aktivitetstillæg

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.252 visninger
8 svar
0 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
25. september 2015

Anonym trådstarter

Hej alle

Hvis der sidder nogle med forstand på mit spørgsmål, ville det være dejligt med lidt svar

nå, men her kommer det ..

Jeg er på uddannelseshjælp, bor sammen med min kæreste og vores 2 børn.  

Jeg har gennemført en uddannelse i (imens jeg var på uddannelseshjælp)

Har jeg så ikke ret til aktivitetstillæg?

Jeg skal nu i virksomhedspraktik og det ser heller ikke ud til, at jeg her får et aktivitetstillæg.

Kan det passe ?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

25. september 2015

Jn81

Anonym skriver:

Hej alle

Hvis der sidder nogle med forstand på mit spørgsmål, ville det være dejligt med lidt svar

Jeg skal nu i virksomhedspraktik og det ser heller ikke ud til, at jeg her får et aktivitetstillæg.

Kan det passe ?

Ved ikke om det er mig der er helt fra den.... Men.... 

Hvad er uddannelses hjælp? Og aktivitets tillæg?? 

Anmeld Citér

25. september 2015

female

Anonym skriver:

Hej alle

Kan det passe ?

Er du vurderet uddannelsesparat med en tidshorisont på et år? I så fald er du kun berettiget til uddannelseshjælp og ikke aktivitetstillæg. 

Anmeld Citér

25. september 2015

Anonym trådstarter

Jn81 skriver:

Ved ikke om det er mig der er helt fra den.... Men.... 

Hvad er uddannelses hjælp? Og aktivitets tillæg?? 

uddannelseshjælp er faktisk bare kontanthjælp til unge der ingen kompetencegivende uddannelse har og er under 25 ..

et aktivitetstillæg er så vidt jeg har forstået, et til tillæg der gives når, man er aktiveret med noget under sit kontanthjælps/uddannelseshjælps forløb..  

Anmeld Citér

25. september 2015

female

female skriver:

Er du vurderet uddannelsesparat med en tidshorisont på et år? I så fald er du kun berettiget til uddannelseshjælp og ikke aktivitetstillæg. 

Hov kan lige se, at du skriver, at du har gennemført en uddannelse. Hvilken uddannelse er det? Er den såkaldt erhvervkompetencegivende? I så fald skal du overgå til kontanthjælp (der er højere end uddannelseshjælp), men hvis du vurderes jobparat har du fortsat ikke ret til aktivitetstillæg.

Anmeld Citér

25. september 2015

female

Anonym skriver:

uddannelseshjælp er faktisk bare kontanthjælp til unge der ingen kompetencegivende uddannelse har og er under 25 ..

et aktivitetstillæg er så vidt jeg har forstået, et til tillæg der gives når, man er aktiveret med noget under sit kontanthjælps/uddannelseshjælps forløb..  

Det er ikke helt korrekt. Uddannelseshjælp giver til personer under 30 år, der ikke har en erhvervskompetencegivende uddannelse. Et aktivitetstillæg er ikke et tillæg til personer, der er i aktivitet (som navnet ellers kunne antyde). Aktivitetstillæg gives til den gruppe borgere, der er forholdsvis langt fra hhv arbejdsmarkedet eller uddannelse, og derfor forventes at være på offentlig forsørgelse i noget tid.

Anmeld Citér

25. september 2015

Anonym trådstarter

female skriver:

Hov kan lige se, at du skriver, at du har gennemført en uddannelse. Hvilken uddannelse er det? Er den såkaldt erhvervkompetencegivende? I så fald skal du overgå til kontanthjælp (der er højere end uddannelseshjælp), men hvis du vurderes jobparat har du fortsat ikke ret til aktivitetstillæg.

Advokatsekretær..

så vidt jeg ved er det ikke et erhvervskompetencegivende uddannelse og skal derfor ikke overgår til kontanthjælp.

Jeg går ud fra jeg er vurderet jobparat.. Jeg er dog gravid og er derfor blevet sat i virksomhedspraktik med henblik på fastansættelse efter endt barsel..

Så dvs. jeg ikke er berettiget til et aktivitetstillæg ?

Og tusind tak for svar

Anmeld Citér

25. september 2015

Anonym trådstarter

female skriver:

Det er ikke helt korrekt. Uddannelseshjælp giver til personer under 30 år, der ikke har en erhvervskompetencegivende uddannelse. Et aktivitetstillæg er ikke et tillæg til personer, der er i aktivitet (som navnet ellers kunne antyde). Aktivitetstillæg gives til den gruppe borgere, der er forholdsvis langt fra hhv arbejdsmarkedet eller uddannelse, og derfor forventes at være på offentlig forsørgelse i noget tid.

så blev jeg også det klogere

Anmeld Citér

25. september 2015

female

Anonym skriver:

Advokatsekretær..

så vidt jeg ved er det ikke et erhvervskompetencegivende uddannelse og skal derfor ikke overgår til kontanthjælp.

Jeg går ud fra jeg er vurderet jobparat.. Jeg er dog gravid og er derfor blevet sat i virksomhedspraktik med henblik på fastansættelse efter endt barsel..

Så dvs. jeg ikke er berettiget til et aktivitetstillæg ?

Og tusind tak for svar

Jeg kender desværre ikke advokatsekretæruddannelsen så meget, at jeg ved, om den er erhvervskompetencegivende. Jeg synes dog, at du skal tale med din sagsbehandler om det. Hvis du modtager uddannelseshjælp, skal du have en uddannelsesplan og sigtet er en ny uddannelse. Hvis I arbejder hen mod fastansættelse, lyder det som om, at sigtet er ordinært arbejde og i så fald bør de have vurderet, at din uddannelse er erhvervskompetencegivende. Der er altså noget, som ikke umiddelbart stemmer...

Afhængig af din øvrige situation (om du bor sammen med en, har andre børn, er over eller under 25 år osv), vil du dog muligvis overgå til en højere sats, når du har født eller når du går på barsel.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.