Økonomi og børn

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.961 visninger
5 svar
0 synes godt om
15. september 2015

Silverstar

Hej allesammen :-)

Min kæreste og jeg nærmer os så småt tiden for hvornår vi vil begynde vores projekt baby. Problemet er, at jeg nok lidt er typen der problematiserer alt - især økonomien er jeg meget bekymret for, når vores familie skal udvides.

Min kæreste er pædagog og har fast arbejde men kun en meget lille opsparing (vi arbejder på det, da det er mig der har økonomisk sans ). Jeg selv er kandidatstuderende (netop startet) og har derfor kun en su dog med noget tillæg i form af studiearbejde ved siden af. Jeg har en stor opsparing samt en rest af min børneopsparing. 

Vi bor i et lejerækkehus med plads til baby, så vi behøver ikke flytte og har heldigvis også bil. Det er derfor "kun" babyudstyr samt den daglige økonomi jeg er bekymret for, om vi får råd til.

Jeg ved slet ikke om man kan svare på disse spørgsmål, men mange af mine bekymringer går bl.a. på, hvor meget ekstra vi skal kunne lægge om måneden til "babys udgifter" når barnet er født?

Hvor meget bør man spare op inden baby bliver født? Hvad havde I sparet op/hvis overhovedet noget? Og hvad gik denne opsparing til?

Det er mit første barn så vi har ikke så meget vi kan genbruge, udover lidt tøj fra da min kæreste havde små børn (det kan dog kun bruges hvis vi får en pige ) men jeg tænker, at nogle ting kan vi sagtens købe brugt.

Ok, det blev lidt langt. Jeg håber, at nogen holdt ud 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. september 2015

Bshizzle

Silverstar skriver:

Hej allesammen :-)

Min kæreste og jeg nærmer os så småt tiden for hvornår vi vil begynde vores projekt baby. Problemet er, at jeg nok lidt er typen der problematiserer alt - især økonomien er jeg meget bekymret for, når vores familie skal udvides.

Min kæreste er pædagog og har fast arbejde men kun en meget lille opsparing (vi arbejder på det, da det er mig der har økonomisk sans ). Jeg selv er kandidatstuderende (netop startet) og har derfor kun en su dog med noget tillæg i form af studiearbejde ved siden af. Jeg har en stor opsparing samt en rest af min børneopsparing. 

Vi bor i et lejerækkehus med plads til baby, så vi behøver ikke flytte og har heldigvis også bil. Det er derfor "kun" babyudstyr samt den daglige økonomi jeg er bekymret for, om vi får råd til.

Jeg ved slet ikke om man kan svare på disse spørgsmål, men mange af mine bekymringer går bl.a. på, hvor meget ekstra vi skal kunne lægge om måneden til "babys udgifter" når barnet er født?

Hvor meget bør man spare op inden baby bliver født? Hvad havde I sparet op/hvis overhovedet noget? Og hvad gik denne opsparing til?

Det er mit første barn så vi har ikke så meget vi kan genbruge, udover lidt tøj fra da min kæreste havde små børn (det kan dog kun bruges hvis vi får en pige ) men jeg tænker, at nogle ting kan vi sagtens købe brugt.

Ok, det blev lidt langt. Jeg håber, at nogen holdt ud 

Da jeg ventede mit første barn, havde vi ikke den store løn.. 

Samtidig med havde vi ingen opsparing heller.. 

Men vi købte faktisk de ting vi skulle bruge igennem de 9 mdr.. Så er man fri for at smide en masse penge på én gang.  

Anmeld Citér

15. september 2015

Julemusen

Kan ikke se nogen økonomisk hindring i at få børn når den ene arbejder og den anden er på su. Jeg har fået to børn som studerende og de har ikke manglet noget. Vi brugte mellem 5-10000 kr på udstyr og tøj det første år. Andet år kostede dagpleje 2500 kr om måneden og tøj, overtøj og sko var også en dyr post. Vinterstøvler kan snildt koste 800 kr når det skal være et ordentligt mærke, hvilket er nødvendigt de første år pga børnenes fødder har brug for støtte. Ift mad, bleer mm. er det ikke ret dyrt at have børn. �� 

Anmeld Citér

15. september 2015

Mor11

Profilbillede for Mor11

Vi havde ingen opsparing. Brugte ca 7000 i alt på udstyr og tøj inden fødslen. Barnevogn + lift og madrasser kostede 3000. Tøj var 50/50 brugt og nyt fra h&m primært. 

Vi har brugt ca 150-200 på bleer om måneden da de var helt små og i gennemsnit ca 300 om måneden på tøj og sko vil jeg tro. Det kommer lidt i ryk hvornår man har brug for nyt, men især efteråret er en lidt dyr tid (mest fra 1års alderen) i forholdt til overtøj og sko,

dertil kommer institution, det kan i sikker få noget tilskud - det kan du beregne på borger.dk under egenbetaling til pasning. en dagpleje koster ca 2500 og vuggestue ca 3000-4000 alt efter kommune og med/uden madordning. 

Anmeld Citér

15. september 2015

JC2014

Profilbillede for JC2014

Vi har ikke selv nogen børn endnu, men venter den første, så tillader mig lige at svare.  

Jeg er også på SU, og min mand arbejder også som pædagog. Vi har en opsparing, men også studiegæld som vi skal betale af på. Jeg tror at det er så dyrt som du gør det til. Selvfølgelig koster det noget, men man vælger jo selv om man eventuelt vil købe noget brugt, eller om det skal være nyt og det dyreste af det dyreste.  Vi har tænkt os af købe en del brugt, nemlig barnevogn, møbler og noget af tøjet. Resten køber vi nok fra ny af. Når barnet er født bestemmer man jo også selv om man køber tøj fra Bilka eller fra de dyre mærker. Den dyreste post i lang tid, bliver nok daginstitution.  Derefter får økonomien jo også et nyk opad når jeg bliver færdiguddannet!  

Held og lykke med projektet hvis I vælger at gå i gang inden så længe! 

Anmeld Citér

18. september 2015

Silverstar

Tusind tak for alle jeres svar, nu har jeg meget mere ro i maven! 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.