Anonym skriver:
Jeg er anonym af hensyn til min kæreste og bonus datter.
Sagen er den at min kæreste har en i grunden rigtig dejlig datter på4, snart 5 år. Hun er 50/50 hos os og hos bio mor. Men hun opfører sig simpelthen som en på maks 2 år!
Hvis hun ikke får sin vilje så stiller hun sig op og tuder uanset hvor vi er. Hun nægter at gå og skriger hvis hun ikke bliver båret. Og hvis det ikke lige passer damen at spise hvad der bliver serveret så smelter hun fuldstændig sammen.
Herhjemmehar vi den holdning at det er de voksne der bestemmer. Børn må gerne få lidt medbestemmelse i det omfang de kan håndtere, men et nej er et nej og så er den ikke længere.
Men vi ved simpelthen ikke hvad vi skal stille op med hende.. Bio mor forkæler hende i hoved og r*v, og behandler hende som en baby. Og så forventer hun jo samme behandling her. Det er bare så frustrerende!
Mon der sidder nogen med lidt gode råd og erfaringer til at håndtere en 4-årig med diva-nykker?
Beklager, men jeg synes virkelig ikke det er specielt objektivt eller sagligt at skrive at "Bio mor forkæler hende i hoved og r*v, og behandler hende som en baby".
Hvorfor tror/mener du det? Og endnu vigtigere, hvorfor skulle vi tro på det? Du er i en position hvor jeg virkelig godt kunne ønske noget mere indlevelse end "de voksne bestemmer, slut. bum.".
Og det lader ikke til du kender mange 2- eller 4-årige, for det er de færreste 4-årige der udlever kæft, trit og retning 24-7.
Det er hårdt at være delebarn og 4 år er altså ikke meget. Hvis i altid sætter hårt mod hårdt (det får jeg ud af dit indlæg) så risikerer du/i at hun føler sig uvelkommen og ikke hørt. Hvem siger hun ikke har "diva-nykker" fordi hun inderst inde er en forvirret lille pige, som har brug for at føle sig elsket og ok betingelsesløst?
Du er altså på en ekstra svær opgave som stedmor og i mine øjne skal det være hjertevarme der leder vejen og ikke irritation og "had" mod barnets biologiske mor.
Og så tror jeg faktisk du er anonym af hensyn til dig selv. Forståeligt, for dit indlæg er mildest talt ikke sympatisk.