Hej Linda.
Vores søn er lige fyldt 3år i august 15. Han er en super tryg og veltilpas dreng! Vi har aldrig fået nogen negativ feedback om ham fra hverken vuggestue eller børnehave (han har gået i bh siden maj 15). Han eeeelsker sin bh og vil som regel ikke medhjem ;-) Han siger endda ordret "jeg elsker min børnehave og mine venner". Sagen er den at vi hele tiden har vidst at vi ville flytte (på landet, cirka 100km fra hvor vi bor nu) inden han skal starte skole. Nu går jeg selvfølgelig og er bange for hvordan det skal gå med et børnehaveskift? Han kommer nok til at være et sted ml.4,5-5,5 år når vi flytter, altså skal han starte i en storebørnsgruppe det nye sted. Mit spørgsmål er selvfølgelig : Er det meget skidt for ham? Kommer han sig hurtigt? Kan vi gøre noget (udover at være afslappede og positive omkring det hele) for at gøre det nemmere for ham? Puuha det blev langt! ;-) På forhånd tak
den bekymrede mor :-)
Lindas svar
Kære bekymrede mor
Jeg forstår godt din bekymring ved at rykke ens barn ud af en elsket institution og over i en anden.
Jeg vil dog berolige dig... der intet der vidner om, at verden vil knække for ham, ved at I flytter adresse og flytter hans institutions plads - selvom det er en omvæltning.
Veltilpasse børn der oplever glæde, omsorg og støtte tager ikke skade af sådanne livsomvæltninger. Og selvfølgelig vil det være en omvæltning - det er en flytning altid. Men hvis I indstiller jer på lidt urolige nætter, lidt mere brok og forvirring, så kommer højst sandsynligt også godt igennem dette.
Livet indeholder små og store udfordringer - også mange vi helst var foruden. Men dette er en måde at vokse på; og så længe vi har omsorg for vores børn og formår at vise det, uanset hvad der sker, så er vi allerede halvvejs.
Jeg vil opfordre dig til at læse denne artikel på min hjemmeside om børns modstandskraft.
Jeg ønsker jer alt det bedste.
Venlig hilsen Linda Stæhr
Familierådgiver ved Trivsel i familien.dk
Linda Stæhr tilbyder foredrag og rådgivning af småbørnsforældre. Omdrejningspunktet er at give konkrete her-og-nu løsninger til hverdagen, og give forældrene styrke til at imødegå fremtidige udfordringer i familien med kærlighed, handleparathed og stor autoritet.
Se Lindas hjemmeside: Trivselifamilien.dk
Anmeld
Citér