Hej Catrine.
Jeg har et lille dilemma med min søn Kian på nu 7 uger. det egentlige problem er egentlig søvn om dagen men det er ikke derfor jeg skriver.
Min mormor nævnte for mig om det nu også var en god ide at give ham mad hver gang han vågner, selv om han kun har sovet en time.
jeg har på fornemmelsen af at han er appetitspring i øjeblikket, og han er fuldkommen hysterisk når han vågner, lige indtil jeg tilbyder ham brystet som han oftere tager imod end ikke, det er foskelligt hvor meget ham spiser når jeg ligger ham til men oftest en god portion som han sluger på temmelig kort tid.
Samtidig har han pga. sit hysteri fået en dårlig vane med at han ikke vil ligges til mit venstre bryst hvilket nu har betydet en mængde forskel på ca. 20 ml, der er blevet udvikklet over ca. halvanden uge. Før havde jeg større produktion i venstre bryst.
Og samtidig smerter som kunne tyde på tilstoppede mælkekanaler (på det samme punkt ca 10 cm. under armhulen i yderkanten af brystet. Har ikke smerter ved amningen men det sug jeg mærker igennem brystet når han sutter, er fantastisk rart).
Jeg har taget min brystpumpe i brug for at undgå alle disse problemer, men jeg ved ikke hvordan jeg skal løse det egentlige problem, nemlig mit barn.
Hvad i himmelens navn skal jeg gøre?
mvh. Den enlige mor
Catrines svar
Kære enlige mor
Jeg synes det lyder som om du gør det rigtige, når du tilbyder din søn at blive ammet, selv om han kun har sovet 1 time. Modermælk fordøjes meget hurtigt - faktisk tager det ca 1 time fra amning til mavesækken er tømt, så det er ikke ualmindeligt at amme hyppigt. For nogle er det hver anden time døgnet rundt, for andre kan der godt gå længere tid imellem, men så vil der af og til kun gå en time eller mindre. Babyer ammer også forskelligt, alt efter hvornår på døgnet det er. Fx ammer mange babyer efter et mønster kaldet "cluster feedings" om aftenen, hvor de småspiser meget hyppigt - fx med en times interval eller hyppigere.
For at undgå evt. mælkeknuder, kan du variere ammestillingerne. Brystet tømmes mest der hvor din søns hage er.
Hvis du har brug for at snakke mere indgående om dine udfordringer, så vil jeg anbefale dig at ringe til en af Forældre og Fødsels ammerådgivere.
Mange hilsner Catrine
Forældre og Fødsel er Danmarks eneste brugerforening der varetager de gravides, fødendes og småbørnsforældres vilkår. Forældre og Fødsel tilbyder desuden rådgivning inden for emner som slynger, søvn, vandfødsler, abort, søskende, samsovning, tvillinger, efterfødselsreaktioner med videre.
Forældre og Fødsel: fogf.dk
Anmeld
Citér