Hej Forælder! Tak fordi du lige kiggede forbi! 
Jeg skal snart i min sidste praktik som Psykomotorisk Terapeut, og har i den forbindelse fået en idé til et "aftenskole-hold", som jeg meget gerne vil have feedback på fra ægte forældre. Om det er noget der lyder relevant og interessant - Om det var noget du måske selv kunne se dig og dit barn deltage i.
Så det jeg vil bede dig om er lige at læse min hurtige fortælling om holdet igennem, og så bare slynge ud hvad du tænker om det - Så vil jeg blive glad og være taknemmelig!
Holdet skal være med 6 "par" (én forælder og ét barn på 6-8 år). Formålet med undervisningen vil overordnet være at skabe rum og tid til at forældre-barn relationen kan styrkes. Jeg forestiller mig, at der er nul mobil-politik. Forældrene får mulighed for at prøve at slippe tanker om huslige opgave, arbejde, osv.. Altså lade sig selv være fuldt ud nærværende med sit barn.
Timen vil være fyldt med;
- sjove, relationsopbyggende, selvværdsopbyggende, sansestimulerende lege
- tid til at sidde overfor sit barn og lytte til f.eks. at barnet fortæller om en god oplevelse han/hun har haft den dag
- tid til at f.eks. dele et kærligt minde fra barnets fødsel
- undervisning i massageteknikker; Jeg viser børnene hvordan de kan massere deres forældre, og derefter viser jeg jer (forældrene) brugbare massageteknikker til børnene. Det afprøves i timen.
- guidet afspænding (sansefokuseret mindfullness). Dette kan både give dig og dit barn ro i kroppen, øge jeres kropsbevidsthed og give mulighed for at rense hovedet for for mange tanker.
Dette er mine umiddelbare tanker om holdet. Idéen er kommet, fordi jeg har en fordom om, at man kan være presset på tid som forælder, og at det kan være udfordrende tidsmæssigt og overskudsmæssigt at skabe et rum, hvor man er fuldt ud nærværende med sit barn. Jeg voksede desuden selv op i en familie uden meget kropslig kontakt - derfor ønsker jeg, at "hjælpe"/guide andre familier til større fokus på at vise omsorg gennem berøring, da det stimulerer produktionen af "kærlighedshormonet" oxytocin, der naturligt vil styrke barnets tilknytning til dig.
Er ovenstående fordom overhovedet reel?
Vækker holdet interesse?
Håber meget at høre fra dig! 
Håbefulde hilsner fra Kirstine Rebsdorf.
Anmeld
Citér