At blive plejefamilie, når man selv har boet i en.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

447 visninger
3 svar
6 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
23. september 2015

Anonym trådstarter

Godaften alle sammen.

Jeg har ikke rigtig kunne google mig frem til et svar på dette, så nu vil jeg se om der sidder nogen herinde der har forstand på det. Ellers ringer jeg selvfølgelig til kommunen og får svar.

Sagen er den at jeg har boet i plejefamilie, på døgn institution og opholdsted fra jeg var 3 til jeg flyttede hjemmefra som 18 årig. Jeg er barn af misbrugere, min mor døde inden jeg kom i pleje og jeg har haft regelmæssig kontakt med min far altid, så meget som han nu fhavde overskud til.

Jeg er i dag uddannet famile- og parterapeut (og sexolog), jeg bor i hus med min mand som er pædagog og vores 2 fælles børn, vi har været sammen i 10 år. og ja, mit liv er bare stabilt og fint og jeg har altid drømt om at kunne hjælpe nogen på samme måde som jeg selv blev hjulpet.

Men nu til mit spørgsmål: er der nogen der ved om det er en fordel eller en ulempe for mig at jeg selv har denne baggrund i forhold til at blive plejemor engang?

Umiddelbart ser jeg det jo som en fordel da jeg om nogen vil være i stand til at forstå mange af de følelser og mekanismer der går i gang når man er plejebarn/skal undvære mor og far osv. - men jeg er bange for at det på ansøgnings skemaet som man skal sende ind nærmere vil virke som en ulempe?

Måske det opvejer at jeg har de terapeutiske uddannelser og at manden min er pædagog, jeg ved det ikke.. man kan vel håbe.

Håber nogen ved lidt om emnet.<3

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

23. september 2015

alenemor42

Skal lige putte så skal jeg svare dig

Anmeld Citér

23. september 2015

Anonym trådstarter

alenemor42 skriver:

Spændene?

Anmeld Citér

23. september 2015

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Anonym skriver:

Godaften alle sammen.

Jeg har ikke rigtig kunne google mig frem til et svar på dette, så nu vil jeg se om der sidder nogen herinde der har forstand på det. Ellers ringer jeg selvfølgelig til kommunen og får svar.

Sagen er den at jeg har boet i plejefamilie, på døgn institution og opholdsted fra jeg var 3 til jeg flyttede hjemmefra som 18 årig. Jeg er barn af misbrugere, min mor døde inden jeg kom i pleje og jeg har haft regelmæssig kontakt med min far altid, så meget som han nu fhavde overskud til.

Jeg er i dag uddannet famile- og parterapeut (og sexolog), jeg bor i hus med min mand som er pædagog og vores 2 fælles børn, vi har været sammen i 10 år. og ja, mit liv er bare stabilt og fint og jeg har altid drømt om at kunne hjælpe nogen på samme måde som jeg selv blev hjulpet.

Men nu til mit spørgsmål: er der nogen der ved om det er en fordel eller en ulempe for mig at jeg selv har denne baggrund i forhold til at blive plejemor engang?

Umiddelbart ser jeg det jo som en fordel da jeg om nogen vil være i stand til at forstå mange af de følelser og mekanismer der går i gang når man er plejebarn/skal undvære mor og far osv. - men jeg er bange for at det på ansøgnings skemaet som man skal sende ind nærmere vil virke som en ulempe?

Måske det opvejer at jeg har de terapeutiske uddannelser og at manden min er pædagog, jeg ved det ikke.. man kan vel håbe.

Håber nogen ved lidt om emnet.<3

Jeg har ikke konkret viden om det, men jeg tænker, at det på ingen måde kan være en ulempe for dig, tværtimod. Det er klart, man kunne frygte, at du ikke var tilstrækkeligt afklaret omkring din egen baggrund og måske utilsigtet ville gribe det uprofessionelt an og overføre dine egne "skeletter i skabet" til eventuelle plejebørn - hvis du altså vel at mærke ikke havde din uddannelse med dig. Jeg føler mig stensikker på, at du i dit uddannelsesforløb har måttet arbejde med dig selv og lære at hæve blikket fra dig selv til det "helikopterperspektiv", der er en forudsætning for at kunne hjælpe andre og se, hvor og hvem, DE er. 

Når det er sagt, så skal du nok primært bruge din uddannelsesmæssige og ikke din personlige baggrund som begrundelse for din ansøgning - ellers kunne man netop få den tanke, at du manglede afklaringen og distancen, forståelsen for, at dine oplevelser og reaktioner ikke nødvendigvis er synonyme med andre plejebørns. At du ville "redde" dit eget, indre barn - banalt formuleret. 

Jeg synes, du er supersej og er sikker på, du har en masse at give! Held og lykke. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.