Eksperthjælp: Tavshedspligt i § 50 undersøgelse

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.170 visninger
0 svar
0 synes godt om
5. oktober 2015

Linda Stæhr

Hej Linda.

Jeg prøver at formulere mig kort, med så meget baggrundsinformation som muligt. Jeg er gift med min mand på 10. år, næsten tredive og har PTSD, grundet en meget turbulent og voldsom opvækst...

Sagen er den, at jeg fik en skøn datter, for 2,5 år siden. Grundet psykiske problemstillinger, valgte daværende psykolog/psykiater samt kontaktperson at underette kommunen, og der blev iværksat en paragraf50 undersøgelse. Undersøgelsen viste ingen tegn på bekymring, min datter stortrives på alle fronter, og udvikler sig alderssvarende, med nogen ting er hun faktisk ret fremmelig. Undersøgelsen bestod af en familiekonsulent/støtte, cirka 2 gange ugentligt i et 2måneders interval, som skulle vurdere om jeg kunne fastholde de daglige rutiner, bevare øjenkontakt og diverse forventelige ting. Som sagt, en undersøgelse der forholdsvist hurtigt var forbi, grundet manglende behov for støtte. Selvfølgelig samarbejde vi med kommunen.

Jeg er et menneske, der indebærer en enorm empati. Jeg har nogle ret sunde værdier hvis jeg selv skal sige det, og vægter uden tvivl meget højt at give mit barn et tryg opvækst, med den tanke i baghovedet at ruste hende til voksenlivet. Sætter en ære i at vejlede mit barn, med både kærlighed og udfordringer.

Nu til mit egentlige spørgsmål. Denne paragraf50 undersøgelse blev i sin tid iværksat, og som skrevet ret hurtigt afsluttet. Hvad ved min datters dagplejemor? Er det fast procedure at kommunen videregiver oplysninger, eller er sagen ligesom ikke længere relevant? Jeg har valgt ikke at dele noget med min datters DP'er. Ikke fordi jeg går med bøjet hoved, men fordi jeg simpelthen ikke mener sagen er relevant for nuværende situation, og fordi jeg ikke ønsker forskelsbehandling, hvis det giver mening? Pludselig kommer jeg egentlig i tvivl om hvorvidt hun er informeret på forhånd? Synes nemlig at situationen så pludselig bliver lidt akavet, efter halvandet år, hvor ingen af os har nævnt noget... Har et rigtig fint samarbejde med hende ellers.

På forhånd tak.
Mvh.

Lindas svar

Kære mor, stort tillykke med at du har fået lov at opleve at blive mor til en lille skøn intelligent pige og at I trives sammen som familie, trods dine tidligere udfordringer! Du har noget som mange kun kan drømme om.

Når snakken kommer på juridiske emner, kommer jeg desværre til kort, og ledelsen på baby.dk har ikke formået at finde en socialrådgiver der kan svare på den slags spørgsmål desværre.

Jeg vil dog sige at min egen ERFARING med tavshedspligt i faglig sammenhænge siger mig, at de involverede parter (mor) altid skal acceptere, før oplysninger deles med andre parter i sagen (fx dagplejemor)... men dette er som sagt mere en fornemmelse end viden.

Derfor vil jeg som altid lade læserne kommentere, hvis de har viden på feltet.

Jeg ønsker jer alt det bedste.

Venlig hilsen Linda Stæhr Hansen

Familierådgiver ved Trivsel i familien.dk

Linda Stæhr tilbyder foredrag og rådgivning af småbørnsforældre. Omdrejningspunktet er at give konkrete her-og-nu løsninger til hverdagen, og give forældrene styrke til at imødegå fremtidige udfordringer i familien med kærlighed, handleparathed og stor autoritet.

Se Lindas hjemmeside: Trivselifamilien.dk

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.