så meget forskelligt .. Jeg havde forstået som bpr man enten fødte eller gik på barsel steg ens i indkomst ydligere.. Den stiger jo allerede ved 12 svangerskabuge - men hvad skal der ske nu? Nogle der har forstand på det, og kan give mig lidt ro i hovedet, for nu er jeg forvirret !!

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. oktober 2015

anna111

Profilbillede for anna111

Under din barsel vil du få det samme udbetalt jeg får 10,190. Kr udbetalt efter skat om mdr det har jeg fået hele vejen igennem og det ændre sig ikke fordi man har født. 

Anmeld Citér

15. oktober 2015

Anonym trådstarter

anna111 skriver:

Under din barsel vil du få det samme udbetalt jeg får 10,190. Kr udbetalt efter skat om mdr det har jeg fået hele vejen igennem og det ændre sig ikke fordi man har født. 

Synes bare jeg havde set det på deres satser på et tidpunkt .. Det har nok været koget andet ��

Anmeld Citér

16. oktober 2015

anna111

Profilbillede for anna111
Anonym skriver:

Synes bare jeg havde set det på deres satser på et tidpunkt .. Det har nok været koget andet ��

Det blev vist lavet om for et par år siden  

Anmeld Citér

16. oktober 2015

Monski

Man får uddannelseshjælp hvis man er uddannelsesparat indenfor et år. I starten galt det også hvis man var på barsel men det er lavet om nu. Så det er først når din barsel slutter at din sats ryger ned på uddannelseshjælp

Anmeld Citér

16. oktober 2015

nemisis

Profilbillede for nemisis
Monski skriver:

Man får uddannelseshjælp hvis man er uddannelsesparat indenfor et år. I starten galt det også hvis man var på barsel men det er lavet om nu. Så det er først når din barsel slutter at din sats ryger ned på uddannelseshjælp

Det er ikke korrekt. Uddannelseshjælp er bare det nye ord for kontanthjælp for unge under 30 år som ikke har en erhvervskompetencegivende uddannelse.

Du får graviditetstakst (aktivlovens §23 stk2 nr.33) fra du er 12 uger henne, frem til fødslen. Altså de 10849 kr.

Efter fødslen får du forsøgertakst (aktivlovens §23 stk.2 nr.2), hvis du bor med barnets far, eller enlig forsørgertakst (aktivlovens §23. stk.2.nr1) hvis du er enlig, samt et barselstillæg i hele barselsperioden svarende til aktivitetstillæg, hvis du er enlig er det 2447 kr før skat og hvis du bor med faderen er det 5901 kr. før skat.(se aktivlovens §24). Lægger man tallene sammen får man, uanset om man er enlig eller bor med faderen ca. 13000 kr. før skat.

Efter endt barsel frafalder barselstillægget.

Vil d være sikker på hvordan det konkret ser ud for dig, så kantakt din økonomiske sagsbehandler på kommunen for en straksberegning. (en slags prognose på baggrund af de forventede forhold)

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.