Kontrastundersøgelse 3 årig?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

681 visninger
8 svar
1 synes godt om
28. september 2015

Meandu

Hej Min søn skal til kontrastundersøgelse af tarmene snart. Er der nogen der har prøvet det og ved hvordan det er? Ved bare at han skal have noget kontrast i endetarmen og så tage røntgenbilleder. Undersøgelsen vare ca 1 t. Ved ikke om det er noget der gør ondt?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

28. september 2015

kriis

Det fik min dreng gjort for ca 6 mdr siden - han var 4 år.

Barnet ligger på en briks og får en slange sat ind i endetarmen. Den skal ikke langt op! Og så bliver kontrastvæsken ført langsomt op i tyktarmen og undervejs bliver der tager røngtenbilleder.

Det er ikke videre behageligt men gør ikke ondt. Og bagefter skal der MEGET retur! Hvis han bruger ble så tag mange med - og blivpå hospitalet til han er færdig.

Det er selvfølgelig hvis han får den lavet uden narkose....

Spørg endelig hvis der er noget du vil vide.

Og rigtig god bedring med din lille dreng:-)

Anmeld Citér

28. september 2015

Meandu

kriis skriver:

Det fik min dreng gjort for ca 6 mdr siden - han var 4 år.

Barnet ligger på en briks og får en slange sat ind i endetarmen. Den skal ikke langt op! Og så bliver kontrastvæsken ført langsomt op i tyktarmen og undervejs bliver der tager røngtenbilleder.

Det er ikke videre behageligt men gør ikke ondt. Og bagefter skal der MEGET retur! Hvis han bruger ble så tag mange med - og blivpå hospitalet til han er færdig.

Det er selvfølgelig hvis han får den lavet uden narkose....

Spørg endelig hvis der er noget du vil vide.

Og rigtig god bedring med din lille dreng:-)

Mange tak for dit svar den skal laves uden narkose. Det er også derfor jeg er mega nervøs. For ved at han ikke kommer til at kunne ligge stille og kommer bare til at skrige. Hvordan klarede din dreng det? Har han også forstoppelse eller noget helt andet? 

Anmeld Citér

28. september 2015

kriis

Min dreng lider ikke af forstoppelse nej - men han har mange smerter når han skal af med afføring så det er han i udredning for! 

Jeg var også ret nervøs da min dreng skulle igennem det og det er ikke en fornøjelse. Han blev også ked af det undervejs men han klarede det så fint.

Jeg stod ved ham hele tiden og jeg underholdt så godt jeg kunne - prøvede at snakke om noget andet, lave lidt sjov og ellers bare rose ham og fortælle hvor sej han var. Vi havde aftalt vi skulle i toys r US bagefter hvor han måtte vælge noget legetøj så vi talte omhvad han ville vælge osv.

Undervejs i undersøgelsen skal barnet vendes på ryggen og begge sider så der sker der jo noget andet selvom det heller ikke er behageligt. 

Og så kan man selv - og barnet - følge med i hvad de kan se inden i og det fulgte vi også lidt med i.

Min dreng havde en lille elefant med som bla kom med på skærmen ind i mellem fordi den er af metal og han holdt sin hånd på maven - der var lægerne ret imponerede over at han havde en elefant i maven:-)

Jeg fortalte min dreng hvorfor han skulle have undersøgelsen og han vil gerne af med smerterne så det motiverede ham også lidt!

Og husk endelig bleer! Og evt en belønning til bagefter:-)

Held og lykke med det - det skal nok gå - men jeg kender alt til bekymringerne før, under og efter. Jeg håber undersøgelsen kan give jer svar! 

Anmeld Citér

28. september 2015

Meandu

kriis skriver:

Min dreng lider ikke af forstoppelse nej - men han har mange smerter når han skal af med afføring så det er han i udredning for! 

Jeg var også ret nervøs da min dreng skulle igennem det og det er ikke en fornøjelse. Han blev også ked af det undervejs men han klarede det så fint.

Jeg stod ved ham hele tiden og jeg underholdt så godt jeg kunne - prøvede at snakke om noget andet, lave lidt sjov og ellers bare rose ham og fortælle hvor sej han var. Vi havde aftalt vi skulle i toys r US bagefter hvor han måtte vælge noget legetøj så vi talte omhvad han ville vælge osv.

Undervejs i undersøgelsen skal barnet vendes på ryggen og begge sider så der sker der jo noget andet selvom det heller ikke er behageligt. 

Og så kan man selv - og barnet - følge med i hvad de kan se inden i og det fulgte vi også lidt med i.

Min dreng havde en lille elefant med som bla kom med på skærmen ind i mellem fordi den er af metal og han holdt sin hånd på maven - der var lægerne ret imponerede over at han havde en elefant i maven:-)

Jeg fortalte min dreng hvorfor han skulle have undersøgelsen og han vil gerne af med smerterne så det motiverede ham også lidt!

Og husk endelig bleer! Og evt en belønning til bagefter:-)

Held og lykke med det - det skal nok gå - men jeg kender alt til bekymringerne før, under og efter. Jeg håber undersøgelsen kan give jer svar! 

Mange tak. Og mange tak fordi du ville beskrive forløbet. Jeg vil lige hære om din søn havde ondt i endetarmen efterfølgelnde? 

Anmeld Citér

28. september 2015

kriis

Det var så lidt:-) Det er bare dejligt hvis du kan bruge min erfaring til noget:-)

Min dreng havde ikke ondt efterfølgende (vi cyklede faktisk hjem fra hospitalet uden han sagde noget til at sidde på et hårdt cykelsæde!) Men han talte meget om oplevelsen og hvad der var sket:-)

Endnu engang held og lykke - og så håber jeg I får nogle svar I kan bruge til noget. Vi er desværre stadig i udredning da de ikke fik de svar de havde håbet på! Så her står den på kikkertundersøgelse og biopsi om 3 uger.

Anmeld Citér

28. september 2015

Meandu

kriis skriver:

Det var så lidt:-) Det er bare dejligt hvis du kan bruge min erfaring til noget:-)

Min dreng havde ikke ondt efterfølgende (vi cyklede faktisk hjem fra hospitalet uden han sagde noget til at sidde på et hårdt cykelsæde!) Men han talte meget om oplevelsen og hvad der var sket:-)

Endnu engang held og lykke - og så håber jeg I får nogle svar I kan bruge til noget. Vi er desværre stadig i udredning da de ikke fik de svar de havde håbet på! Så her står den på kikkertundersøgelse og biopsi om 3 uger.

det er jo altid noget at din søns tyktarm er som den skal være. Men kan godt se det, der må næsten være en grund til, hvorfor han har så ondt når han skal have aff. Vi har været igennem 2 biopsier. For hirschsprung. Det var ikke sjovt, men det foregik i fuld bedøvelse. Nu ved jeg ikke hvor I bor, eller hvor i skal få lavet den kikkertundersøgelse, men håber at det er på OUH. Der er det virkelig gode til alle de Tarm- undersøgelser. Held og lykke til jer. Håber at din søn får det bedre. Der er ikke noget værre end når ens barn har ondt. 

Anmeld Citér

28. september 2015

kriis

Vi bor i Hvidovre så det er på Hvidovre hospital vi skal have lavet biopsierne - også i fuldbedøvelse. Sjovt de har taget vores undersøgelser i modsat rækkefølge - her har de nemlig også mistanke om hiersprung da jeg blev opereret for det som 2-årig.

Jeg håber bare vi snart får nogle svar for som du skriver så er det så hårdt når ens barn ikke har det godt!

Så jeg krydser fingre for at kontrastundersøgelsen giver jer svar og biopsierne giver os svar:-)

Ps. Er der noget jeg bør vide om biopsierne? Hvordan har barnet det bagefter? Smerter? Ømhed?

Anmeld Citér

29. september 2015

Meandu

Det håber jeg virkelig også. Uvisheden er næsten det værreste. Hvis din søn har hirschsprung så ved du selv hvordan det er. Håber han slipper Min dreng han fik lavet den samme biopsi 2 gange fordi lægerne var i tvivl den første gang. Den 1. Gang var han en del øm og rød i endetarmen og havde ondt da han skulle lave afføring. Den 2. Gang var en smule bedre. Men han havde stadig smerter ved aff. Og græd da han skulle have aff. Han fik rifter begge gange.  

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.