Kæreste er misbruger

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.367 visninger
7 svar
10 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
29. september 2015

Anonym trådstarter

Jeg står i en rigtig lorte situation hvor jeg slet ikke ved hvad jeg skal gøre af mig selv. Jeg er 21 år gammel og har været sammen med min kæreste i fem år. I de fem år han han haft et hash misbrug op til flere gange. Dog med mellemrum hvor han rent faktisk er stoppet. Men jeg er nu gået hen og blevet gravid og da jeg fortalte ham det, så stoppede han med at ryge med det samme. Men da jeg var i Jylland i weekenden for at besøge min familie, er han så røget i igen. Jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skal gøre. Jeg har bedt ham om at starte til psykolog eller afvænning, men han bliver ved med at påstå at han sagtens selv kan stoppe (hvilket han nu har sagt så mange gange jeg ikke kan tælle det de sidste fem år) . Jeg kan slet ikke stole på ham overhovedet da han bliver ved med at lyve overfor mig om om han har røget. Men jeg kan jo sagtens lugte det. Jeg kan bare slet ikke leve med at skulle opvokse et barn med en misbruger.

Jeg håber virkelig der er nogen der kan komme med nogen idéer til hvad jeg skal gøre. Jeg er 11+3, så det er desværre også for sent med en abort. Tænker også på hvad mine rettigheder er når barnet er født og han stadig ryger hash? 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

29. september 2015

januar16

Hvis du virkelig mener desværre mht. at det er for sent til abort så tror jeg godt du kan nå det. Det er indtil udgangen af 12. uge. Men så skal du selvfølgelig også henvises med det samme.

https://www.sundhed.dk/borger/sygdomme-a-aa/kvindesygdomme/sygdomme/abort/abortloven/

Edit: en lille tur til sverige eller england forlænger fristen:   http://www.sundhedslex.dk/abortgraense.htm

Jeg kan godt forstå at du har det svært ved at være gravid med en misbruger. Du kan jo ende som alenemor for at skåne dit barn mod misbruget. Ikke at det er dårligt at være alenemor, men det er vigtigt at have overvejet alle udfald. Men det er du måske allerede ved at indstille dig på da du selv skriver at du ikke kan stole på ham. 

Anmeld Citér

29. september 2015

ErDuHerIkkeSnart

Kære du

Hvor er det en svær situation - Øv! Misbrug er noget fanden har skabt, og det er så uendelig vigtigt at du passer på dig selv og jeres barn lige nu.

Misbrug går ikke 'over af sig selv" og langt de færreste kan klare det på egen hånd, selvom de gentagende gange forsøger at overbevise både sig selv og deres nærmeste. De nærmeste vil som regel også gerne tro på det, trods gentagende beviser på det modsatte.

Jeg tror at du skal stille dig selv spørgsmålet: kan du leve med den nuværende situation og vil du lade et barn vokse op som det ser ud nu?

Hvis dit svar er nej, så skal du træffe den svære beslutning om at sætte ham stolen for dørene én gang for alle. Han skal i behandling, hvis han ønsker at I skal blive sammen som familie. Hvis han nægter, er din eneste anden mulighed at beskytte jeres barn bedst muligt ved at gå.

Jeg vil foreslå at du kontakter en misbrugsråsgiver, som kan give dig gode råd til at tackle samtalerne med din kæreste og støtte dig i at holde fast. De kan findes på nettet og flere tilbud er gratis. 

Til sidst - det er en lorte situation, men du har den rette indstilling og jeg synes at din tilgang er moden og fornuftig. Husk på at det er din dømmekraft som "bestemmer" hvad der er ret og rimeligt. Hans dømmekraft er desværre sat ud af spil lige nu, grundet hans afhængighed.

Held og lykke til jer!

Anmeld Citér

29. september 2015

sne190810

Nævn det for din læge/jordemoder, hvortil de kan henvise jer til et familieambulatorie. Der sidder psykiatere/psykologer/læger/socialrådgivereklar til at rådgive og hjælpe jer. 

Den nemme løsning er selvfølgelig at droppe ham, og nægte ham samvær med sit kommende barn.

Men jeg tænker i immervæk har været kærester i 5 år, og vælger at blive gravide.. Hvis det var mig, ville jeg være interesseret i at hjælpe mi kæreste og støtte ham igennem en rigtig svær periode i sit liv, og gøre alt jeg kunne for at få ham over på den anden side af sit misbrug, så vi kunne blive den familie, som man startede og godt kunne tænke sig at være. 

Anmeld Citér

29. september 2015

Anonym

Har stået i en lignende situation som dig: Havde en kæreste der røg hash hver dag da jeg mødte ham. Han lovede at stoppe, men faldt ofte i og startede misbruget igen. Han mente sagtens han selv kunne stoppe, og så heller ikke det store problem i at ryge hash hver dag.

Jeg er ked af at sige det, men med mindre han er 100% indstillet på at stoppe for altid og tager imod hjælp, skal du nok ikke regne med han kommer ud af sit misbrug. Jeg ville sætte stolen for døren. Enten fik han hjælp til at stoppe misbruget eller også skulle I ikke ses mere. Det gælder selvfølgelig også i forhold til barnet når det er født.

Jeg kender til en anden sag hvor en far ryger hash indimellem og moren til deres fælles barn har fortalt i statsamtet at faren røg hash. Der blev det sådan, at hvis faren ville se sit barn skulle han acceptere at der kom en sygeplejerske ud til ham ca en gang om ugen og foretog en urinprøve. Den skulle være ren hvis han fortsat ville se sit barn.

Men siden du nu tænker på abort ville jeg ringe til lægen og få en akuttid, han kan også skaffe dig en hurtig tid til en abort.

Åh, jeg føler med dig...

Anmeld Citér

29. september 2015

Anonym

Jeg har været i samme situation og valgte at tage til England for at få foretaget en abort i uge 15, da jeg ikke kunne byde mit barn at skulle vokse op med sådan en far.

Hvorfor er du stadig sammen med ham, hvis du ikke kan acceptere hans misbrug?

Anmeld Citér

29. september 2015

Anonym

Anonym skriver:

Jeg står i en rigtig lorte situation hvor jeg slet ikke ved hvad jeg skal gøre af mig selv. Jeg er 21 år gammel og har været sammen med min kæreste i fem år. I de fem år han han haft et hash misbrug op til flere gange. Dog med mellemrum hvor han rent faktisk er stoppet. Men jeg er nu gået hen og blevet gravid og da jeg fortalte ham det, så stoppede han med at ryge med det samme. Men da jeg var i Jylland i weekenden for at besøge min familie, er han så røget i igen. Jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skal gøre. Jeg har bedt ham om at starte til psykolog eller afvænning, men han bliver ved med at påstå at han sagtens selv kan stoppe (hvilket han nu har sagt så mange gange jeg ikke kan tælle det de sidste fem år) . Jeg kan slet ikke stole på ham overhovedet da han bliver ved med at lyve overfor mig om om han har røget. Men jeg kan jo sagtens lugte det. Jeg kan bare slet ikke leve med at skulle opvokse et barn med en misbruger.

Jeg håber virkelig der er nogen der kan komme med nogen idéer til hvad jeg skal gøre. Jeg er 11+3, så det er desværre også for sent med en abort. Tænker også på hvad mine rettigheder er når barnet er født og han stadig ryger hash? 

Jeg er i samme situation, jeg er dog noget mere gravid end du er, og ønsker ikke abort 

Men jeg overvejer kraftigt at blive enlig mor, jeg har prøvet virkeligt mange gange at hjælpe ham ud af misbruget når han har ville prøve selv, har tilbudt at tage med ham til afvænnings samtaler, fundet telefon numre osv osv for ham og intet hjælper... Måske det bare er min frem tid at blive alene med vores fælles barn... 

Det er bare svært når alt andet i forholdet spiller, vi har det dejligt sammen osv, og han ryger ikke hjemme, og kun når jeg alligevel ikke er tilstede så på den måde oplever jeg det ikke, men kan mærke at jeg stadig har svært ved at acceptere det

ville bare sige at du ikke er alene

Anmeld Citér

29. september 2015

SandraXOXO

Du kan godt nå at få en abort. Kontakt lægen i morgen. Ingen tvivl om at det nok er det nemmeste. Når du siger misbruger tænker jeg at i ikke har styr på jeres liv og din kæreste sidder i en tåge dagen lang og er utrolig uintelligent. Men det min fordom  Har i styr på jeres liv, arbejde og bolig osv så kan han jo sagtens være en god far. Men er han en bums uden fremtid ville jeg få en abort. At planlægge at få en baby der skal være kastebold mellem sin mor og sin misbruger far er bare for dumt. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.